Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anpal

Rostande Tyresöstöttor!!!!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Köpte tyresöstöttan sent i höstas. Dessa kostade en rejäl slant men det tyckte jag var värt, eftersom tyresövaggan klingar kvalitet i mina öron, det var dock mina tidigare erfarenheter...

 

Efter några månader upptäckte jag till min stora besvikelse rätt stora rostangrepp på stöttorna (klicka på bilden för större upplösning).

 

Jag ringde till tillverkaren som menade på att stöttorna enbart är grundmålade med vattenbaserad grundfärg. Om jag vill ha bättre rostskydd så fick jag fixa det själv.

 

Ja, men det skulle jag väl ha blivit informerad om när jag köpte stöttorna, sa jag!

 

Det står på vår hemsida att dom enbart är grundmålade, dessutom borde återförsäljaren informerat dig, blev svaret!

 

Jag berättade då att man faktiskt fortfarande ibland går in i affären, plockar ner en vara i kundvagnen och går till kassan. Detta utan att fråga personalen eller läsa på leverantörens hemsida. I så fall borde ni ju lägga till denna information i instruktionsboken som följer med bockarna. Det lät som en intressant idé sa han efter mycket argumenterande fram och tillbaka!

 

Anledningen till att dom inte rostskyddas är att det är för dyrt att galvanisera och någon vettig rostskyddsfärg är förbjuden i Sverige för företagare enligt tillverkaren. Dock är själva skruven galvaniserad eftersom denna köps in färdig från ett annat företag. Eftersom jag inte är insatt i dessa saker hade jag inga motargument men att jag var missnöjd med produkten och att jag vill lämna tillbaka stöttorna. Det ville inte leverantören utan hänvisade till återförsäljaren. Jag har i skrivande stund ännu inte orkat hyra en släpkärra, åkt ner till båtklubben, lastat upp eländet och åkt in till återförsäljaren...

 

Tyresöstöttan erbjöd sig dock att måla om stöttorna med samma färg, vilket inte hjälper mig! Köper jag stöttor från ett Svenskt företag som tillverkar vaggor för marin miljö för 7000 kr så förväntar jag mig att att dessa inte rostar.  

 

PS, köpte en studsmatta till ungarna med liknande stöttor som var galvaniserade för knappt en tusenlapp för fyra år sedan på Rusta, inte en tillstymmelse till rost trots att fyra år i trädgården passerat.

 

En Båtstötta däremot från en Svensk tillverkare rostar efter en säsong. Jag minns att man tidigare med stolthet kunde säga Made in Sweden att det borgade för kvalitet, jag vet inte längre...! 

 

Hur är det med er som äger andra typer av stöttor/vaggor, rostar dessa också?

 

/Det känns lite bättre nu då jag fått skriva av mig lite, funderar över om jag ska orka dra detta i konsumentverket...?

 

Jag har åtmistone skrivit av mig lite och kanske även varnat andra vanliga dödliga om att texten Grundmålade betyder att stöttorna kommer rosta sönder om du inte rostskyddar själv!

 

Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:28

 

Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:30

 

Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:31

post-21523-1394235098,7636_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara bekräfta samma problem.

Jag hade innan köpet av stöttor i höstas sett liknande Tyresöstöttor som var nästan nya och väldigt rostiga. (Västkusten)

Jag la därför ned en halvdags arbete på att måla dem med en holländsk färg som skulle vara rostskydd och lack i ett. De blev jättesnygga, men på alla ställen där man bara gjort minsta repa i lacken så rostar det. Jag upptäckte att jag dessutom slarvat på några ställen, där rostade det genast. Det är nog inte bara grundfärgen som är tunn och dålig, metallen kan inte heller vara så värst bra.

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr sett samma på de Tyresöstöttor som finns i båtklubben. Jag tycker ärligt att stöttan är skräp! Plockepinn med en jäkla massa rör hit och dit.. Nä tacka vet jag vår egengjorda som är så grymt smidig och lätt att sätta under men den är också rejält tilltagen (Pappa svetsat ihop). Är så enkelt att lägga båten i vaggan med dom!

 

Harsett att Biltema har en vagga också som folk i båtklubben är mer nöjda med än Tyresövaggan.. och dessutom så är det billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte fixa en bild? Vore kul att se o få lite idéer.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. har en rostig båtvagga, funderade på att komplettera med dessa sk "tyresöstöttor".

Och/eller för att bla kunna måla mm under stöden från ordinära (rostiga) vaggan, -jag är ganska ny på detta området..

 

Men, en sökning på Youtube på "tyresöstöttor", gav "0" träffar.

