Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tovew

AQ 171a och 280 drev

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en monark 670. Nu är saken den att det sitter en AQ 171A i denna i kombination med ett 280 drev. Nu har jag hört att denna kombination inte passar ihop. Stämmer detta och i sånt fall varför.

Någon som har kunskapen??Dela gärna med er till en okunnig.

 

Mvh

 

Tove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du hört det.... ?  Har du bara utväxling 1,89:1 (står innanför zinkringen). Så är det ju bara och köra. Vill du kolla av med några som jobbar med det hela dagarna så kan du ju maila dom http://www.drevia.se/

 

 

 

Senast ändrad av Reine | 19 juni 2007 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

Fick info på denna länk

 

Mvh

 

Tove

 

Senast ändrad av Tovew | 19 juni 2007 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utväxlingen på drevet mot en volvo fyra som aq171a är skall vara 2.15:1.

 

1.89:1 är drevutväxlingen mot raka VP sexan aq170 eller b30.

 

 

 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

 

Senast ändrad av plarsa | 20 juni 2007 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så då är detta en möjlig kombination!, jag fick uppfattningen av de jag talat med att kombination inte gick över huvudtaget. Vill bara kolla så att man inte blir blåst. Ska kolla på båten ikväll är det något speciellt jag ska kolla på när det gäller motorn och drev?

 

//Tove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

efter jag köpte min 670 så lärde jag mig utav detta!

 

Kolla upp när motorn senast var servad:

 

Kolla oljan och färgen så den inte är kolsvart eller vit när byttes oljan samt filtret?

 

När byttes impellern?

Vattenpumpens kondition?

 

Kolla alla vattenrör och dess packningar så det ser tätt ut i vid ändarna, därefter provstarta och kolla så det inte läcker nånstans typ droppar. Känn också på dem medans motorn är igång eller under färd om de håller sig svala och inte blir för varma.

 

Känn efter kyllimpan om det läcker nånstans packningar om det fläktar längs limpan osv.

 

Finns d tid o lust över så kolla generatorn och remmen, kika så kablarna inte är allt för söndernötta eller utslittna, i vissa fall brukar de vara smälta vid vissa ställen.

 

kolla så fläkten i motorrummet går som den ska.

 

Lyssna så inget överhängande vinljud eller knackningar finns i motorn.

 

I helhet allt möjligt som länspump osv, känn på det mesta och hör om det finns saker och ting som du bör känna till innan köpet, allt kan vara värt att gå igenom och fråga efter allt ifrån brandsläckare till mattor.

 

Där har du några punkter på själva motorn iaf, går säkert att fylla på med mer.

 

Drevet finns säkert också många punkter men främst kolla så det e fräsh olja i, missljud? vibrationer?

 

Trevlig midsommar

Mauritz

 

Senast ändrad av Mauen | 20 juni 2007 | 18:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis skall det vara 2,15:1  !  Vet inte vad jag tänkte på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Har länge tittat på just monark 670 och undrar hur det gick blev det affär och vad fälde avgöranset?

 

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vp 171 står för 171 hk och det är en strokad B23 volvo 4 cyl motor med 2.5 l / Slagvolym.

VP 170 står även det för 170 hk och bygger på volvos B30 Rak sexa.

 

Att vp 171 skulle ha 2:15 i utväxling samma som på min vp 130 volvo B20 är jag starkt tveksam till. 

Nä jag tror nog VP171 orkar med samma som vp 170 nämligen 1,89:1

Nog för att Sex cylindrar ger mera vrid men 171an har ju samma hk så nå 2:15 tror jag inte på vist går det men det går onödigt lätt

 

 

Senast ändrad av strole | 14 juli 2007 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njet, Plarsa har (som vanligt) helt ratt!

AQ171 ar en (for batmotorer) ganska hogvarvig motor och skall ha samma utvaxling som andra (roda) Volvo fyror. Effekt okningen tar du hand om med en annan propeller (hogre stigning ar vanligast).

 

AQ171A eller C (eller AQ251) ar en bra motor/drev kombo, men delar kan/ar hutlost dyra. Sa, skulle jag handlat idag, sa skulle det utan tvekan blivit en VP med GMs 4.3 liters V6:a eller en V8.

 

Fordelen med AQ171 ar trots allt att den ar hyfsat snal pa soppa.

 

Ar forresten inte helt saker pa om AQ171 nagonsin kom med 280 drevet, utan det var nog 290 eller SP-A drevet som gallde nar de kom ut fran fabriken. 280 skall dock funka utan problem.

 

Senast ändrad av Wellcraft19 | 15 juli 2007 | 09:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller då fast vid min teori jag !

Öka stigningen med ökad paddeleffeckt i onödan !

Om man sedan vill öka stigningen ytterligare på propellern då ska man färdas helt åt sidan då eller runt runt runt.

Dessutom får inte ett standard drev varvas över 5000R/ MIN så då får du ha så varv villig motor du vill du bör ändå inte passera 5000 r. Dessutom ska en stråkad motor snarare varva mindre då den är långslagig.

Står det verkligen så här i volvos manualer ??

Att deras vp 171 ska varva mera än deras mera kortslagiga B30

och blanda inte i hop 171 med 145 det är stor skillnad på dessa då 145 är 2,3 L och inte strokad

I så fall ger jag mig annars så vet då jag vad jag vill tro !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...