Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anpal

Vilken Plotter ska jag köpa - vad är din erfarenhet?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Står som en åsna mellan två hötappar, får bara välja EN!

Vilken plotter ska jag köpa?

Jag håller mig i budgetklassen kring 3000-6000 kr!

 

Funderar på en fast typ Garmin 172c för ca 4800 kr eller lägga till någon tusenlapp och köpa den senaste 420 för 6000 kr som tar deras bluechart2 kort med en mängd finesser.

 

Synpunkter Fast plotter:

- Svårt att placera i segelbåt, vill inte ha den under sprayhooden eftersom fall och fallvinchar är där, lätt att man har sönder plottern då. Tycker det är fult att ha en arm som svänger ut genom luckan. Dessutom har hag tre små klåfingriga barn som ska dra och slita i allt.

- Skärmen sitter långt fram, jag når inte knappar och ser inte så bra då jag sitter och seglar på sargen.

- Jag har händerna fria, tittar bara på skärmen därifrån jag sitter

- Stor skärm, alla i brunnen kan hänga med och se vad kobbarna heter.

 

I den andra hötappen står Garmins bärbara eTrax Legend för drygt 3000 kr.

Synpunkter:

- Hänger runt halsen när jag seglar

- Behöver inte dra kablar

- Jag tar med den lätt hem i fickan (mindre stöldrisk från båten)

- Kan ha den i jollen då jag fiskar eller andra tillfällen som skogen etc..

- Liten skärm, det blir för plottrigt

 

Kan du inte skriva några rader om vilken plotter du köpt och varför, är du nöjd med ditt val?

 

Om du skulle köpa en ny plotter, vilken skulle du då välja?

 

Har du kommit på någon fiffig placering av den fasta plottern på segelbåt?

Har du erfarenhet och synpunkter på märke/modell?

 

/Midsommar snart....

 

 

 

Senast ändrad av anpal | 17 juni 2007 | 16:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I valet mellan en fastmonterad (men demonterbar) plotter och en bärbar, handhållen gps, hade jag valt det första alternativet. I allafall om du funderar på att använda dig av sjökort till den.
 

På frågan vilket märke eller vilken modell på den fasta som du ska välja, är det bara att gå till butiken och testa sig fram. Vilken skärm tycker du är tydligast? Vilka sjökort verkar vara mest överskådliga och lättlästa? Priser på tillbehör och går det att koppla till eventuella framtida tillbehör? Strömförbrukningen?

 

Lycka till med köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar blir: Glöm den handburna.
 
Har en sportbåt som jag använder till lite utflykter etc...
Hade sedan tidigare en liten PDA (handdator) med gps jag använt i bilen.
Skaffade bluechart till den, bara för att konstatera att det var totalt värdelöst.
Skärmen på den är ändå större än skärmen på tex Etrex´ en. men den blir ändå på tok för liten för att kunna användas på sjön.
Resultatet blev att man satt med näsan i apparaten hela tiden o försökte urskilja vad det var som hände typ...
 
Köpte mig en garmin Gpsmap 276C istället förra sommaren. O det var som en dröm att åka ut med den. full synbarhet även i stark sol. O allt är så stort o tydligt så man kan sitta o slöglo på den o ändå veta vart man befinner sig o vart grynnor etc är ngnstans.
 
Så jag rekomenderar INTE ngt mindre än den.
 
Har för övrigt även en etrex jag använder när jag är i skogen etc. O den skulle jag verkligen inte vilja förlita mig på när jag åker båt pga att den blir för liten o allt blir plottrigt.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde länge med en Garmin 60C och tyckte det funkade jättebra (segelbåt). Jag planerade på papperskort och hade kortet tillgängligt men hade den handburna i fickan och tittade på den ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   Något säger mig att det är bättre med en bra handvariant än en halvbra/dålig fast?! För egen del har ja inget val eftersom ja kör med flera båtar och är självvalt strömfri ombord (avskyr sladdar!).

 

   Garmin GPSmap 60c har ja för mig att min heter å den funkar utmärkt. Stor å suverän skärm som ger en knivskarp bild även med full sol rätt på! Specialantennen garanterar stabil mottagning. Vattentät å praktiskt gummerad.5-6000kr.

post-1968-1394235113,0494_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Tradera.com - där säljer dom nya 172c för 3900 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Garmin 60Csx på Tradera för 3500:- kanonbilligt med tanke på vad dem kostar ute i handeln.

Har den som komplement till min fasta plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glöm etrexen för sjökort. Alldeles för liten för att vara kul till sjöss, duger fint till fots dock. 172c är däremot riktigt trevlig.

 

 

Senast ändrad av Gimbal | 26 juni 2007 | 15:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Garmin GPS Map 172Ci smiley-smile.gif\

Det finns ju alltid bättre, större, modernare, etc etc

men i förhållande till sitt pris och om man är nöjd med Garmins digitala sjökort så tycker jag man får mycket för pengarna;

- Tillräckligt stor skärm

- Bra upplösning

- Enkla funktioner (behöver ej bläddra i manualen)

- Enkel att montera/montera loss

- Sällan större missvisning än 3-6 meter.

Jag ångrar inte köpet - är inne på 3:e året.

