Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
falo

Bygga om segelbåt till motorbåt

Rekommendera Poster

Nu kanske jag begår en hemsk synd men jag har en segelbåt i plast som jag inte har mast till och jag tänkte använda den som motorbåt med en lite kraftigare utombordare. Tänkte då också korta kölen som är en fenköl.

Har någon gjort detta och har några tips på vad som behöver göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra det, men med all säkerhet har inte segelbåten planande skrov så någon kraftigare motor är inte nödvändig. 3-5 hk/ton räcker fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det inte bättre att skaffa en mast och segel till båten och skippa utombordarn så slipper du allt bensinos och allt väsen som en motor för.
 
Vinden är fri
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kunde vara kul att se hur den såg ut med segel

post-15930-1394235086,8029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om du fäller fram parasollen och fäster ett rep i varje hörn kan du nog segla med BADANKAN också. Åtminnstone i medvind.

 

Såg du programmet igår om Kon-Tikis efterföljare?

 

 

tommy

 

 

Senast ändrad av toaen | 04 juni 2007 | 18:06

post-945-1394235086,9232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan en Segelbåt, snipa med hjälpsegel, sportbåt och en styrpulpetare. Men man kan inte få för mycket båtar så jag kan få en segelbåt som egentligen bara är ett skrov på 1-1.5 ton som jag vill få upp i ca.10 knop med motor. Annars får det bli en lite utombordare på den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svetsade faktiskt dit 4 repöglor för parasollet innan båten sjösattes så visst man tänker ju på allt.  Sådana hjärndödande nymodigheter som TV har aldrig införskaffats men kanske finns det något om det på sveriges rundradio, tack för tipset.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Själv är jag sugen på en hjulångare, tittde lite närmre på chaparallbåten och där har de t.o.m gjort hjulet upphissningsbart, smart ide båten kunde bli riktigt grundgående, ett bra större aluminium ankskrov finns liggande här i skogen men tid saknas.

 

fler bilder på hjulångaren finns på chaparalls hemsida

post-15930-1394235087,0618_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Rätt lätt att bygga om en segelbåt till motorbåt. Tar man bort seglet så man bara har motorn att köra med så har man fått en motorbåt.
 
Stabiliteten är bättre pga kölen. Det skulle flera vickande motorbåtar behöva.
 
En pinne för nödsegling är lätt att ordna på en segelbåt. När bensinen tar slut. Händer vilket decennium som helst.
 
Segelbåtar kommer att bli eftertraktad vara. Förstör inte andrahandsvärdet genom att ta bort köl och stag och vantfästen. Segelbåtar som idag går för 5000 kr kommer att kosta 100.000 då den nya i samma klass kostar 300.000.
 
Utan bränslet stannar motorbåten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


utan bränsle dör människan.

När bensinen tar slut kommer det finnas konverteringssattster att köpa så att man kan köra på etanol eller liknande. Tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...