Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Lilleolov

epoxy, plastic padding, polyesterspckel, glasfiberspackel, gelcoat. Vad ska man välja?

Rekommendera Poster


 

epoxy, plastic padding, polyesterspckel, polyester, glasfiberspackel, gelcoat.

Ja det finns mycket att välja imellan när man ska reparera skada på båten. Jag skulle vilja att ni rättade mig om ni ser några fel. (Det är en plast båt vi talar om)

 

Hål i skrovet under vattenytan - Polyester smet med härdare tillsammans med glasfiberväv. (samt övermålning)

 

Hål i skrovet över vattenytan - Polyester smet med härdare tillsammans med glasfiberväv, samt Gelcoat härdare över lagningen i samma färg som skrovet.

Ytskada på skrover över vattenytan - Endast gelcoat med sin härdare.

Täcka igen litet borrhål i skrovet över vattenytan - Endast gelcoat med sin härdare.

Täcka igen stort borrhål i skrovet över vattenytan - Först gelcoatspackel eller polyesterspackel (kort trådigt) och sedan gelcoat med sin härdare.

Täcka igen litet borrhål i tex, hardtop överbyggnad - Polyesterspackel (kort trådigt), samt övermålning.

 

Är det rätt, eller har ni några andra förslag, självklart ska man alltid rengöra innan, med exempelvis Aceton.

När använder man Plastspackel, Epoxy, Topcoat? Det finns även andra hundratals saker. Varför detta krångel?

Hoppas ni kan hjälpa till.

 

Senast ändrad av Lilleolov | 03 juni 2007 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet bidrag:

 

Jag köpte i fredags en reparationssats till min Ryds (Gelcoat plus Topcoat plus härdare) och eftersom instruktionen i kartongen är usel har jag ringt tre gånger till Skanstull Marin. Sista gången, i dag, blev jag hänvisad till huvudkontoret på Ryds. Fakta verkar vara följande:

 

Det som kallas Gelcoat är plastfärg blandat med microballonger för att det ska bli trögflytande och fungera som spackel. Härdar väldigt snabbt, blanda lite i taget.

 

Det som kallas Topcoat är samma plastfärg, men blandad med lite vax för att ge en blank yta. Kräver också härdare (Skanstull sa nej första gången). När man bygger en båt ligger vax som ett första lager i formen, som blandar sig med ytskiktet på plastfärgen, vilket ger båtens blanka yta.

 

KANSKE är dessa fakta fel -- men om det stämmer så borde man alltid lägga lite topcoat ovanpå gelcoat i din instruktion, för att få en blankare yta.  

 

Slutligen håller jag med om att detta är onödigt krångligt, åtminstone vad gäller vad olika typer av smet heter och hur den blandas. En kille på Erlandssons påstod t ex att Gelcoat egentligen borde heta topcoatspackel.

 

Och att blanda med 2 procent härdare... när det härdar snabbt så att man måste blanda ofta... hur gör man så att det blir just 2 procent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sida med mer praktiska tips:

http://hem.bredband.net/klash22/handbok/04bgelcoat.htm

 

Där står t ex att man ska blanda 1 tesked med 1-2 droppar härdare. Det kanske stämmer att det är blir ungefär 1 procent (har ett svagt minne att det går 30 droppar vatten på en ml, så 2 droppar ger 2/30/5 = 1/75 = 1,3% om jag räknar rätt).

 

För att få droppar: ett dropprör som finns till vissa medicinflaskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Gelcoat är målfärgen du sätter i en färdigvaxad form vid laminering! Gelcoat kan INTE användas som ytfärg för den blir aldrig riktigt hård ( lämnar klibbig). Topcoat är en YTfärg som är vaxbaserad (blir hård). På din båt är skrovet gelcoat men vaxet i formen vid tillverkning gör fägen hård.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Gelcoat är ingen målarfärg!
 
