Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ankaon

Fart Uttern 510 HT

Rekommendera Poster


Hur fort ska en Uttern 510 HT med en -76 Mercury 50 (500) gå?

Min gör med 2 vuxna i ca 22 knop enl. GPS, tycker att det känns lite sakta eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en uttern 510HT med en Evinrude 70hk -79. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att logga farten, loggen paj och ingen GPS. För min del så känns det som om farten räcker till... men lite seg i accet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Vi har haft en sådan båt. Det satt en 65 hk mercury från 1978 på den och båten gjorde 35 knop. Men med tiden så tappade motorn ork och år 1997 så gjorde den 29-30 knop. Nu har det gått yttligare 10 år och din motor är 31 år gammal plus 15 hk svagare från början. Jag tycker det låter som en normal fart för en så pass gammal 50 hästare.
 
Mvh:
Kareem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tycker det verkar lite väl långsamt.

 

En granne hade en 510-HT med en 50 Murcla (4-cylindrig) 76a och den gjorde 30 knop. Hur mycket varvar den? Du kanska har för stor propp på?

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad den varvar.

Har inte heller nån koll på vad det sitter / ska sitta för propeller på.

Nån som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Uttern 510 själv med en Evinrude 60 från 1970 (3 cyl). Den gör 31 knop när jag är själv i den (enligt gps). Med 5 pers i båten (4 vuxna 1 barn) gör den 28. Har en Ballistic stålpropp på.

Kommer inte ihåg stigningen i huvudet men jag kan kolla upp det om du är intresserad...

 

// Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den har stigning 13 1/2 * 17

 

Skruvade loss den för att lämna in på lagning och tog då en sväng med min gamla alu-propp. Som förövrigt har exakt samma stigning. Vilken skillnad. Mycket sämre acc grepp. Båten blev även mer känslig för hur lasten var fördelad. Med stålproppen spelar det ingen roll om det sitter fler personen på ena eller andra sidan, det gjorde det nu...

 

// Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan svara på varför båtarna blir stabilare med stålpropeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stålpropeller ger bättre grepp i vattnet. Det gör att båten på så vis kan kännas stabilare vid accelleration och vid girar. Det blir helt enkelt ett bättre grepp i vattnet för propellern. Då kan man utnyttja båtens skrov på ett lite annat aätt i sin körning beroende på vad man har för slags båt.

 

Stålpropellern är båtvärldens motsvarighet till bilarnas dubbdäck kanske man kan säga. Med en stålpropeller kan man t.ex. slippa eller minska att få sladd på vissa båtar vid kraftiga girar. Vad man ska ha klart för sig är att det är rätt dyrt med en stålpropeller (4000 -20.000 kr) och på de flesta vanliga fritidsbåtar så är effekten i toppfart oftast väldigt liten. Det brukar i regel bara handla om 1 till 3-4 knops ökning i de flesta fall. Ibland kanske ytterligare någon knop mer men oftast inte. Ibland blir toppfarten alltså inte ett dugg högre, men greppet förbättras däremot nästan alltid i de flesta situationer. Personligen tycker jag att det sällan är värt det pris som en stålproppeller kostar så länge man ska ha den just på en fritidsbåt. Undantag finns naturligtvis, men oftast tycker jag att det så det är. Effekten beror naturligtvis också på vilken båt man talar om för det kan skilja väldigt mycket beroende på båttypen och lite andra faktorer också.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

idag var det dags för sjösättning efter diverse finlir, jag blev ägare till uttern 510ht förra året utan att provköra.

jag testade motorn med öronmuffar förra året och justerade därefter, ingen bra ide :-)

detta året gjorde jag tändinställning och förlängde länkarmen till timingplate,troligen har ägaren innan mig bytt stator och timingplate och fått dit dem fel då länkkarmen var för kort!?.

nu har jag tomgång 3btdc och 19btdc öppna spjäll på Johnson 70hp 1989 2-takt, båten gjorde idag 44knop på premiären, och då har jag inte fintrimmat.....

satan i gatan vilket monster med gamla grejor.

