Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Verne

b20 startar ej varm

Rekommendera Poster

Min b20 går bra att starta med lite gaspump när den är kall. När motorn blivit varm är det dock omöjligt att starta den, verkar inte ens som om den tänder. Jag har provat att stänga av och starta igen innan den nått full temperatur och det går utmärkt men väl varmkörd är det alltså dött. Har fåt tips om att byta tändspole, nån som kan bekräfta detta tips? Andra ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips som du nog bör följa, billigt oxo. p.s byt konding när du ändå håller på. lycka till21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får ideer om att du har någon automatchoke som inte känner av temperaturen utan glatt dränker motorn i extra bensin trots att den är varm. Blöta tändstift blixtrar inte.

 

Om problemet är för mycket bensin så kan det hjälpa att öppna upp för mera luft: innan du vrider på nyckeln; dra sakta fram gasen till lite mer än halvgas och håll den helt stilla under startförsöket. (Om man pumpar med gasen så finns det en liten accelerationspump som sprutar in lite extra bensin vid varje slag, inte bra om motorn från början är sur.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt tändspole men problemet kvarstår. Vad är det på mina dubbla solex som stryper bränslet då motorn slås av? Funderar på om förgasarna läcker nränsle så att stiften blir för sura. Har även läst inlägg om att bensinen kan dunsta vid varma förgasare, vad är att göra åt detta? Borde den inte dunsta även under körning då, så att motorn stannar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tendspolen blir säkert het känn på den. Den ska max bli jummen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ungefär samma problem, hojta till om du hittar felet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du fick ju tipset att byta också kondensatorn.Gör det.Jag kommer ihåg att jag hört för länge sedan när det gäller bilmotor att när kondensatorn blir varm fungerar den inte om den blivit gammal o sliten.

Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kass konding brännerbrytare så vill du ha reda på hur kondingen är kolla brytarna,  övrigt låter ditt problem som soppa kok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu pratat med en VP verkstad och de har varit i branchen väääldigt länge :) Han sa till mig att det troligaste felet är att den inte orkar starta pga att det ligger avgaser i vägen. Det man kan göra är att tilta upp drevet, eller som de löste det hela på 170:an (tror jag att det va) var genom att de satte dit något typ av rör som gick ut genom aktern där gaserna kunde ta sig ut. Jag vet inte exakt vad det hela handlar om men jag ska testa att det där med drevet iaf...

 

Min motor har även svårt att starta efter att den typ har varit igång i ynka 5 minuter så jag tror inte på någon typ av överhättningsfel.

 

Senast ändrad av ZilSwe | 26 juni 2007 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror denna verkstaden har fel ! Är motorn frisk så ska den få ur sig avgaserna utan problem det ska in i h..... till innan en fyrtakts motor inte orkar knuffa ur sig avgaserna. Ammatörer låter det som.

Nä nått elektriskt fel tror jag du har !

Skruva ur ett stifft och kolla gnistan när felet uppstår och se om du har rejäl gnista eller om det är sten dött ?

 

Senast ändrad av strole | 26 juni 2007 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fullt förtroende för dem så jag återkommer då jag har provat deras teori :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova om motorn startar på startgas. Gör den det känns det garanterat som någon form av bränsle/förgasar-problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=162961&highlight=stannar#

 

kan ju vara läge att kolla lite tidigare trådar med klicka på länken ovan och ta del av tipps. Det är många som har detta konstiga tendfel på b20 mysteriet bör lösas !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat om det är dålig soppa eftersom den startar på startgas... men om det är dålig soppa borde den ju inte starta när den är kall heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är typiskt förgasarfel.

Inte enbart b20 som har detta symptom.

Även nyare motorer kan bete sig så.

Beror som ni varit inne på att motorn blir sur.

Renovering av förgasarna så kommer problemet försvinna, vågar nästan lova det. Men var noga att kolla upp priset på renoveringen gentemot nya förgasare, har man tur så kan man få tag i nya för i stort sett samma pengar.

Anledningen är att spjället i förgasarna som ska stänga när motorn är avständ inte stänger helt utan lite soppa droppar/rinner ner i cylindrarna och stiften blir sura.

Kan också vara automatchoken, men i det fallet så borde den först tända, eftersom den extra soppan kommer först när du vrider på nyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

övrigt låter ditt problem som soppa kok.

 

citerar mig själv från när tråden startades.

 

vill du undvika soppa kok finns två sätt båda finns på forumet,

 

1. se till att förgasaren hålls avisolerad lämpligen genom fiberpackningen, på varma fordon med trånga dåligt ventilerade motorrum har jag satt större kylplåt än vad orginalet hade på tex volvo 140 serien och sen en fiberpackning på båda sidor om plåten.

