Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
keihin

Trögsåld båtmotor...

Rekommendera Poster

Försöker sälja min superfina Johnson 60 som har det mesta en modern motor har (P/T, oljeinjection osv) men trots allt är från -88. Den är dock väldigt lite använd och jag skulle vilja påstå att den nästan kan liknas vid nyskick.

Min lokale handlare tyckte på rak arm att jag borde kunna få 25000:- ganska enkelt vilket också är mitt pris, men det har inte ringt ett enda samtal!

Har fått tre mail med bytesförslag men inget direkt intressant i nuläget.

Vad skulle ni tro att man kan få för motorn?

Eller är det hopplöst att sälja gamla 2-taktare nuförtiden?

 

Annonsen: http://www.blocket.se/vi/12231562.htm?ca=2_s

 

Tacksam för tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min Johnson 70hk -88 för 16.000kr... men utan P/T i och för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig ge mer än 10 men det finns säkret nån. Det är ju en 20 år gammal motor.... Möjligt att en skojare skulle kunna sälja den för 20 till en som inte vet bättre.

25 för en johnsson 60hk -88  Hmmmm Skulle inte tro det....

MVH Zantax smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! kan bara hålla med föregående talare, många tror att det är guld de sitter med, urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din lokala handlare säger att du borde få 25000 kr så säg att du byter in den mot en mindre kortriggad motor som du kan tänka dig enligt annonsen. Ta t.ex en ny Honda 8 hk som kostar ca 21500 kr. Eller en Suzuki DF 9,9 som kostar ca 25000. Fråga det och se vad han säger då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Motorn ser verkligen fin ut. Angående priset tycker jag att du ska söka efter vad andra vill ha för motsvarande motor.Oavsett om priset är rätt eller inte tycker jag att du ska ha tålamod (ser att annonsen bara varit ute sen 6 juni). Det är nog inte ovanligt att det tar ett tag (om inte motorn är tokbillig) innan rätt köpare ser din annons. Det är nog inte heller ovanligt att motorer blir hängande ganska länge på båtfirmor innan de blir sålda, men till slut blir de det så ha tålamod.

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä 25 pix för en motor med 19 år på nacken...förra året sålde ngt överskottsbolag ut en del av marinens motorer...evinrude 90 - 92 års modell nya, dvs oanvända för femtontusen.

Men visst....om du väntar tillräckligt länge så kanske det dyker upp ngn antikhandlare.

Skulle tro att ett riktpris snarare ligger mellan 10 - 15 tusen om den är servad med papper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gav 8500:- för min 80hk 1980 men då ingick reglage och varvräknare

 

att handla gamla motorer är att köpa grisen i säcken lite strul ingår i köpet men att då riskera 25000:- på något utan garantier är för mycket för de flesta.

 

Ringde nyligen på en annons om defekt motor det visade sig nuvarande ägare just handlat den den gick perfekt innan den moterades av och betaldes och när den levererats skar den efter 500 meter, visst han fick stå sitt kast och satte uten som reservdelar på blocket. detta måste man ta i beräkningen ingen gammal motor är värd mer än vad den betingar som reservdelar.

 

så prova du med 10000:- och låt de pruta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar dessutom att marknaden är mindre uppe i norrland än i de södra delarna av landet.

men 25k kr känns som väldigt mycket.

 

Som ngn annan skrev 10k är mer rimligt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har följt annonserna på blocket en viss tid och min uppfattning är att folk verkar ta mycket betalt för motorerna. Ett vettigt pris (som jag själv skulle kunna tänka mig) på din motor borde vara mellan 10-15kkr. Jag skulle dock kräva provkörning på båt, annars skulle jag inte handla.

Själv letar jag efter en mindre motor typ 4-6hk men har ingen lust alls att köpa en 80-talare för lika många tusingar som hästkraftsantalet. Har heller ingen lust att åka till storstan för att hämta en, men det kanske blir så ändå till slut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 4 år sen köpte jag en Mariner 75 hk från -89 med P/T för 13000:- då förre ägaren bytte upp sig till en fyrtaktare. Motorn var kanonfin och servad på marina årligen...Jag tycker som en annan talare här skrev att vissa försöker få hutlöst betalt för sina gamla motorer ibland.Sen har folk ingen koll på årsmodellen på sina motorer utan tror att dom är 10 år nyare än vad dom igentligen är... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Varför vill du sälja din motor? Är det för att inte vill ha någon motor längre eller är det för att du vill köpa dig en ny?

