Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mikene

Motor till H-båt

Rekommendera Poster


Hej alla,
Står i begrep att köpa mig en H-båt och funderar lite på vad man ska ha för aktersnurra på en sådan. Den väger ju inte jättemycket så att lägga till/från bör väl inte vara några större problem, men man vill ju ändå kunna bromsa när man är på väg mot en Rassy eller dyl. och man vill kunna ta sig fram en bit på sjön med rigghaveri etc om det skulle behövas.
Vad tror experterna? Lång/kort/extralång rigg? Antal ponnier under kåpan etc...
Någon som vet var man kan få tag i en beggad snurra i Göteborgsregionen? 
 
Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-6 hk, vridbar 180° för maximal backförmåga (om du t ex kör fast...), så lång rigg från möjligt.

Separat tank?

Laddning?

Begagnade snurror finns på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Max 4 hk, allt annat blir onödigt stort och blir bara onödig vikt på aktern.

Jag har en 3,5hk motor på min H-båt, räcker mer än väl. Gör 5 knop på mindre än halvgas, H-båten är lätt och lättdriven.

Lång rigg vill du garanterat ha, behövs inte mycket sjö för att den ska lyftas ur vattnet.

 

EDIT: Lite respons på Peters inlägg:

Laddning? Iaf jag går knappt för motor, på sin höjd in och ut ur hamn, och en liten utombordare laddar inte mycket ändå, så det verkar meningslöst.

Separat tank verkar mest bökigt, så skippa det.

 

 

// Stefan

 

 

 

 

Senast ändrad av Stefansv | 08 juni 2007 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3,5 hk tohatsu funderar jag på att köpa till min h-båt. 4-takt, låg vikt. Dock funderar jag över hur det blir när man sitter på akterdäck och måste snurra runt motorn för att backa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du ska ha för motor beror på hur du tänkt använda båten och vart du har den.

Ska du främst tävlingssegla så ska du ha en så liten och lätt motor som möjligt, troligen räcker en 2,5 hk rätt bra in och ut ur hamn.

Ska du ha båten främst som semesterbåt (som jag) så rekomenderar jag minst 4 hk, extern tank och ev. laddning.
Har du båten i en obevakad hemmahamn kan en tvåtaktare vara att föredra, mindre stöldbegärlig och lättare att hantera/stuva undan.

Fördelen med extern tank är att du har mycket större volym. Jag har kört slut på en tolvliterstank under en natt och det är trist att hitta ett bra ställe och behöva tanka en gång i timmen om du behöver köra en längre sträcka med intern tank...
Du har också större frihet att hantera motorn som du vill

Jag har 4 hk på min och den marchar ca 5 kn, max 5,5 kn. Jag har vid ett tillfälle haft problem med för lite kraft så jag inte har kunnat gå mot vinden.
Jag kan tänka mig att det beror mycket på propellern vad man får för fart och kraft i motvind.

Laddning är väl det minst nödvändiga men säkert bra om man har det. Jag gissar på att det är en rätt klen generator och det är trots allt sällan man går för motor med en H-båt....
En solcell är nog ett bättre alternativ, det funkar för oss. En fördel med den är att batterierna alltid är fulladdade när man sticker ut.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...