Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lotsenn

Liter per timme eller l/distans?

Rekommendera Poster


Hej Alla

 

Jag är nyfiken på hur bränsleförbrukning anges,

många jag känner säger att deras båt drar x antal liter per distans medans jag föredrar att säga x antal liter per timme, Jag känner att jag får en bättre känsla för hur mycket bränsle jag har kvar och hur långt jag kan köra på återstående bensin under blandade förhållanden om jag räknar L/Timme. Till saken hör att jag inte har vare sig tankmätare eller logg i min båt.

Vad tycker ni är bäst L/Timme eller L/Distans?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Flödet och tidsenhet

Liter per timme är det som används i alla bränsleflödesmaätare (om man har enheten liter inställt).

 

Flödet och distansenhet (bränsleekonomi)

I bränsleflödesmätare kan det vara antingen:

* Liter per nautisk mil, eller

* Nautisk mil mer liter

(om man har enheten liter och nautisk mil inställt)

 

Jag har en Navman 3100 Fuel bränsleflödesmätare som visar både liter per timme och med fartkälla (via t ex GPS/NMEA) Nautisk mil per liter.

Kan tyckas bakvänt att se Nautisk mil per liter för bränsleekonomin men det är ganska enkelt egentligen. Ju högre värde deso längre kommer man på varje liter bränsle. Jag tyckte det var lite bakvänt i början men är nu helt van vid detta. Ofta läser man ju i tester av motorer i båttidningar att de använder liter/nautisk mil och det är ju bra det också fast då skall man ha så lågt värde som möjligt. En vanesak helt enkelt.

 

Det som är mest intressant är bränsleekonomin dvs liter/nautisk mil eller nautisk mil/liter. Du vill ju komma så långt som möjligt på varje droppe bränsle och det får man besked med nån av dessa värden för bränsleekonomi.

Liter/timme säger inte så mycket egentligen. Du kan ha en mycket snål motor men sitter den på en båt som går som en pråm så blir det inte nån vidare ekonomi av det. Och har du en båt som går lätt och fint i vattnet kan du ha en ganska törstig motor men ändå få bra bränsleekonomi.

 

En snål motor och ett effektivt skrov som går lätt i vattnet är den optimala kombinationen förstås.

 

Det kan vara lätt att tro att man åker ekonomiskt i en båt om man inte har en flödesmätare som kan visa svart på vitt. Exempelvis innan jag hade flödesmätare trodde jag båten gick snålast vid ca 20 knop men det visade sig sen när jag skaffa bränsleflödesmätaren att den gick mest ekonomiskt vid 25 knop.

 

Det tar ju ett tag innan man kört in kostnaden för en bränsleflödesmätare men den är även bra på ett annat vis - som bensinmätare, otroligt exakt. När jag tankar så vet jag nästan på litern när hur mycket jag kommer att få i. Kollar på fuel remaining och så vet jag vad tankens volym är. Stämmer väldigt bra.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 juni 2007 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Lotsen!

 

Du skriver vilket är bäst L/h eller L/M.

Vidare så har du inga instrument.

 

Utan instrument så tycker jag personligen att L/M är det enklaste sättet.

 

På sjökort stegar du med passaren sträckan du ska åka eller ha åkt och läser av förbrukningen.

 

L/h ändras med farten

 

Ett exempel

20 knop = 20 M drar en motor 15,5 lit / tim

40 knop = 40 M drar samma motor 57 lit / tim

 

Du kommer alltså bara dubbelt så långt på en timme med dubbla fart

samtidigt som din bränsleförbrukning ökar mer än tre gånger

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är faktiskt en riktig intressant tråd. Min skuta förbrukar samma mängd bränsle per sjömil i farterna 6 och 26 knop (över grund) 1,2 per motor = tot 2,4. Värt att notera är att toppfarten är väsentligt högre. Alla hastigheter utanför dessa två, drar från dubbelt upp till sexdubbelt !! Om man nu skall förflytta sig från punkt A till B snabbast möjligt....  Så att avgöra hur mycket en båt drar per tidsenhet, det kräver lååång erfarenhet av den egna farkosten i olika hastigheter. I dag kostar faktiskt en flödesmätare inga förmögenheter...

 

Senast ändrad av Reine | 16 juni 2007 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kan man köpa floedesmätare? Till ett rimligt pris? Som ligger i vilket område? kan man installera detta själv eller är det en verkstadsjobb (Evintrude E-tech 50hp)?

Hälsningar

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det borde du kunna göra själv, plus& minus samt koppla in flödesmätaren på bränsleslangen.

 

Som nämndes tidigare i tråden är det ju en fördel att kunna ansluta den till GPS-plotter och där följa förbrukrukningen och se hur ett par knop upp eller ner påverkar förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan..

 

Kan behöva lite hjälp med detta. 

 

Tänker jag rätt om jag säger ca 1.7L per Nm vid 1300 rpm. 