 

Senast ändrad av ulfa | 29 juni 2007 | 20:11

 

Senast ändrad av ulfa | 29 juni 2007 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Sannolikt har du redan bestämt dig för vad du vill ha och köpt en.. men ändå. Jag köpte till vår segelbåt en Garmin 276C, en liten bärbar, behändig apparat som jag inte vill vara utan. Mycket finesser som jag ännu inte använder, men fyller helt de funktioner jag hitills varit i behov av. En stor skärm har jag ingen aaning smiley-undecided.gif\ om var jag skulle placera i vår båt..., så den ligger när vi seglar i vårt fck i sittbrunnens sida, lättillgänglig.

 

Berätta gärna vad du valt och lycka till!

Segeltjej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har även jag en 276:a. Ville ha en större än en vanlig handhållen men inte en fast, utan kunna ha den i bilen och nån gång i friluftslivet. Dock går det inte att köra med standardbatterier. Fungerar bra och har den på en träarm på skotbänken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekomendera 420.

Har använt den i ca 1 månad och fungerar helt grymt bra.

Kollade nogranheten när jag kørde i genom skaftølandet helt perfekt visning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis hunnit prova min nya Magellan Crossover 2500 både i bilen och på sjön. Nu väntar jag bara på att få tillfälle att prova den på en vandring. Jag är omåttligt nöjd med en kombi-apparat som kan så mycket och kändes så mycket lättare att motivera investeringen med.

 

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1182706&node=648

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får lov att slå ett slag för de mindre bärbara!

Plotter i alla ära men de slår inte sjökorten, såväl som för planering och snabbhet att få en bättre överblick (på bekostnad av lite extra papper i sittbrunn).

 

Kvar återstår att få en visning när man är på lite öppnare vatten så man kan segla tryggare.

 

Har även nattseglat i kända vatten med enbart min ETrex Vista och det fungerar utmärkt.

Färgskärmar på mindre skärmar kan göra bilden plottrigare än en monokrom utan att ge bättre information!

 

/Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kim_Possible,

Du har provat Magellan 2500t på sjön vad jag förstår. Är storleken/ljusstyrkan på skärmen tillräckligt bra. Går det att montera den på styrpulpeten och  ca: en meter ifrån uppfatta vad som sker på skärmen.

MVH

Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Garmin 182C(motsvarar 172C)på min motorbåt. Jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan en fast monterad plotter. Någon sa att pappers sjökort är bättre än plotter!! Glöm det, papperskort är ett komplement till en plottersmiley-smile.gif\

 

Köp en fast monterad!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lars, jag har inte provat i fullt solsken, det är ont om den varan nust nu 14.gif\ Det är ju inte så stor skärm (3,5 tum) men det är väl upp till var och en vad man behöver. Jag vill bara ha min för att snabbt bestämma position, som ett komplement till sjökortet. Men det är enkelt att zooma in och ut i bilden. Det är också enkelt att ändra ljusstyrka.

 

Jag sätter fast den på skottet mot ruffen med samma fäste som i bilen: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1182706&node=648 den ytan är tillräckligt blank. Annars följde det med en platta i förpackningen med dubbelhäftande tejp som man kan sätta på en skrovligare yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har komplementen med dig i alla väder och under alla strömförsörjningsfria dagar med inga åskväder!

 

Motorbåt bör kanske ha en stor fast monterad skärm som man blint kan stirra på när man susar förbi de små elaka segelbåtsägarna (har upplevt det många gånger så det är tur att man har traserna upphissade för bättre synlighet)???

;o)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska köpa en fastmonterad. Gillar Garmin 172c men kikar på en 420....

 

Har under flera år klarat mig med en garmin 12. Det är bara att anpassa fart och använda papperskort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för alla tips, det slutade med en eTrex Vista CX som jag fick till en bra peng via internetshop hos Tecopt.se. (Snabb leverans och mycket bra service)!!!

 

Velade länge men det föll till slut på en bärbar eftersom:

- Jag hinner/orkar inte montera en fast. Gillar dessutom inte sladdar.  

- En fast blir knepig att montera i min Fenix. På ruffväggen blir det inget bra och ovanför sitter alla fall och vinschar. En del har monterat en svängarm som man fäller ut vid nedgången. Något helt omöjligt med mina tre barn som ska pilla på allt!

- Jag brukar sitta rätt långt bak eller på sittbrunnskanten, mellan mig och den eventuellt fast monterade plottern är det tre barn och en blomma som ständigt skulle vara i vägen. Dessutom blir avståndet för långt.

 

Köpte en liten bärbar som jag är rätt hyfsat nöjd med. Det är utmärkt att ha den hängande runt halsen i ett snöre. Undrar jag var jag är så tar jag den i handen som en mobiltelefon och ser på displayen var jag är och vart jag ska. Har nu använt den i ca 16 timmar utan att byta batteri (ska tydligen hålla i 30 timmar (?)!

 

Litet liten är ju displayen men det fungerar. Man får dock zooma ner rätt kraftigt för att kunna se eventuella grynnor och skär, men det går mycket bättre nu än tidigare. Jag har dock fortfarande sjökortet nära till hands eftersom själva helikopter perspektivet är dåligt. Området ca en halv sjömil kring båten ser man bra och alla detaljer men ska man zooma större är det bättre att kika på papperskortet.

 

Blir dock något irriterad på vissa saker i Mapchart (Navigeringsprogrammet som följer med) men det får man lära sig leva med.

 

Är som sagt riktigt nöjd och kan rekommendera produkten. Skulle jag däremot ha en båt med rattstyrning, skulle jag helt klart montera en fast plotter framför ratten!

 

Innebär att jag nu måste köpa större båt!   14.gif\

 

/Fenixen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...