Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SAGA8000

Oljelampan lyser,men slocknar vid gaspådrag

Rekommendera Poster

har en saga8000 med en 85hk VM turbodiesel.Nu har oljelampan börjat lysa när båten går på tomgång, men den slocknar om jag gasar upp motorn.generatorremmen slirar också.kan det vara så att pumpen drivs av remmen och att det är därför detta händer?Nån som har nåt förslag på vad det kan vara?under gång så lyser lampan ej.bara på lågt vsrv på tomgång.Jag har inte haft möjlighet att kolla oljan ännu, men kan det vara så enkelt att det räcker att fylla på motorolja?tacksam för svar.

 

Senast ändrad av SAGA8000 | 07 juni 2007 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycke måste du öka varvet för att lampan ska slockna ??

Kolla olje nivån och oljetrycks givaren om dom är oki.

Kan vara att du har för låg tomgång om de räcker me å öka

varvet med 100-200 för att lampan ska slockna.

 

Annars e de nog tyvärr så att vev och ramlager gjort sitt

el olje pumpen.

 

Senast ändrad av Dominator | 07 juni 2007 | 11:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ.DET RÄCKER ATT JAG GASAR UPP 200VARV FÖR ATT DEN SKALL SLOCKNA.TOMGÅNGEN LIGGER PÅ CA 1000VARV.ÄR DET FÖR LÅGT?HAR SOM SAGT INTE HAFT TID ATT KOLLA OLJENIVÅN EFTERSOM DET HÄNDE IGÅR.SKALL KOLLA IKVÄLL EFTER JOBBET, MEN TROR DU ATT DET KAN VARA DET?

H-AR KRILLE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljenivån tror jag inte på, i alla fall inte om lampan även lyser när motorn är kall, men den ska naturligtvis kollas.

1000 varv är inte för lågt, lampan ska inte lysa.

Jag tror nog mest på slitna ram/vevlager eller pumpen, eller kanske nån reduceringsventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det är laddlampan som lyser?

Du är säker på att det är oljelampan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det är inte laddningslampan som lyser.det är jag säker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte med oljelampan lysande, byt till annan oljekvalitet som inte blir så tunn när den blir varm. Så kan du skjuta fram en ev. renovering x-antal år. Kan också vara turbon som är sliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare, jag har bl a ett åkeri, och detta problem händer även lastbilar, oftast brukar det vara pumpen som börjar att ge upp, men jag använder i sådana fall en tillsatsolja som heter: Omega 909 och den höjer bl a oljetrycket med 2-3 kg och ger motorn bättre smörjning, tackvare detta kan jag förlänga oljepumpens livslängd med upp till 2 år....och då kör vi ca 40 mil/dag per lastbil...

 

(tackvare att den smörjer så bra så minskar friktionen och den drar mindre bränsle dessutom... en liten bieffekt)

 

RC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack.det låter som ett bra tips.var kan jag köpa denna olja?kollade på nätet,men hittar bara webshops.vill ha tag i den idag.

h-ar Krille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha ha..det var snällt.jag bor i karlskrona så det är en bit ifrån.ska ringa volvo o kolla om dom har.tack iallafall.kanske Q8 också har.

mvh Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget som säljer oljan heter:

 

Smörjteknik Norden AB, tel 0935-51500

Ring och fråga var din närmaste återförsäljare finns.

jag handlar av en resande säljare för dom som heter Håkan Ek.

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har fått tag i återförsäljare här nu.ska hem o byta oljan i båten först och se om det hjälper.om inte köper jag den o provar med det,men den var dyr som fan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej RCarlsson.Nu har jag bytt oljan och fyllt på ny.oljenivån var på minimum strecket på stickan och var svart.jag pumpade ut ca 2liter(orkade inte mer med en sketen handpump)och fyllde på nästan 3.5liter ny mobile 15-40olja.startade upp och motorn gick som en klocka.lampan tändes inte en enda gång.jag körde på tomgång ca 30min tills temperaturen visade 80grader och lampan lös som sagt inte.Sjönt.Så imorn efter jobbet drar vi på sjön och ligger ute till söndag kväll.Tack för all hjälp ni som skrivit in tips.

mvh Krille med familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jo..jag förutsatte (fel av mig) att du hade bytt olja och filter iår... vad skönt att det blev bra, men igentligen skulle du byta oljefiltet också...