 

ps,dottern och jag var ute, vi väger nog sammanlagt 140-150kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, magis said:

idag var det dags för sjösättning efter diverse finlir, jag blev ägare till uttern 510ht förra året utan att provköra.

jag testade motorn med öronmuffar förra året och justerade därefter, ingen bra ide 🙂

detta året gjorde jag tändinställning och förlängde länkarmen till timingplate,troligen har ägaren innan mig bytt stator och timingplate och fått dit dem fel då länkkarmen var för kort!?.

nu har jag tomgång 3btdc och 19btdc öppna spjäll på Johnson 70hp 1989 2-takt, båten gjorde idag 44knop på premiären, och då har jag inte fintrimmat.....

satan i gatan vilket monster med gamla grejor.

 

ps,dottern och jag var ute, vi väger nog sammanlagt 140-150kg

44kn med 70hk på en Uttern 510ht? Känns som att ngt inte stämmer här. Om du inte ens provkört den innan, hur fick du på rätt propp för 44kn?? Även det varit mph har jag varit tveksam. Vad har du för propp och vilket vartal fick du vid toppfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/16/2007 at 1:03 AM, Hans1 said:

Någon som kan svara på varför båtarna blir stabilare med stålpropeller?

Det finns flera fördelar med en stålpropp och den som vanligast lyfts fram är att aluminium är svagare än stål och därmed så böjer sig bladen lite vid belastning. Detta gör att du tappar både grepp och toppfart. Men de flesta aluminiumproppar är av standarddesign för att fungera hyfsat för de flesta motorer och båtar. Stålpropellrar finns i massor av typer och designer så att du kan få fram en propeller som är optimerad för just din båt och motor. Att testa fram rätt propeller gör ofta väldigt stor skillnad i ekonomi, fart och hur båten upplevs att köra. När jag testade fram propeller till min båt så testade jag Ballisticproppen plus diverse 3 och 4-bladiga stålpropellrar innan jag hittade rätt för. mig. Båten betedde sig väldigt olika med de olika propellrarna och för mig passade Ballistic inte alls. Hade jag köpt aluminium så hade jag fått välja rätt storlek och sen helt enkelt fått vara nöjd med de egenskaper jag fick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Alanningen:

44kn med 70hk på en Uttern 510ht? Känns som att ngt inte stämmer här. Om du inte ens provkört den innan, hur fick du på rätt propp för 44kn?? Även det varit mph har jag varit tveksam. Vad har du för propp och vilket vartal fick du vid toppfart?

fart uppmätt med Garmin striker 7sv(gps) och den är inte inställd på mph.

propellern heter Turningpoint H2-1317

Storleken är 13,1/4x17

 

exakt varvtal glömde jag bort att kolla, men strax över 5000rpm såg jag som hastigast i ögonvrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minutes ago, magis said:

fart uppmätt med Garmin striker 7sv(gps) och den är inte inställd på mph.

propellern heter Turningpoint H2-1317

Storleken är 13,1/4x17

 

exakt varvtal glömde jag bort att kolla, men strax över 5000rpm såg jag som hastigast i ögonvrån

Turningpoint H2-1317 är en aluminiumpropeller vilket gör att du har betydligt mer slip än med en stålpropeller. Men om vi utgår ifrån att den skulle vara lika bra som en riktigt bra stålpropp så skulle du ligga på 9-10% slip vid den farten. Gear ratio på din motor är 2:42. Det betyder att om du ska köra 44 knop med 17" propp så måste du nå 7000 varv. Med tanke på att det är en alu-propp så är det troligen närmare 7400 varv innan du är uppe i 44 kn.

 

Vid 5000 varv, tillsammans med den mest perfekta 17" stålpropeller (ca 6% slip), så kan den inte gå snabbare än 33kn. Gör den det så tror jag att du får en bra peng av NASA för den. Beklagar, men jag tror den gick 34 knop vid en bit över 5000 varv och inte 44kn.

