Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tjompa

SSRS eller Sjöassistans

Rekommendera Poster

Gäst urban-medin

Både och. Har aldrig behövt dem, men någon gång kanske? De gör ett heroiskt jobb alla som arbetr med assistans eller sjöräddning, så några hundralappar är det värt för att de ska finnas kvar. Sedan tycker jag att kustbevakningen kunde ta på sig en del om de nu inte gör det redan? Ringer man KBV vid något tillfälle så kanske någon lycklig jäkel slipper blåsa Tungan
Men det kanske kostar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinsamt att blotta sin okunskap som du gör! Om jag var du skulle jag läsa på lite innan jag skrev ett sådant påstående, det är nämligen tvärt om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från SSRS hemsida:

Detta är medlemsförmånerna:

  • Medlemstidningen Trossen, fyra nummer per år
  • Medlemsdekal
  • Telefonlista med journummer till våra stationer
  • Förebyggande utryckning; kostnadsfri hjälp vid driftstopp
  • Hjälp att kontakta anhöriga, reparatör och varv

Förebyggande utryckning gäller:

  • Inom Svenskt sjöräddningsområde (SRR), d.v.s från kusten ut till en mittlinje mellan våra grannländer samt i Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.
  • Utefter kusten i Norge, Finland och på Åland enligt grannländernas assistanspaket. På danska sidan i Öresund mellan Gilleleje och Stevns Klint genom svenska sjöräddningsenheter.


Jag tolkar det som att man får hjälp även i våra grannländer(?).

 

Snabbfakta om Sjöräddningssällskapet

  • Utför 70 % av all sjöräddning i Sverige
  • Har över 1 700 frivilliga besättningsmän, som ställer upp dygnet runt, året om
  • Lämnar kaj inom 15 minuter vid larm
  • 63 räddningsstationer, varav 20 utrustas med miljösläp under 2008
  • 160 räddningsenheter längs kusten och i de fyra största insjöarna
  • Över 73 000 medlemmar
  • Ideell förening sedan starten 1907
  • Inga statliga bidrag; är beroende av medlemsavgifter, gåvor, donationer och frivilliga insatser

 

Idéell förening utan vinstintresse, och frivilliga obetalda besättningmän. Behjärtansvärt, och helt klart värt att premiera genom att betala medlemsavgiften.

Sjöassistans, finns dom? Jag har aldrig sett dom i mina trakter. Inte vill dom heller tala om vilka som ska assistera. Märkligt också att dom kallar det medlemskap, det är ju ingen förening, utan ett vinstdrivande företag. Inget fel med det, men man ska vara medveten om det när man köper tjänsten.

 

För övrigt är det inte MRCC som blir utlarmade när man ringer 112. MRCC är en ledningscentral för sjöräddningsinsatser. Utlarmade blir SSRS, kustbevakningen, brandkåren, polisen, andra fartyg, försvaret m.m. Så vitt jag vet är är sjöräddning gratis (men inte sjöassistans), däremot är inte ambulanstransport det, i vissa landsting.

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 26 augusti 2009 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett medlemskap i SSRS ger dig förebyggande assistans

  1. Inom Svenskt sjöräddningsområde (SRR), d.v.s från kusten ut till en mittlinje mellan våra grannländer samt i Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.
  2. Utefter kusten i Norge, Finland och på Åland enligt grannländernas assistanspaket.
  3. På danska sidan i Öresund mellan Gilleleje och Stevns Klint genom svenska sjöräddningsenheter.

Dessutom finansieras SSRS verksamhet till 100% med frivilliga bidrag (typ medlemsavgifter), alltså utan medlemmar/donatorer och deras *sponsring* skulle SSR inte kunna utöva den *riktiga* sjöräddningen eftersom det inte skulle finnas några båtar att rycka ut med när det verkligen gäller.

Att Danmark är lite på undantag än-så-länge vad gäller förebyggande assistans till fritidsbåts-flottan beror nog på att Danmarks sjöräddningssällskap DSRS  http://www.dsrs.net/ är relativt nybildat och inte har samma etablerade  organisation som i Sverige/Norge/Finland.

