Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
maxrelax

Tuffaste långseglingen?

Rekommendera Poster

Kapar tråden och berättar en historia från mitt liv,

Låg i Säby på Gylland akter om mig låg en stor Grand banks den var så stor att om jag stod på akterdäcket såg jag inte över hans förstäv. Där hade han riggat upp en parabol parabol nämdes i inlägget ovan då dök denna historia upp i mitt minne. Sverige spelade fotboll och gör mål, då rusar skepparen på den stora båten fram i fören och lutar sig över relingen och ropar ner till oss vad som hänt, får se att lilla vi också har TV och tittar på matchen, med förvåning i rösten ropar han ner till oss

va har ni TV

Man ska aldrig ha förutfattade meningar.

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, kan inte säga vem som bör vinna men jag vet ju iaf vilken som är MG´ s i särklass längsta omröstning iaf.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju valår, då blir suget på att rösta extra stort =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade Ulf Peterson i Rio de Janeiro 1984, och blev inbjuden ombord på Suzie 2. En fanatstiskt fin båt med inredning av ädelträ från söderhavet.Enligt Ulf var inredingen en present av en kung på någon söderhavsö. Enligt internet dog Ulf efter en själförvållad olycka ombord i Valparaisos hamn februari 1985. Efter att jag lärt känna Ulf tror jag inte på den teorin. Han var för säkerhetsmedveten och erfaren att handskas med sitt handikapp. På väderdäck hade han fin pianotråd monterad som snubbeltråd.Där det för mig var svårighet att mig fram, där dansade han fram obehindrat även efter några drinkar. Det var planerat att segla från Rio till Buenos Airos där han skulle hämta en kvinnlig bekant. Hon skulle medfölja på resan runt Sydamerika till Chile. I informationen om hans död framgick aldrig något om att han inte var ensam ombord.En värdsomseglare som ensam klarat av otroliga strapatser trots sitt stora handikapp, ramlar inte och slår ihjäl sig på ett soffbord. 

 

post-10023994-1394237367,1435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt boken om hans liv, som skrevs av en vän till Ulf efter hans bortgång, så hade Ulf epilepsi. Han fick förtidspension i tidig ålder och tog därför chansen att segla. Han dog i ett epileptiskt anfall i båten. När han hade ett anfall på gång la han sig på durken med en tennisboll i munnen, och det var också så han hittades den sista gången.

Allt enligt boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ulf berättade hur han handskades med sin sjukdom under resorna. Han hade många lösningar, och lärde känna kroppens varningssignaler i tid. Även att hinna surra fast sig vid masten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tuffaste långseglaren jag vet är två, nämligen herr och fru Böckman.

Två av mina vänner som mitt under de sista förberedelserna för sin jordenruntsegling fick veta att mannen var obotligt sjuk i cancer. Men de stoppade inte dom att fortsätta drömma om resan men i mer realistisk omfattning - se där det första som skiljer tuffingar  från dumbommar - en tuffing kan ändra sig efter omständigheterna.

Dom tog sig istället genom Europa på kanalerna och i ett par omgångar avbrutna av sjukdomen kom de ut i Medelhavet.

I mitten av maj 2010 dog Roland och vi är många som saknar honom.

Att tordas ge sig ut trots en spridd dödlig sjukdom är väldigt modig och minst lika modigt är att segla tillsammans med en person som man vet kanske inte orkar med så man får ta hela ansvaret för en stor tung långfärdsbåt själv trots att man är 1.60 i strumplästen.

Här en länk till deras resa på resedagboken: /http://www.resdagboken.se/m/mirabilis/kanalsegling-genom-europa-304782/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Gott Nytt År på er alla!

Vill gärna slå ett slag för Milo och hennes andra seglats till Antarktis. Värsta sträckan var viss från Galapagos ner mot Valdivia i Chile. Två veckors skitväder med lutande båt på samma bog innan hon kunde lägga om kursen.

Det är beundransvärt av henne att värna om miljön och inte skräpa ner som andra seglare gjorde nere på Antarktis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det utsetts nån vinnare ännu. Men även om så vore är rekord till för att slås. Ett sånt försök är på gång i en annan tråd.

 

När jag hittade den här tråden letade jag egentligen efter Aina Cederlund som Google verkar ha glömt. Tur att Maringuiden finns.