Redigerad av Alanningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Turningpoint H2-1317 är en aluminiumpropeller vilket gör att du har betydligt mer slip än med en stålpropeller. Men om vi utgår ifrån att den skulle vara lika bra som en riktigt bra stålpropp så skulle du ligga på 9-10% slip vid den farten. Gear ratio på din motor är 2:42. Det betyder att om du ska köra 44 knop med 17" propp så måste du nå 7000 varv. Med tanke på att det är en alu-propp så är det troligen närmare 7400 varv innan du är uppe i 44 kn.

 

Vid 5000 varv, tillsammans med den mest perfekta 17" stålpropeller (ca 6% slip), så kan den inte gå snabbare än 33kn. Gör den det så tror jag att du får en bra peng av NASA för den. Beklagar, men jag tror den gick 34 knop vid en bit över 5000 varv och inte 44kn.

Jag hade en uttern styrpulpet med vad jag tror är samma skrov. Den hade en 70 hk tvåtakt.den gjorde 31 knop om förhållandena var perfekta och själv ombord. 

Den motorn rasade och då blev det en 60 hk tvåtakt , då gjorde den 30 knop om jag var själv ombord. Liten skillnad som jag undrade om men fick förklarat att förr mättes effekten på vevaxel och senare på propelleraxeln så skillnaden skulle inte vara riktigt tio hk i verkligheten, vad vet jag...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Alanningen:

Turningpoint H2-1317 är en aluminiumpropeller vilket gör att du har betydligt mer slip än med en stålpropeller. Men om vi utgår ifrån att den skulle vara lika bra som en riktigt bra stålpropp så skulle du ligga på 9-10% slip vid den farten. Gear ratio på din motor är 2:42. Det betyder att om du ska köra 44 knop med 17" propp så måste du nå 7000 varv. Med tanke på att det är en alu-propp så är det troligen närmare 7400 varv innan du är uppe i 44 kn.

 

Vid 5000 varv, tillsammans med den mest perfekta 17" stålpropeller (ca 6% slip), så kan den inte gå snabbare än 33kn. Gör den det så tror jag att du får en bra peng av NASA för den. Beklagar, men jag tror den gick 34 knop vid en bit över 5000 varv och inte 44kn.

Host host,nu sitter jag med glasögon på näsan och kollar inställningar på Garmin, den var inställd på kh=kilometer/timme, tyckte det stod kn.....fan vad pinsamt.

En viss skillnad på 44knop och 23knop, sorry 

20210514_181045.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/14/2021 at 7:14 PM, magis said:

Host host,nu sitter jag med glasögon på näsan och kollar inställningar på Garmin, den var inställd på kh=kilometer/timme, tyckte det stod kn.....fan vad pinsamt.

En viss skillnad på 44knop och 23knop, sorry 

20210514_181045.jpg

När jag köpte min Buster XL så hävdade säljaren att den gick 43kn med en 115hk. Jag var mycket skeptisk. Vid provkörning så såg jag att den var inställd på mph. Det är lätt hänt. 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-14 vid 18:14 skrev magis:

Host host,nu sitter jag med glasögon på näsan och kollar inställningar på Garmin, den var inställd på kh=kilometer/timme, tyckte det stod kn.....fan vad pinsamt.

En viss skillnad på 44knop och 23knop, sorry 

20210514_181045.jpg

@magi Men du får veckans "trådåtervinningspris" och titeln veckans trådarkeolog eftersom du upplivade denna tråden som legat orörd sen augusti 2007 :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 09:03 skrev Makro:

@magi Men du får veckans "trådåtervinningspris" och titeln veckans trådarkeolog eftersom du upplivade denna tråden som legat orörd sen augusti 2007 :)

tack💓,

först nu efter en vecka har jag vågat läsa vad folk har skrivit om mig i tråden.....

🤓😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev magis:

tack💓,

först nu efter en vecka har jag vågat läsa vad folk har skrivit om mig i tråden.....

🤓😀

Äh, är lätt att läsa fel eller få en tankevurpa ibland.

Man får ta det och vara glad över att man har lärt sig något nytt 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...