Att det finns något som heter topcoat är enbart för att lura er vilsna konsumenter på pengar.
Om man tex gelcoterar om ett däck på en båt blandar man i VAXLÖSNING i det sista lagret för att det inte ska klibba.
För övrigt vaxar man inte en form innan man plastar utan man använder sig av släppmedel.
 
Det verkar vara många på detta forum som har en enorm okunskap samt vild fantasi. Vet man inte vad man pratar om är det bättre att man tiger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte Gelcoatspackel med härdare och gjorde som det stog. (1-2%)

Blandare runt, och kladdade i i det rundslipadehålet med maskeringstejp runt om.

Tog bort maskeringstejpen direkt efter allt vad påkladdat.
Slippade sen nästa dag (sista pappret var 1200) och efter det rubbing och vax.

 
Blev skit bra, tyvärr lite fel färg men visst blev det stenhårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lilleolov

 

Klart att man vaxar formen innan man sprutar/eller på annat sätt applicerar släppmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt uppslagsverket Wikipedia.se är fakta = 

Gelcoat är en härdplast som används som skyddande yttre skikt i konstruktioner av fiberarmerade härdplaster.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelcoat

 

Men jag skriver ändå plastfärg ovan eftersom den bevisligen har en stor mängd olika färger, samt är lättflytande som målarfärg brukar vara innan man blandar i något annat --- fibrer, microballonger och/eller härdare så att den blir trögflytande eller hård.

 

Fast denna diskussion visar det jag nämnde mot slutet --- det finns en stor förvirring vad gelcoat är och ordet används på olika typer av produkter -- t ex topcoatspackel ;-)

 

Därmed finns också risk att trådens inledning med Endast gelcoat på flera ställen tyvärr blir vilseledande, när olika människor menar olika typer av blandningar med ordet gelcoat

 

Senast ändrad av Jonas478 | 21 juni 2007 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lura konsumenter -- reparationslådan jag köpte till min Ryds kostade knappt 200 kronor och innehåller både gelcoat, topcoat och härare till dessa, samt slippapper, pensel och burk att blanda i. Problemet är alltså inte kostnaden, utan tiden man lägger på att lära sig använda detta och få ett bra resultat.

 

Gelcoterar om ett däck -- bättre om du berättar vad du anser att gelcoat är.

 

Eller accepterar att det finns olika produkter som kallas gelcoat ;-)

 

Enorm okunskap -- När blev Bryggsnack enbart till för de som redan har kunskap? Jag uppfattar att syftet är att de som inte vet ska kunna fråga de som vet. Att det sedan finns folk som tror att de vet, men har fel, det får man oundvikligen på köpet. Sånt är livet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring av gelcoat med fler kemiska detaljer finns på engelska Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gelcoat

 

Ett kort citat av andra meningen visar problemet med begreppet:

The most common gelcoats are based on epoxy epoxy or unsaturated polyester polyester resin resin chemistry.

 

Översatt och förenklat:  Gelcoat = epoxy eller polyester 

Så trådens inledning följer inte denna breda definition av gelcoat.

 

Men fakta löser nog inte problemet med förvirringen att människor använder ordet gelcoat om flera olika typer av blandningar...

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 21 juni 2007 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godagens!

 

En liten undran bara...

 

Skulle laga en mindre skada ovanför vattenlinjen på våran båt, läste runt lite och det fick bli topcoat av annledning att (som jag förstod det är) topcoat, Gelcoat fast med en vaxlösning i. Går att blanda gelcoat med denna lösning) som gör att man ej behöver täcka över Gelcoaten med plast.

 

Låter väl lite löjligt med plast, men det vad var jag läste till mig för utan plast så skulle härdningen bli fel(minns ej riktigt varför plast)

 

Stämer detta?

 

Sedan när det gäller lagning av hål under vattenlinjen med enbart polyster glasfiber och övermålning..

 

Funkar säkert bra, men jag lagade min skada i botten med polyester glasfiber sedan spacklade jag med Marin Epoxy. av annledning att det ska tydligen vara vattentätt vilket polyester inte är.   sedan båttenmålade jag kalaset igen. (Information kommer rån MF)

 

var detta en överdriven eller rentutav felaktig lagning?

