Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst örjan funseth

albin 79

Rekommendera Poster

Gäst örjan funseth

Har köpt en albin 79. årsmodell 76. vill veta mera om båten. var man kan hitta information. mek tips osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolf

Hej jag har haft en albin 79 i 4 år Jag trivs väldigt bra med den. Jag har kvar ebersprechern efter små reparationer fungerar den bra men drar rättså mycket ström. jag har fler värme alternativ bl.. kamin med värmeljus, slutet system på motern ock eett värmepaket köpt på bilskroten som fugerar bra under motorgång. Rullfock har jag också komleterat med var har du din båt jag har min i västervik min adress rolf_oden@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven

Hej! Jag har också haft en Albin 79 för länge sedan. Jag vill inte skrämma dig, men har du besiktigat den ordentligt. Kölens fastsättning i skrovet brukar vara bristfällig, dvs lamineringen mellan köl och skrov är dålig. Detta kan åtgärdas, vilket många gjort. Detta är ett problem som fler fabrikat brottas med, ex storasyster Ballad och Becker 27. På min båt kunde man, när båten lyftes, få kölen att pendla en aning. Inte bra. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolf Odén

Jag har också en albin 79 och jag har inte märkt någon försvagning vad beträffar kölinfästningen, jag har gått på grund i 5,5 knop och inget hände, Jag har kontrollerat båten mycket nogrant efter detta och inte funnet några sprickor eller förändringar. Men jag vore väldigt tacksam om någon har något tipps hur man förstärker ytterligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas Swahn

Hej Jag sitter just med STORA problem med min Albin 79.Röret till propellelaxeln har gått hål på och detta är nu lagat. Men när vi nu satt den i sjön ser vi att det läcker i skarven mellan köl och båtskrov. Allt tyder på att båtens köl som är svajig har svajat så mycket och länge att det blivit sprickor som nu gör att det läcker.Vad göra ? (förutom att köpa annan båt?)Har någon ett gott råd ? Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2003-05-28 vid 20:22 skrev Gäst Thomas Swahn:

Hej Jag sitter just med STORA problem med min Albin 79.Röret till propellelaxeln har gått hål på och detta är nu lagat. Men när vi nu satt den i sjön ser vi att det läcker i skarven mellan köl och båtskrov. Allt tyder på att båtens köl som är svajig har svajat så mycket och länge att det blivit sprickor som nu gör att det läcker.Vad göra ? (förutom att köpa annan båt?)Har någon ett gott råd ? Thomas

Har inget tips men undrar själv om kölen är inplastad? Har nyligen köpt en Albin 79 och gick på ett omarkerat cementblock i en okänd hamn... vill veta om det finns risk för plastskador eller om det bara kan ha blivit ett jack i blyet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...