 

1,250 lb⋅ft (1,690 N⋅m) @ 1300 rpm; 350-550 horsepower governed at 1800-2100 rpm

 

Här är original info: 

 

Motor 1:
Motormärke: Detroit Diesel
Tillverkningsår: 1995
Motortyp: 8V92 2-stroke
Motor typ: Inombord
Motor/bränseltyp: Diesel
Område: Port
Motortimmar: 120
Transmission: V Drive
Motorstyrka: 750 HP
Motor 2:
Motormärke: Detroit Diesel
Tillverkningsår: 1995
Motortyp: 8V92 2-stroke
Motor typ: Inombord
Motor/bränseltyp: Diesel
Område: Styrbord
Motortimmar: 800
Transmission: V Drive
Motorstyrka: 750 HP

Marschfart: 23 knop
Max hastighet: 26 knop

Tankar
Färskvattentankar: (700 Liter)
Bränsletankar: (3020 Liter)
 

Redigerad av Deliveryskipper
Mer info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden är bara 13 år gammal och handlar om flödesmätare, så vad vill du med din fråga?

 

Du verkar vilja diskutera om du ligger rätt i varvtal, är det för marschfart eller? Vad är det för båt, då du verkar ha dubbla detroitdieslar så är det en rätt så stor båt.

1,7 liter verkar vara lite för ett par törstiga 2 taktsdieslar, om du nu inte pratar farter rund 5-6 kn.

 

Normalt så bör man ligga runt max vridmoment där är det mest ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min skuta drar ca 0.8 liter / timme, då jag går för motor i

5 knop. 

D v s 5 sjömil på en timme. 

 

Omräknat, så blir det dryga 1.5 dl per sjömil

 

Blir inte så blodigt. 

 

Tankmätaren är en graderad träpinne. 

 

Men till frågan om tvåtaktsdieslarna... Går väl åt någon liter bara för att få fart på maskineriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Min skuta drar ca 0.8 liter / timme, då jag går för motor i

5 knop. 

D v s 5 sjömil på en timme. 

 

Omräknat, så blir det dryga 1.5 dl per sjömil

 

Blir inte så blodigt. 

 

Tankmätaren är en graderad träpinne. 

 

Men till frågan om tvåtaktsdieslarna... Går väl åt någon liter bara för att få fart på maskineriet. 

 

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det till, när en annan skribent kan gå in o redigera

t ex mitt inlägg? 

 

Om det händer igen, lovar jag att redigera friskt, med t ex kanotpaddling, fiske mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Hybro:

Hur går det till, när en annan skribent kan gå in o redigera

t ex mitt inlägg? 

Det går absolut inte :)

Om det händer igen, lovar jag att redigera friskt, med t ex kanotpaddling, fiske mm
Och både kanoting och fiske är ju kul!

Det går ju att redigera i ett citerat inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Det går ju att färga sitt skägg rosa också

Japp, lite märkligt blir det...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gelis:

Du verkar vilja diskutera om du ligger rätt i varvtal, är det för marschfart eller? Vad är det för båt, då du verkar ha dubbla detroitdieslar så är det en rätt så stor båt.

1,7 liter verkar vara lite för ett par törstiga 2 taktsdieslar, om du nu inte pratar farter rund 5-6 kn.

En liten 63-fotare bara....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

Tråden är bara 13 år gammal och handlar om flödesmätare, så vad vill du med din fråga?

 

Du verkar vilja diskutera om du ligger rätt i varvtal, är det för marschfart eller? Vad är det för båt, då du verkar ha dubbla detroitdieslar så är det en rätt så stor båt.

1,7 liter verkar vara lite för ett par törstiga 2 taktsdieslar, om du nu inte pratar farter rund 5-6 kn.

 

Normalt så bör man ligga runt max vridmoment där är det mest ekonomiskt.

1,7 kommer man inte ner i med 2taktare.. Inte ens en 4 takts VP TAMD 74 kommer ner till dom sifforna i 5-6 krop.. Räkna med ett snitt runt 8 L/distans om motorerna är friska. 
Dock är dieselkostnaden den absolut minsta kostnaden för en båt av den digniteten om den skall vara välmående. Bara en årsservice med impeller, enorma mängder olja osv blir en märkbar kostnad. 

Dessutom måste den typen av motorer blåsas ur regelbundet för att inte sota igen - med renovering som följd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev RikardE:

Dessutom måste den typen av motorer blåsas ur regelbundet för att inte sota igen - med renovering som följd. 

Syftar "- med renovering som följd" på att man blåser ur motorn eller att den sotar igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först sotar motorerna igen pga för mycket oförbränt bränsle fortsätter man att fisköra packar dom ihop. Motorerna måste röra på sig för att vara välmående. En modern commonraildiesel klarar sig bättre längre att köras på låga varv än vad en äldre prestanda diesel klarar sig. I exemplet som tagits upp så har motorerna gått 120 & 800 timmar, vad har orsakat en renovering eller ett utbyte (renovering bör vara troligast) efter så få gångtimmar? 

 

Jag har haft fel förr - men köp en båt stor 2takts prestandamotor kör den bara på låga varv och se vad som händer - så får vi ju svart på vitt vem som hade rätt... :D 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktsdieseln är en helt annan motor än en bensindriven tvåtaktare. Tidigare var många stora fartygsdieslar tvåtaktare och de är precis lika lågvarviga som fyrtakts fartygsdieslar och kan köras i veckotal på lågvarv om så behövs. Båtversionen av Detroitdieseln är gjord för att användas precis på samma sätt som vilken båtmotor som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...