 

2. se till att inte ha för hög flotörnivå för då kokflödar den över lättare.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


nikitalord  det är inte särskilt hett vid förgasarna på grund av att avgaserna går direkt in i en kyllimmpan till skillnad från en bilmotors skållheta grenrör. Så jag tror inte på soppakok.

 

Vi borde nog ha en B20 klubb

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

soppa kok eller inte stombergare flödar över lätt och till skillnad mot bilar så guppar båtar mer, är det inte för varm så prova istället att sänk flotörnivån lite det kan ju hända att till skillnad mot bilar som oftast står helt stilla när motorn är av så kan ju båtar guppa lite och ha flotörnivån justerad efter landsvägsförhållanden kan få den att flöda över något när motorn är avslagen eftsom lite tryck finns kvar från pumpen.

 

Om jag förstår frågeställaren har alla elfel redan uteslutets.

 

B20 klubb eller att när det är nya forumtrådar att det tas med tex b20 ingen gnista då räker det på sök bara skriva b20 gnista och alla tänkbara fel dyker upp, som det är nu verkar många trådar handla om samma fel och trådarna svävar ut i alla tänkbara spekulationer utan att trådskapare låser tråden och betecknar den som problemlöst.

 

21.gif\  mvh Badanke ägaren

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova bara att ge båten max gas när du skall starta. min B20 som jag hade va sådan, så när jag gav han max gas så startade den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom den med största sannolikhet redan är sur så gör det bara saken värre att ge den mera gas=bensin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nejdå! Ett klassiskt förfarande för att lufta ut överskottsbensin på en förgasarmotor som blivit sur. Det blir mer luft än bensin vid fullgas p.ga av att det blir mindre vaccum som drar ut bensinen ur flottörhuset när spjällen står helt öppna och varvtalet är så lågt och till slut så är det så pass rätt blandning att motorn tänder igen! Fungerar på alla slags fordon! I princip kommer det knappt någon bensin alls så länge motorn inte tänder, när den väl tänder då kommer verkligen full gas

 

Mvh Peter

 

Senast ändrad av sdk780 | 27 juni 2007 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vacum strombergare, orkar den inte lyfta kolven får du väl stoppa in ett finger och hjälpa till.

 

startade man upp gamla motorer som intevarit igång på länge gick det bra med en skruvmejsel i hålet så du kanske skulle kolla så den orkar lyfta vacumkolven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant... skall man dara på full gas och vänta en liten stund eller helt enkelt dra runt den tills den startar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade likanade bekymmer med min 240 (B19K) bytte condensator startade mycket bätre efter det, kolla kalsikerna brytare fördelar lock. Har hört om bekymmer med att det bildas en gasspärr i förgasaren när den blir varm men vet inte hur hed avhälps de fins en hemsida med volvo mek tips farsans eller liknande heter den. För visso är de bilmekare men skilnaden är inte så stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Dra runt motorn direkt med full gas och hålla full gas tills den startar.

Kolv/kolvarna pumpar då in frisk luft och torkar strax ut lättflyktig bensin. Man kan behöva köra en stund men oftast så poppar det igång inom en 30-40 sekunder (om det inte var något annat fel än sur motor)

Man får inte tveka och ev röra gasreglaget under procedyren då ev accpumpar sprutar in mer bränsle vid pådragsrörelser

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft exakt samma problem med B20 (AQ130).

 

Justera brytarspetsen. Det måste vara rätt brytaravstånd för att skapa gnista. Är avståndet lite för lågt så räcker det med några få minuters körning så ligger brytarn an pga värmen.

 

Lycka till.

 

:)  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare hadde jag problem med tenningen men nu hadde jag tydligen fått samma problem med att starta varm motor. Motorn gick inte överhuvudtaget att få i gång om den blivit minsta varm. Felet visade sig vara strombergförgasarna den första förgasaren var det som ställde till alltihopa. Jag skruvade loss lufftfiltren och lyckades få i gång motorn i gen (då den svalnat) Och nu såg jag vad det var, fram på förgasaren forsade det ur bensin då och då ur ett litet hål detta ran sedan in i förgasaren. Jag plockade ur vakum kolven och kolla lite samt tog i sär flotörhuset och ljusterade flotören så den stänger tidigare som nikitalord beskrev . Jag vet inte exakt vad det var som stälde till det men nu flödar det inte ut mera soppa ur det dära hålet och motorn verkar gå i alla lägen nu !! Kanske flotören hängt sig men det lär då inte skada att strypa bränsle nivån lite häller !

 

MVH / Stråle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hjälpte :) ... hoppas att detta hjälper den som startade tråden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...