Gå till innehåll
lördag 29 november 2025
Mcenner

Problem montera Mercury drev

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercury 75 hp 4-taktare från 2000. Jag har precis tagit bort drevet för att byta impeller. Tabben jag nu gjort är att jag rört på växel tappen, den som används för fram/neutral/back. När jag nu vill montera tillbaka drevet så hittar jag inte neutralen på drevet??? Kan någon tipsa mig hur jag ska göra för att få tillbaka drevet så att reglaget får rätt lägen?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växellägen ligger som på bilden, handtaget som används för att växla på bilden är ett specialverktyg men det går lika bra med nåt annat. Huvudsaken är att du har växelhuset i samma läge som reglaget när du monterar, vilket du väljer spelar kvitta..

post-26269-1394237719,2486_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabb återkoppling. Problemet jag har (tror jag...) är att om jag tar en tång å vrider hårt medurs så får jag i friläget men släpper jag greppet så fjädrar den tillbaka till 'kör läge'. Försöker jag dra förbi neutralen så kommer jag inte till back läge. Eller är det så trögt att det inte ska gå att göra detta för hand?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligtvis är växellägena stabila men det finns en strävan i högerroterande växelhus att ligga i fram. Du måste rotera nån av axlarna för att få i backen, tvinga inte i backen, saker kan paja. Är du nyfiken varför läs 6:e posten på länken nedan. Inget hindrar dej att montera växelhuset i fram så länge du oxå har reglaget i fram. Testa det o se om det funkar, om inte har du problem nånstans..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=512711

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för din support. Ska gå hem o prova ikväll så får vi se hur det går 😊 Återkommer här inom kort.

Ha en bra dag

Med vänlig hälsning,

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen jarb,

Bilden du skickade i denna tråd vart hittade du den? Finns det någon bra webb sida med information kring min fråga som du kan rekommendera (mer än detta forum)?

En annan fråga också. Är det krångligt att plocka isär ett Mercury drev, är det några komplikationer som man kan åka på eller är det raka rör? Skulle vilja förstå hur det ser ut och hur back funktionen fungerar i drevet :) Jag gillar att plocka isär och förstå tekniken :)

Tack på förhand

MVH

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden kommer från en service-manual för ett Yamaha-växelhus. Jag pillar inte så mycket med Mercurysar men Yamahas växelhus fungerar exakt likadant och det sklijer bara i några små konstruktionsdetaljer.

Ett växelhus är en enkel pryl. På drivaxeln från motorn sitter ett drev som samtidigt driver fram och backdrevet. Både fram och backdrevet roterar löst runt propelleraxeln så länge ingen växel är i. När man lägger i fram så låser en dog-clutch framdrevet till propelleraxeln som då börjar rotera och vice versa vid back. Är du nyfiken hur det funkar finns bilder och filmer på nätet, googla t ex outboard dog clutch så hittar du massvis med info.

Trots att ett växelhus är enkelt konstruktionsmässigt är det inget man pillar isär bara sådär. Dels går det åt en hel del specialverktyg och dels låter de sej oftast inte tas isär helt enkelt. Korrosion brukar göra att delarna gifter sej ganska bra och på Yamaha får man nästan alltid skrota bort den stora kronskruven som håller lagerhuset. Vid montering måste kuggreppen kontrolleras och är dessa inte bra justeras det med schims.

Man pillar alltså knappast isär ett växelhus på en fullt fungerande motor bara för skojs skull. Köp isf nåt gammalt separat växelhus o pilla med, så länge motorn har fram och back är funktionen likadan vare sej motorn är på 4 eller 350 hästar..

post-26269-1394237721,2067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Har tyvärr inte hunnit testa att montera drevet ännu. Hoppas kunna göra det i helgen.......

Tycker fortfarande att det känns konstigt att jag inte ska kunna hitt friläget utan att behöva vrida till ändlägen. Känns mer logiskt att det skulle ligga någonstans i området som jag kan vrida tappen... men men det kanske löser sig när jag väl monterat och testat. Hoppas man inte förstör något bara när man startar motorn!?!?

Återkommer så snart jag testat........

MVH

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera växelhuset och reglaget i fram. När du monterat så lägger du reglaget i neutral, självklart ska propellern hamna i neutral då och gå att frisnurra åt båda håll. Görr den inte det har du gjort fel nånstans eller är nåt trasigt och då behöver du inte ens starta..

Och appropå starta så är det en liten varning på sin plats här. Det här powerheadet kommer  från Yamaha men är monterat i ett Mercuryskal. På Yamahas motsvarande motorserie drivs oljepumpen av drivaxeln. Inget växelhus monterat så blir oljepumpen utan drivning och motorn skär på ett par sekunder. Nu är jag inte säker på hur det är på dessa YamaMercs eller Mercahas som de brukar kallas men jag skulle nog inte chansa om jag var dej.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för snabbt svar o tips. Hoppas kunna testa att sätta dit drevet inom kort. Tror dock att det är nåt fel på det när jag inte får i neutralen så lätt :( Återkommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Länge sedan jag va här. Legat i ide men nu så har jag fått på drevet. Hittade på hur jag skulle få i friläget. Först trodde jag att jag hade sönder något när jag vred på växeltappen men sedan insåg jag att det bara va då som friläget gick in. Det va alltså bara att vrida hårt o till slut så hoppade det i friläge. Nu är det bara att fortsätta att meka med resten :) Tack Amiral för din hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...