Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pereliasson

Teakdäck slipning och ruff arbete??

Rekommendera Poster

Har köpt en plastad träbåt på 8 meter. Eftersom den vi har varit i sjön på tio år finns det behov av att nåta och slipa om däcket. Vilken slipmaskin ska jag använda? Plan eller rund? I ruffen har man betsat och sedan lacka över, hur mycket måste jag slipa ner innan jag kan betsa igen och lacka uppe på. Vilken slip använder jag inne i båten. Tacksam för mycket och utförliga svar. Kan inte så mycket själv, men vill gärna lära mig. Tack på förhand/ Pelle Svara gärna genom e- mailen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. vad det gäller däcket så beror det på hur slitet det är. är det lite slitet så rekommenderar jag en planslip men är det däremot slitet så ska du bör du ha en rondell och sedan finslipa med en planslip. sedan vill du få en fin lyster i däcket och att det håller den fina gyllenbruna färgen så ska du använda OWATROL olja. använt det på alla teakdelar (dvs större delen av båten) och fått jättefina resultat. Jag har använt OWATROL D1 om jag velat ha det matt och OWATROL D1 och sedan OWATROL D2 om jag velat ha lite yta på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Eklund

Hej! Tackar för dina owatrolkunskaper, är total novis men nybliven träbåtsägare och har några funderingar... 1. Hur fort uppstår den färgton/lyster man erhåller, blir det nån gradvis förändring innan den stabiliseras? 2. Vågar man lita på att den blir någorlunda permanent och jämn och fin ? 3. Hur länge har du haft ett fint resultar ? (Hört av andra rörande tex användning av teak-olja att träet efter ca ett år blir fläckvis mörkare) 4. Lämpar sig Owatrol för ek - relingsplankan är i detta mtrl ? 5. Skulle det kunna ersätta 2-komponentslack(tror jag) på mahogny-överbyggnaden Tacksam för svar, Mvh, Johan E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan. förlåt om det tagit tid men har inte haft tid för datorn och maringuiden förrens nu. :-) 1.Lystern framstår med det samma. skulle du vilja ha aningens mörkare så skulle du kunna olja ett par extra gånger. 2. ja när jag har oljat och sedan ytbelagt det med D2 så har det haft ett fint och permanent resultat. MEN. är det små svarta fläckar här och var så blir dom ju givetvis svarta i fortsättningen men efter tiden kan dom börja bli lite gråa osv. 3.Ja på min hytt då tillexempel har jag teak runt om visserligen mycket sliten men ändå har jag ett perfekt resultat efter två år. och efter det så bör man fundera på att matta ner det och olja igen. antar att du har din båt under presening under vintern om inte annat så bör du skydda dom mest utsatta delarna under vintern. det tar hårt på dom. 4. Nej. om relingen är i ek så ska du inte ha en organisk olja. där ska du ha linolja och sedan lack. 5. om jag förstått rätt så har du en mahogny överbyggnad som du funderar på om du kan använda D1 och D2? isåfall så är mitt svar ja om inte annat så kan du olja med D1 och sedan lacka. m.v.h Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tor Ganslandt

Jag använder D-1 oljan nu, men jag blir så trött! Man skall ju helst lägga 30 lager första dagen. Idag tröttnade jag efter 15. Phu! Men vacker blir det! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...