Hade det varit korektare att ta Gelcoat istället för Epoxy?

 

//Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej El Fluffo,

 

Det är Krickus som inte gillar att vi andra kallar det vax.

 

Lilleolov är oskyldig ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är detta jag menar med okunskap,
 
Vax är vax, släppmedel är släppmedel och vaxlösning är vaxlösning.
 
Tre helt olika saker.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag reparerade våran båt nu under veckan som varigt det var diverse revor framförallt på köl och längst bak mot akterspegeln.
Jag använde mig av  gelcoat och medföljande härdare det var ingen bråttska med spacklingen lätt och smidigt
Efterföljande dag slipade jag ner gelcoaten vilket var väldigt lättslipat det blev hårt och fast jag tror att den som inte fått det hårt har kanske blandat fel eller inte låtigt det härda färdigt
Jag fick information när jag köpte gelcoaten att den inte behöver målas vilket jag gjorde endå eftersom det fastnar mindre skit under båten om den målas emellanåt
Jag tror att jag har gått rätt tillväga eventuellt finns det bättre sätt men hur och vad skulle det kosta för mig gick det på ca: 500:- för gelcoat färg rengöringsmedel för att tvätta ur båten in och utvändigt båten är en cresent 410


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans i MG - tror jag - har det getts tips om nån handbok i Epoxi mm.

Beställde hem en sådan och fick den igår.

Huvaligen - en 50-sidig handbok i A5-format som tog upp ALLT om plastreparationer mm - ok jag är lite av en nybörjare men - jag blev imponerad av alla bilder och den förklarande texten.

beställde den här  http://www.lotrec.se/ eller var det här http://www.westsystem.se/

Teknisk handbok och produktkatalog heter den.

smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat får en lätt kladdig yta efter härdning, det är så det ska vara och har du köpt något som inte får det så är det inte gelcoat oavsett vad som står på burken... Den klibbiga ytan gör att glasfiberlaminatet fäster mycket bra, med en blank hård yta skulle man istället kunna få problem med att gelcoaten lossnar från produkten... 

 

Jobbade på ett företag som byggde glasfiberbåtar, så jag har hunnit göra av med ett ganska stort antal kilo topcoat etc. ;) Känner mig trots mer än ett ett års jobb där fortfarande som en glad amatör, och då har jag ändå jobbat mer med det än de flesta här på forumet någonsin kommer göra... Så jag förstår verkligen om ni blir förvirrade av produktdjungeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskussionen blir lite som en gammal komedi --- visst får den som vill tycka att äkta gelcoat måste få en lätt kladdig yta.

 

Fast det syns redan på ordet coat (ytterrock) att det är ett skyddande yttre skikt. Vem vill ha en kladdig båt?

 

Läs gärna länkarna till uppslagsverket Wikipedia ovan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en större segelbåt och den verkar ha klibbig gelcoat på insidan av skrovet. Dvs skrovet känns lite klibbigt på insidan i stuvfack och liknande. Förstår av diskussionen att det inte är något egentligt fel, men det är lite opraktiskt då den färgar av sig på prylar som man lägger i stuvfacken. Någon som vet ett bra sätt att få den att inte vara klibbig? Ska jag måla över med färg som inte är klibbig och i sådana fall vilken typ av färg ska jag välja. Eller finns det något medel att stryka på för att göra insidan på skrovet mindre klibbig, tex någon typ av vaxlösning. Tacksam för svar. /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet ska den inte vara så pass kladdig att den färgar av sig, bara precis så kladdig att det är ett h-vete att slipa den men inte så att det går att forma om den



Senast ändrad av Fivecolors | 05 september 2008 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade efter vilken av biltemas gelcoatspackel är för ryds vita båtar från 90 talet? Någon som har en ide´ kanske? 

D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...