 

Om det är för att du vill köpa dig en ny så kanske du gör en bättre (och snabbare) affär om du går tillbaka till den försäljaren som bedömmer att du kan få 25.000 kr för den. Gå tillbaka till honom/henne och fråga i så fall hur mycket du får för din motor i inbyte. Om han/hon ärligt tror på att du kan få 25.000 kr för den så innebär det ju att han/hon också skulle sätta en prislapp på minst 25.000 kr när han/hon i sin tur ska sälja den i butiken. I så fall så borde han/hon kunna bjuda dig någonstans runt 18.000- 20.000 kr för den i inbytespris, lite beroende på vad du i så fall ska köpa istället.

 

Jag vill inte ge mig på att sätta något begagnatvärde på din motor, men det finns risk för att ett inbyte i så fall kanske är det bästa alternativet för dig. Hoppas att allt går bra för dig och det skulle vara kul om du på den här tråden ville berätta hur det går.

Lycka till!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Roddarn | 14 juni 2007 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte mig en ny motor (Suzuki 100hk -00) redan i november-december, men har suttit på denna till nu för att jag ville först testa att båten funkade som den skulle med den nya motorn. Båten är bara godkänd för 50hk...

Allt är dock frid och fröjd så nu har jag inte användning för 60-hästaren längre.


Givetvis ska jag meddela här hur det går med affären, om det blir någon?

 

Ringde en man från Sundsvall idag och bjöd 20 tusen, han hade en planerad resa mot mina trakter (jag finns ca 40mil norr om Sundsvall) under nästa vecka och skulle återkomma efter helgen.

 

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bjöd han 20 000:- så sälj fort innan han inser vad han gjort och ångrar sig :)

 

Håller med de andra, 10-15 är mer lagomt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.

 

Sj köpte ja en beg mercruiser 5.7L longblock med insug, knän och limpor nyrenoverad för 24.000. år 88:a!

 

Känns som ja fått mer för pengarna än den person som köper din motor.

I mina ögon e en Jonhson inte värd mkt.

 

Lycka till med försäljningen.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Kan väl mest hålla med de andra här inne.

 

I överhuvudtaget tycker jag folk begär hutlöst mycket för gammalt skrot. Därmed inte sagt att din motor är skrot, men gammal är den ju utan tvekan..

I valet mellan att köpa en 20 år gammal tvåtaktare för 25 tkr eller en helt ny fyrtaktare för det dubbla skulle jag helt klart välja det senare alternativet.

10 tkr låter mer rimligt, men det tycks ju råda brist på begagnade snurror så...

 

Ibland ser man t.o.m. folk som begär mer än vad sakerna kostar helt nya. I början av året sneglade jag på bättre begagnad båt (3-4 år gammal), men priserna som begärs ligger ju på nära nypris, eller tom ibland över som sagt...

Har dock noterat att mycket ligger kvar. Kan bara tolka det som att säljarna inte är särskilt intresserade av att sälja, eller så har de bara sällsynt dålig koll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev den såld till mannen från Sundsvall för 20000:-, fick då även lämna återbud till en besviken dam från Boden, så jag kan inte tro annat än att priset var överkomligt ändå? Skicket var ju iaf. väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera. Blev du nöjd med 20 tusen så är det ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ett skapligt pris. Har själv fått ett bud på en Mercury 50Hp -88.Kommer nog att köpa denna.Måste se den först.Man ska ju komma ihåg i detta fall att det är en gammal icke

bränslesnål motor som tar säkert minst 2 dl mer/namil än en ny motor. Då ska man sedan räkna ut hur länge det tar att spara in den nya motorn som kostar minst 60000.

Man ska således köra massor med hundra timmar för att få den intjänad. Du ska nog bara se

tiden an.Hade jag inte ha bestämt mig om Mercury:n så hade jag klippt till direkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...

Är du medveten om att denna tråd skapades 13 juni 2007 | ?

Motorn är såld för länge sen :)



Senast ändrad av larssonm | 27 december 2011 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...