 

 (Och javisst är oljan jag nämnde dyr... men det är stillestånd med lastbilar också, å tycker man att båtdelar är dyra ska man inte skaffa åkeri.......för e det nån på jorden som har alldeles för mkt vett att ta betalt så är det lastbilsverkstäderna...)

 

detta hör ju inte hit, men kände att det behövde komma ut 2.gif\

änna skönt att det kom ut..8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Kul när saker löser sig enkelt!

 

En liten fråga bara... När byttes oljan senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när oljan byttes sist?jag vet faktiskt inte.jag hämtade båten i göteborg i höstas, så detta är första säsongen som jag har båten.han som ägde den hade precis bytt filter så jag förutsatte att oljan också byttes i det läget.men det var ju skönt att det löste sig.nu ska jag hålla koll på oljenivån varje tur jag kör, så det inte läcker olja nånstans.

mvh Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja då borde ju oljan vara bytt också.

För oljan brukar behöva vara med väldigt länge för att tycket ska sjunka så drastiskt pga dålig olja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo det är klart, men om det är lite olja i tråget så är det kanske inte så konstigt.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, finns det bara så pumpen inte suger luft så ska det finnas tryck, och var det dessutan på eller runt undre sträcket på stickan så ska det inte vara några problem!

Hur mycket olja sög du ur när du bytte?

Fick du en del kvar skulle jag nog göra om det och se till att verkligen få ur allt, och samtidigt byta filter!

Billig försäkring för att veta att det är OK inför sommaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sög ut så mycket jag orkade med den lilla handpumpen jag hade.ca 2liter.fyllde på ny olja ca 3.5liter.nu funkar det kanon.ska göra om det igen till hösten och verkligen spola ur motorn med ny fräsch olja.och fylla på nytt så att det bara är ny fin olja till nästa säsong.nu är det bara timmar kvar tills man knäcker första ölen och tuffar ut i vår blekingska skärgård.det ska bli underbart.

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-laughing.gif\ sitter du också på kontoret i värsta högsommar värmen och väntar på att dan ska ta slut......

JAG tror vi är MÅNGA som gör det nu !!!!!!

 

kan riktigt höra ptchii när ölen öppnas...

 

Må ni alla har en trevlig båt helg...

 

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag sitter på jobbet nu i värmen.kollar termometern utanför fönstret och den visar 48grader i solen.ska bara hem o duscha av mig efter jobbet och tanka båten sen bär det av på sjön.ska bli kanon hela helgen, så vi ligger ute till söndag eftermiddag.Önskar alla en lika trevlig helg som vi skall ha nu.

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... Jag lyckades smita från jobbet tidigare, var hemma ca 13,30! smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tillbaks på jobbet efter en underbar helg på sjön med mycket bad o sol o god mat o gott dricka.Fast fredagsturen började inte så bra.från kl 17:00-20:00 låg vi för ankare med maskinhaveri.kylvattenslangen på sjövattensidan brast.inga verktyg hade jag o innan jag hittade var fan den suttit.den satt på undersidan av avgaskröken omöjligt att komma åt.nåväl.ringde en kompis som lyckades låna en båt o kunde köra ut med verktyg åt mig, så runt kl 20 var vi på gång igen.Landade på ön där bekanta väntade med sina båtar ca 22:00.halvvägs där träffade vi på en annan båt med haveri.Fick bogsera in den till land, så väl framme var det fram med maten o börja grilla.trötta o hungriga barn,men allt gick bra.

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gött att det löste sig...dom du bogserade, hur gick det för dom?

min helg blev KANON (se bild)

 

Senast ändrad av RCarlsson | 11 juni 2007 | 07:58

post-23208-1394235098,0595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte hur det gick för dem.jag bogserade in dem till fastlandet.han fick inte fram nåt bränsle till maskin.han hade en liten adec.lillblekan tror jag det var.Ja det ser ju ut som ni hade lika härligt väder som vi av bilden att döma.vi håller tummarna för att vädret är lika gott till helgen.

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade nog räckt att byta olja och filter.
 
Köp en elpump. De kostar nog mindre än en liter av tjockoljan special. Gammal olja kan bli ganska tunn. Byt ofta så kan du köra med billig olja.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är sjukt... vi har 21 grader varmt i havet runt Orust...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft ungefär samma temp i vattnet hos oss.det har varit mycket bad i helgen.Håller tummarna för att vädret blir lika fint till midsommar.vi är 5-6båtar som tänkte fira ihop på sjön.

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...