(fanns bara något enskilt facebook video om dessa klenoder)

 

Ter sig som stort spektakel för mig, att ha båtar stående på land. Kan båtarna inte välta som domino brickor???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2007-06-12 vid 10:04 skrev tcrona:

Jag kan bara bekräfta samma problem.

Jag hade innan köpet av stöttor i höstas sett liknande Tyresöstöttor som var nästan nya och väldigt rostiga. (Västkusten)

Jag la därför ned en halvdags arbete på att måla dem med en holländsk färg som skulle vara rostskydd och lack i ett. De blev jättesnygga, men på alla ställen där man bara gjort minsta repa i lacken så rostar det. Jag upptäckte att jag dessutom slarvat på några ställen, där rostade det genast. Det är nog inte bara grundfärgen som är tunn och dålig, metallen kan inte heller vara så värst bra.

 

/Thomas

Grundfärgen kanske skyddar rost istället för rostskydda.

Epoxi Brunox e ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan 20 år ungefär har jag två par Tyresöbockar.

Stöttorna har ju en tunn svart färg, gissningsvis av samma kvalitét som trådskaparens? inte direkt rostiga men heller inte motsatsen, dom är lätt angripna av ytrost. Däremot är balkarna som förbinder de båda bockarna rejält fula, den vita blanka färgen flagar. Kompletterade med ytterligare ett par bockar med tvärbalk, nu var denna balk galvad.

Jag har funderat på att sandblästra de fula tvärbalkarna och rostskyddmåla, men det har ju naturligtvis inte blivit av, sådana tråkiga jobb är det lätt att glömma/förtränga... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(det var ett 12års gammalt inlägg jag svarade på, -fortfarande ingen youtube video om dessa klenoder)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

(det var ett 12års gammalt inlägg jag svarade på, -fortfarande ingen youtube video om dessa klenoder)

Vad är du efter i en eventuell video?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Vad är du efter i en eventuell video?

Hur man gör, så att båten står upp, inte välter andra båtar som dominobrickor?

 

Eller vad som, iom att det inte finns någon video alls på internet för denna produkten "tyresöstötta"!

 

 

Fö, man bör inte måla över rost, utan  att ha avlägsnat rosten först. Jag har erfarenhet mah elektrolyt, vilket kräver att man kan sänka ner föremålet hängande i ett (rostfritt/korrosionsfritt) vätskebehållare, och kan applicera ganska hög likspänning (om man vill att det ska utföras inom rimlig tid, säg 1dygn), säg 15v för cykels vevhus, -men för en vagga med mer yta tror jag minst det dubbla 50-100v, kanske får stå en hel helg ändå. Och hur många kärl kan rymma en båtvagga hängande??

 

Eller vad kan man göra med en vagga som serut såhär: (attachar)

 

 

 

 

20190904_153413.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Perrr:

Hur man gör, så att båten står upp, inte välter andra båtar som dominobrickor?

Man går till källan så klart!

Här finns support, Maskinfabriken G-C AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Man går till källan så klart!

 

har det något namn på engelska, eller annat språk? Och varför diggar inte jag det (är jag idiot)??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

 

har det något namn på engelska, eller annat språk? Och varför diggar inte jag det (är jag idiot)??

Varför skall du ha ett engelsk namn? Men är det stöttorna du menar så blir det väl "boat stand" om det nu skulle hjälpa dig.

Och vad är det du inte diggar? Svårt att här bedöma eventuell idioti 😉

 

Angående risken för att båten välter i din avbildade vagga, så skulle jag bedöma risken till väldigt nära 0%.

D.v.s. om du spänner upp alla stag först.

Du kan nog grovt räkna med att hela båtens tyngdpunkt ligger ca en meter upp från centralbalken, alltså i höjd med där stagen möts i hörnen.

Fast rejälast är ju att först byta ut alla skruvförband till fräscha M10, och olja upp vantskruvarna och sedan justerar ihop allting.

Sen kan du sova lugnt, även i värsta orkan. Fast täckningen kanske ryker, men det är ju en annan fråga.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Perrr:

har det något namn på engelska, eller annat språk? Och varför diggar inte jag det (är jag idiot)??

 

Hänger inte med här. Vad är det du inte förstår/gillar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacka med en hammare på vaggan för att utröna om den är på väg att bli genomrostad någonstans. Jag upptäckte rosthål längst ner på stöttorna, antagligen hade det samlats vatten där och järnet var som papper. Den vaggan hamnade i båtklubbens container på städdagen, lönade sig inte att sälja den till Stena pga frakten. Köpte Seaquip stöttor i stället, men mastar av inför vintern.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...