Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Freshb

Hjälp! Segelbåten tar in vatten...

Rekommendera Poster


Jag har en POP16 segelbåt i plast som tar in vatten.

Den har en 200 kgs köl som sitter med tre stora bultar genom golvet inne i kabinen. Vid en av bultarna som ser ut att vara utbytt rätt nyligen tar den in vatten. Den tar in ungefär en halvliter på en timme.

Har provat att täta med plastic padding repair express som skulle härda under vatten, men det fungerade inte alls...

Jag behöver tips på hur jag kan täta läckan så bra som möjligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du tillgång till mastkran skulle du kunna lyfta båten i ena änden så pass att vattnet slutar komma. Om möjligt lossa bulten sen täta med tex Sika eller något inträngande medel, så kanske du klarar dig provisoriskt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har tyvvärr ingen möjlighet att lyfta båten närmsta tiden... Får prova med sikaflex ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall skulle jag nog satsa på Ettan istället som består av bivax och tjära. Kladdigt som f-n, men bättre vid den här typen av läckor då det är fett och håller vattnet borta. Sikan kommer nog inte att fästa pga fukten. Ettan används egentligen för att täta träbåtar. En liten burk kostar strax under en hundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   Allt sedan barnsben har ja gillat att ösa/länsa båtar. Men det ska vara mindre öppna båtar och ske för hand och helst med egentillverkade öskar, speciellt anpassade till båtens/bottens form, lämpligen tillverkade av gamla motorolje-plast-dunkar/flaskor.

 

   Salig far sjöbuss lärde mig redan som barn att en båt ALLTID måste läcka lite för att må bra (rent regnvatten ombord får absolut ej förekomma!). Detta gällde givetvis för träbåtar, men det märkliga är att även flera av mina plastbåtar av idag läcker??!! och det utan att ja har borrat nåra hål!

 

    Undertecknad innehar troligen hastighetsrekord (Sankt Anna skärgård) i att ösa/länsa en roddbåt. Kanske kunde vara en ny sjösportgren?!

 

   Bild: I denna ösgötska roddöka* lärde sig undertecknad -redan i koltåldern -ösandets ädla konst!

 

   *byggd på Söderholms varf/Arkösund anno 1953.

post-1968-1394235103,9941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...