Det är som att ni tror att man behöver vara medlem i ambulansen...?
Ambulansverksamheten bekostas väl av stat/kommun via skattsedeln ?
En privat sjukvårdsförsäkring ger ju däremot vissa fördelar om man inte vill stå i vårdkö i månader Kyss

Att SSRS existerar överhuvud taget beror väl på att staten inte tog sitt ansvar när det väl begav sig..och nu  100 år senare fungerar det så bra så att staten fortfarande inte behöver ta ansvar finansiellt.

------

MRCC drivs av staten, närmare bestämt Sjöfartsverket.

Som namnanrop på radiokanalerna använder MRCC uttrycket ”Sweden Rescue.”

MRCC använder lämplig(a) mobi(a) resurs(er), kan vara båtar/helikoptrar eller vad-som-är-lämpligt från b.l.a.  Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Försvarsmakten, Polisen, kommunerna eller helt privata resurser.

Från ansvarig myndighet om MRCC: http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/SAR.pdf

---

Om sjöräddningssällskapet är ute på medlemsuppdrag och bogserar någon båt som fått bensinstopp (vilket troligen sällan inträffar, dom kör nog ut en dunk bensin i stället) när du drabbas av olycka som klassas som sjöräddning (och det inte finns andra resurser tillgänliga)  så avbryter dom och droppar bogserade objektet på lämplig säker plats och rycker ut på sjöräddning, typ så här (Norge)

nssr.no/Sjøredningskorps/RSRK Østfold/Artikkel?key=86130

Sjöassistans är nog bra att ha (precis som en assistansförsäkring på bilen) , men SSRS är absolut nödvändigt att ha.



Senast ändrad av Gunnar_ | 26 augusti 2009 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjärtat säger SSRS, plånboken Sjöassistans eftersom det ingår i VHF-abonnemanget på Stockholm Radio. Det borde ju finnas ett samarbete mellan dom så att Sjöassistans kunde anlita SSRS om de inte har egna resurser överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är det pinsamt om man blottar sin okunskap. Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att man får ha fel så länge man bara är trevlig.

Jag tycker SSRS känns angeläget.

Är det någon som vet vilka andra intäktskällor kustradion har förutom abonnemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr du som fått lite om bakfoten. Läsa på hemsidan är bra, men man bör nog läsa lite mer än så. Reklambladen säger ofta inte allt....

Till att börja med ger ett medlemsskap i SSRS (Trossen) visst hjälp i våra grannländer, via deras motsvarigheter. Alltså norska sjöräddningssällskapet o.s.v. En norsk båt som är medlem i deras Trossen har på samma sätt rätt till hjälp i svenska vatten.

Sjöräddningssällskapet SSRS äger och driver ideellt det vi brukar se ute på sjön - sjöräddningsbåtarna. Vid fara för liv så larmas det ut som finns bäst till hands, och detta givetvis oavsett abonnemang eller medlemskap. Ofta är det en kombination av polis, helikopter och Sjöräddningssällskapets båtar. Sjönödssituationen där liv/hälsa är i fara kan vi alltså lämna därhän, eftersom hjälpen man får då inte har med något medlemskap hit eller dit att göra.

Om vi går över till det som de flesta av oss med större sannolikhet behöver anlita dem för, så finns det skillnader. Det är riktigt att Sjöassistans använder sig av sjövant folk som bor och jobbar i skärgården, men det är just det som kan vara problem. I praktiken är det alltifrån fiskare till...tja, vad de råkar få tag på. Inte sällan slutar det med att de får kontakta Sjöräddningssällskapet som får rycka ut med sina båtar (debiterandes Sjöassistans). Många tror därför felaktigt - precis som du - att även Sjöassistans disponerar sjöräddningsbåtarna. Men det är helt enkelt så att de tvingas kontakta Sjöräddningssällskapet och låta dem utföra uppdraget med sina båtar och personal, på Sjöassistans uppdrag och bekostnad. Därför kan Sjöassistans aldrig tala om vad det är för båtar som kommer att hjälpa, inte heller kompetensnivån kan garanteras. Det KAN vara bra, men det kan också vara riktigt usel service.

Vidare är det en stor missuppfattning att SSRS mestadels håller på med sjöräddning och bör hålla sig till det. Tvärtom är det just via deras medlemskap som du får assistans även om det kanske ännu inte inträffat något allvarligt (men risken är uppenbar). Jag har utnyttjat just detta en gång, då vi överraskats av riktigt grisväder och skulle hamnat riktigt illa om motorn stannat. SSRS kom ut med en båt som säkerhet för att vara beredda om det skulle stanna.