 

Nu hittade jag bara hennes namn men inget om hennes bedrifter med sin utombordare på en öppen motorbåt som hon styrde till Färöarna. På trettiotalet? Får leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det utsetts nån vinnare ännu. Men även om så vore är rekord till för att slås. Ett sånt försök är på gång i en annan tråd.

 

När jag hittade den här tråden letade jag egentligen efter Aina Cederlund som Google verkar ha glömt. Tur att Maringuiden finns.

 

Nu hittade jag bara hennes namn men inget om hennes bedrifter med sin utombordare på en öppen motorbåt som hon styrde till Färöarna. På trettiotalet? Får leta vidare.

http://www.oppetarkiv.se/video/1161748

Aina va en fantastic kvinna går att hitta henne på SVT öppet arkiv

från här är ditt liv 1980

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte om det utsetts nån vinnare ännu. Men även om så vore är rekord till för att slås. Ett sånt försök är på gång i en annan tråd.

 

När jag hittade den här tråden letade jag egentligen efter Aina Cederlund som Google verkar ha glömt. Tur att Maringuiden finns.

 

Nu hittade jag bara hennes namn men inget om hennes bedrifter med sin utombordare på en öppen motorbåt som hon styrde till Färöarna. På trettiotalet? Får leta vidare.

http://www.oppetarkiv.se/video/1161748

Aina va en fantastic kvinna går att hitta henne på SVT öppet arkiv

från här är ditt liv 1980

 

 

Har ni glömt Aina Cederlund?

En prestation som står ut!

Kalle

Kopierat tidigare i tråden

 

Hon var långt ner mot Turkiet med sin båt, en träbåt, öppen med ett litet fördäck och utombordare.

Vill minnas att det var i tiden för WW1, eller strax efter.

 

I mina ögon den som har vunnit denna tråd.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar för Jarle Andhøy!

 

Jaha läste "tuffaste långseglaren".. röstar på hans segling till Antarktis då, den gick ju dessutom skapligt åt skogen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Röstar för Jarle Andhøy!

 

Jaha läste "tuffaste långseglaren".. röstar på hans segling till Antarktis då, den gick ju dessutom skapligt åt skogen :)

 

 

Jag antar att du tänker på hans andra tur. Den första, med Vegan, gick väl bra? Enorma strapatser och äventyr så det stänker! Läs boken. Men han är norrman, jag fattade det som att denna lååååånga tråd handlar om svenskar.

 

För övrigt lägger jag rösten på Bjelke/Shapiro. Ett liv på vatten.

 

//N.N

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara en!!! Tristan Jones kanske inte jorden runt men kille verkade överleva det mesta.

 

Arthur Aka Tristan Jones var utan tvekan en god berättare, vad som är skepparhistorier och vad som verkligen hänt kanske inte är helt klart men han var som sagt en utmärkt berättare, Jag gjorde  ett blogginlägg om honom,

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rättelse kan vara på plats om äventyraren Aina som seglade motorbåt runt i Europa. Hennes efternamn var Cederblom. Bra om man ska söka efter hennes bravader. Google bör försynt fråga "menar du Aina Cederblom". Det tycker jag skulle passa i det här fallet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns bara en!!! Tristan Jones kanske inte jorden runt men kille verkade överleva det mesta.

 

Arthur Aka Tristan Jones var utan tvekan en god berättare, vad som är skepparhistorier och vad som verkligen hänt kanske inte är helt klart men han var som sagt en utmärkt berättare, Jag gjorde  ett blogginlägg om honom,

 

 

 

Min frus morfar, som var en mycket duktig historieberättare, sa vid ett tillfälle:"JAG LJUGER ALDRIG. Meen -- att jag lägger till och drar ifrån när jag berättar, det är givet"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där, nu har jag läst Aina bok På snurrefärd genom Europa. Rekommenderas. Jag har även bokat grönlandsfärden på biblan i Göteborg. Jag trodde jag var först på den men när jag skulle hämta den hade någon redan varit före. Men den läser du väl rätt snabbt eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vito Dumas utan tvekan. 1940 eller 41, minns ej, seglade jorden runt latitud 40 g syd ensam i en träbåt utan motor, radio eller värme. Seglade Buenos Aires-Sydafrika-Australien-Nya Zeland-Stillahavet och tillbaka till södra Atlanten genom Kap Horn och tillbaka tll Buenos Aires. (Eftersom jag är svensk medborgare sen många år tillbaka, kan vi betrakta också honom som lite svensk, je,je,je)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...