Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mabo

Ska köpa DC och har huvudbry..

Rekommendera Poster

Har länge funderat på att beställa en Yamarin 59DC men tycker samtidigt att den är lite för dyr. Då sneglar man ju på begagnat och vad gäller Yamarin så är det för liten prisskillnad mot nytt tycker jag (tryggt att veta självklart om man skulle slå till..smiley-smile.gif\) En DC för mellan 150-200 är vad jag vill ha. Uttern 5500 DC får man in för de pengarna. Är det en vettig båt? Förlorar man mycket i kvalitet/känsla/hur praktisk den är/sjögång osv kontra 59DC? Eller har någon något annat att rekommendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en med inombordare, skillnaden i försäkringskostnad täcker räntan på prisdiffen - oftast med marginal.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


satsa på en lite nyare bayliner. Mycket båt för pengarna och så finns det en väldigt aktiv märkesklubb också (www.baylinerclubsweden.se). Nyare bayliner båtar har bra kvalitet och de har alltid gått riktigt bra i sjön!

titta på tex den här http://www.blocket.se/vi/12254640.htm?ca=16_s eller den här http://www.blocket.se/vi/11527365.htm?ca=16_s

Lycka till med båtköpet!

//Mårten Lönn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig testat en Uttern 5500, men rent generellt gör Uttern bra båtar med ett andrahandsvärde som håller. Yamarin rör sig väl ungefär i samma segment, och oavsett vilken av dessa båtar du väljer gör du ett tryggt köp tror jag.

 

 

För 200 tkr kan du ju annars få en lite äldre och större båt med fräsch motor, t.ex. en Coronet 21.

 

 

// Johan

 

 

Senast ändrad av Asperyd | 13 juni 2007 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Uttern 5500 DC (el dess efterföljare D55) är ett tryggt köp. Inget jättevasst skrov men lagom så den klarar även lite grövre sjö hyfsat.

Har lite tester på 5500 DC resp D55 om du är intresserad.

Köp en med 115 hk i så fall, det är en motor som är lagom på den båten.

När D55 kom började Uttern med blå skrov, på dessa syns repor lättare. Därför är det klokare att välja en 5500 DC som har vitt skrov.

Här har du en på papperet fin 5500 DC med vitt skrov och Mercury F115 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning (i praktiken en Yamaha med Mercury växelhus - Mercury och Yamaha hade visst samarbete tills nyligen):

http://www.blocket.se/vi/12121752.htm?ca=7_s

 

Har själv en Yamarin 5820(58BR) som har samma skrov som 59DC. Skrovet på 58BR/59DC är ett strå vassare än Uttern 5500DC/D55. Tyvärr finns inga Yamarin 59DC el föregångaren 5920 inom din bugdgetram ens som begagnade.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 13 juni 2007 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, intressant att läsa. Var igår och kikade på en 5500 DC http://www.blocket.se/vi/12235238.htm?ca=10_s men magkänslan var inte riktigt med mig den här gången. En -98 som är pedantskött kan man ju nästan uppleva nybåtskänsla i. Det gjorde man inte i den här. Den var använd (självklart) och småskitig, framförallt invändigt. Tyckte även att den lutade lite men det kan vara inbillning då det igår blåste kraftigt. Sen var det en ganska lång rörelse på reglaget för att få i växel och ett sprakande ljud innan den gick i. Min känsla är att det går att justera med vajern men så klantigt att inte fixa innan spekulanten kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I själva grundämnet har jag inte mycket att tillägga. Däremot reflekterade jag att ngn skrev att märkesklubben för Bayliner var en mycket aktiv och bra klubb. Då vill jag bara säga min mening; forumet som klubben har är ren katastrof, när man försöker få några svar så bemödigar sig inte ens webmaster eller ngn annan att svara trots ett flertal påstötningar. När det gäller rabatter etc som erbjuds medlemmarna har jag bla ett exempel: På försäkringen skall man få bra rabatt ifrån ett av våra försäkringsbolag; detta hände mig. När jag skulle försäkra min pärla ringde jag tidigare nämnt fsk bolag och fick en i mitt tycke låg premie, i efterhand (bara ca 30 min så jag hade ännu inte tecknat ngn fsk) upptäckte jag att vi hade en mycket förmånlig klubbrabatt. Jag ringde upp bolaget igen och sa att jag var medlem i klubben, då får jag ett pris som är ca 5% högre med motiveringen att jag på mitt första pris fått en generös beräkning för att jag inte tidigare varit kund. Nej, i mitt tycke är klubben bara uppbyggd för ordf och hans familj/vänner för att kunna blåsa oss andra på lite fikapengar till årsmötet.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...