Med Sjöassistans hade vi aldrig fått ut någon förrän det hänt något. Och då skulle det kanske varit kört, eftersom t.o.m. SSRS hade att göra en timme med sin räddningsbåt innan de nådde fram i det hårda vädret. Det finns många som vittnar om samma sak - ingen hjälp förrän de t ex verkligen drivit in i farleden och blivit en fara. Varför ?  Enkelt - Sjöassistans har inga egna båtar, och därför en mycket högre tröskel innan de får ut någon. Om det överhuvudtaget finns någon att få ut där du är......

Tänk också på detta:

  • Sjöassistans täcker bara bogseringskostnad upp till 6.000:-. Sedan får man betala själv. Vet ni vad en båt med manskap kostar per timme ?  Det räcker inte långt, vilket många fått erfara. Sjöräddningssällskapet SSRS bogserar dig till säker hamn oavsett vad det skulle kosta.
  • Dykhjälp täcks inte av Sjöassistans, det får man betala själv. Men de kan betala transporten av dykaren, dock med max 3.000:-. Märk dock att de nämner en massa dyktjänster i samband med reklamen för Sjöassistans på förstasidan. Känns seriöst....
  • Vid motorkrångel där batteriet är slut får man betala för vad det kostar med t ex starthjälpen om man har Sjöassistans (Du står för kostnader i samband med starthjälpen). Sjöräddningssällskapet tar inget extra betalt för att hjälpa till med detta, det ingår i medlemskapet.
  • Generellt gör Sjöassistans en bedömning av vad som är assistans och sjönöd. Det mesta som är assistans om man inte är i uppenbar fara får man tyvärr betala för.
  • Är man medlem i SSRS kan man vara trygg i att det kommer vara en båt på väg till mig inom 15-20 min efter att de fått mitt larm. En båt med kompetent, utbildad personal. Med Sjöassistans kan man aldrig veta.
  • Sjöräddningssällskapet är en ideell förening, och båtarna bemannas med sjöfolk som bor och lever vid sjön. Sjöassistans är ett kommersiellt företag.

Slutligen - du skriver Det bästa vore om Sjöräddningssällskapet håller sig till Sjöräddning och Sjöassistans till assistansservice eftersom att de är deras huvuduppgifter.. Kanske skulle vara läge att läsa lite loggböcker från SSRS för att inse vem som egentligen pysslar med vad. Och på uppdrag av vem.

explano: VHF-abonnemanget ger dig främst möjlighet att få telefonsamtal kopplade via din VHF. Kan vara bra om man seglar utanför mobiltäckningsområden, men fortfarande inom VHF:ens täckning. Vidare har man möljlighet att få väderrapporter via VHF när man vill. Båda dessa saker kan jag dock vara utan - där mobilen inte täcker når jag inte alltid VHF heller, och vädret finns idag många bättre sätt att få. Det är i vart fall inte värt pengen. Tillstånd att använda VHF:en har ju heller inget med detta abonnemanget att göra (som en del tror).

Usch, vad jag låter negativ till Sjöassistans. Det är jag egentligen inte, det är nog deras halvfula sätt att lova runt och hålla tunt  och nästan lite falsk marknadsföring (läs de verkliga villkoren !) som gör mig lite irriterad. Och att de lyckats få folk att tro att de har något att göra med Sjöräddningsbåtarna, båtarna som helt och hållet drivs av det ideella SSRS.....



Senast ändrad av IngemarE | 26 augusti 2009 | 23:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ahhh, ge grabben en chans, det var ju hans första inlägg här på MG och med det vad han har för alias så tyder det på dålig social kompetensFlört

Själv så är jag med i SSRS, såg förresten SSRS i aktion igår med stora båten (Stenhammar) från Räfsnäs bogsera en mindre båt från Ängsöhållet in till Gräddö! Strax efter kom Waxholmspolisen och gjorde en lov in i Gräddö hamn och reste så utåt igen. Verkade bara vara på observation. Fint att dom visar sig!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste inläggen som kom år 2007. Brydde jag mig inte om att skriva något men nu när tråden åter tagits upp och det idag är nästan 2900 som varit inne och läst och det finns 40 inlägg kan jag inte låta bli att göra några förhoppningsvis någotsånär objektiva förtydliganden beträffande Sjöassistans.

