Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SAGA8000

ankarspelet matar inte ut, men in.

Rekommendera Poster

har ett ankarspel på båten som pajade förra helgen.funkade kanon när jag matade in linan, men helt plötsligt så gick det inte att mata ut den igen.det funkar fortfarande att mata hem linan.det klickar i reläet och alla säkringar är hela.Nån som vart ute för samma problem och lyckats att lösa det?

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper Dig, men jag hade samma problem med drevmotorn. Lyfte upp drevet, men sänkte inte ner igen. Letade efter alla möjliga fel, tills en elektriskt kunnig kompis hittade det.

 

En sån där liten fyrkantig plastkontakt med två hakar på var sida, hade en hake gått av. Därför var det kontakt upp, men inte ner. Hård tejpning av kontakten och allt funkade igen.

 

Mitt råd alltså, kolla ledningen hela vägen - även där kontakter ser fina ut kan det dyka upp problem likt mitt. Även hos mig klickade reläet, men felet satt längre ut.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan.låter som ett bra tips.får hoppas att det är så enkelt.får kolla ikväll när vi lagt till.ha en trevlig helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ankarspel? Om det är winchmatic så får du kolla att länkarmen trycker till ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite samma symptom med mitt Engbo. Efter att ha monterat uppgraderingssatsen (dvs med en arm som trycker ner linan) och nya linrullar så snurrar inte linrullarna när jag trycker på släpp-ner knappen. Motorn går men linrullarna står stilla. Verkar sitta fast på något sätt för i friläget rullar det inte heller men det klarar av att mata in lina, även om det går trögt.

Är det samma symptom för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har samma problem..i mitt fall är det reläet som matar ankarspelsmotorn som inte sluter grova spänningen när jag vill släppa ut så spelet kommer aldrig i frisläppsläge..oxid och beläggningar på de mekaniska delarna innuti reläet.

 

Hade samma problem flera gånger förra året också, demonterade ytterhöljet på reläet så gott det gick och sprayade kontaktspray inuti, körde manöverspänning fram och tillbaka säkert 100 gånger innan det plötsligt blev kontakt igen..höll väl i typ 2 veckor sen sket det sig igen och samma åtgärd igen fixade det.

 

Nu efter 6 månaders vintervila är problemet tilbaks igen...

jävla skitrelä som inte tål fukt, hur f-n kan man ha ett sånt till ett ankarspel!

 

Det står till-och-med på det att det inte får monteras i fuktigt utrymme..men förre ägaren monterade trots det reläet inne i samma utrymme som lådan för den uppspelade ankarlinan hamnar i (gissa hur fuktig luften blir när typ 20-30 meter ankarlina som legat i vatten matas in i sin box strax bredvid reläet).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 juni 2007 | 20:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem på en Bayliner 285-06

 

Utmatning går bra, en inte inmatning. Det klickar 8i reläet, men ingen uppdragning sker. Har kollat alla kontaker. Nås som har ett bra tips?

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem på en Bayliner 285-06

 

Utmatning går bra, en inte inmatning. Det klickar 8i reläet, men ingen uppdragning sker. Har kollat alla kontaker. Nås som har ett bra tips?

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för tipeset.

 

vet du möjligen var den är placerad? sitter den i själva ankarspelsmotorn, eller i anslutning till den?

 

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja mäta på reläet så att du får spänning ut från det.

 

Vissa reläer är känsk´ liga för lutning och kommer således bara att dra/släppa åt ena hållet om dom hamnar på sned.

Vissa spel manövreras genom polvändning i reläet (tex anchorlift baracuda)

om du har ett sådant spel så kan du utesluta solenoiden, då spelet gåtr åt ena hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...