 

Först och främst vill jag med en gång informera att jag är så kallad specialresurs inom Sjöassistans. Detta betyder att jag enligt Stockholm Radio har såväl praktisk som teoretisk sjökompetens plus en båt som är lämplig för ändamålet. Att jag därutöver anser att det behövs någon form av assistans som inte tär på SSRS medlemsavgifter, donationer mm på sjön gör att jag engagerat mig i verksamheten.

 

Att jag anser att det behövs en form av båtassistans betyder inte att jag inte är med i själva ryggraden i svensk sjöräddning, SSRS. Dessa är för mig en förutsättning för tryggt sjöfarande i Svenska vatten och har så varit i över 100 år. Tack vare SSRS fasta stationer vet jag att det finns sjövärdiga båtar i min närmiljö och att dessa  förhoppningsvis hjälper mig ifall jag råkat i sjönöd. Jag är inte med i SSRS för att få hjälp med bogsering för att jag fått en tamp i propellern , soppatorsk eller liknande. Till detta är SSRS tid och pengar allt för värdfull för att ta i anspråk.

 

 Vi som har varit ute på sjön ett antal år har också sett att fler och fler uppskattar det fina/avstressande som våra vatten innebär. Med mer folk på sjön, semester under sommarmånaderna betyder automatiskt högtryck på de som arbetar med sjönära tjänster.. Det kan vara svårt för den som inte fått stopp på sin båt under semesterns första veckor att förstå svårigheterna. Då båten är fullastad av förväntansfulla semesterfirande. Färdplanerna är klara men ex motorn vill inte. Har någon som inte råkat ut för detta tänkt hur skall vi göra, hur skall vi komma hem, vad skall vi göra av båten, går den att reparera osv Sverige är ju som sagt semesterstängt. Du befinner dig utanför din hemmamiljö. Är du din egen lyckas smed och kan reparera så är det väl inga problem. Men du kanske behöver reservdelar. Hur gör du då? Alla kan ju inte kunna allt och ifall din specialitet inte är ex motorn? Hur gör du då? Sverige är ju semestestängt. Tro inte att jag nu målar fan på väggen. Detta händer varje dag ett antal gånger om dagen i Sverige. Några har tur, inte alla men några. En del,  därför att råkar finnas någon som förbarmar sig över dom. Andra därför att dom är med i  Sjöassistans och dessa har avtal med någon marina som utför reparationer eller att resursen har nödvändig kompetens.

 

Är du med i Sjöassistans så får du hjälp, oftast inte inom 10 minuter men du får hjälp. Ibland tar det lite tid, det är ofrånkomligt för det sitter ingen och väntar på ett larm utan resursen har oftast något annat arbete också. Nu skall vi komma ihåg att Sjöassistans inte är ens 10 år gammalt Stockholmspåfund. Stockholm är också den del av Sverige som har det största antalet Sjöassistansmedlemmar - resursbåtar. Men handen på hjärtat, var ärliga mot er själva. Vem kan förvänta sig att en rikstäckande verksamhet som är beroende av medlemsavgifter på så kort tid som Sjöassistans funnits skall fungera till 100%. Det viktigaste måste väl vara att få hjälp. Du/jag är inte i sjönöd. Det räcker med ett VHF-anrop eller ett mobilsamtal (ifall mobilen har täckning, batteriet är laddat) för att få kontakt med en fysik person. Vilken förutom ser till att du får hjälp vid behov kan kontakta anhöriga och meddela vad som hänt osv. Till saken hör att ifall det inte finns kontakterade Sjöassistansresurser inom området där du fått problem. Så söker Sjöassistans upp andra inom ditt område för hjälp. Då kan det vara så som några redovisat exempelvis SSRS. I mina ögon är det en styrka att söka rätt på den som är tillgänglig och inte pinka in något revir utan tänka på den hjälpsökande i första hand. Denne har ett problem och det är upp till Sjöassistans att lösa problemet. SSRS får/eller har fått ersättning för uppdraget. Det beträffande SSRS har gällt fram till i år. Från och med i år skall inte SSRS ta kommersiella uppdrag, rätt eller fel?

 

Det har inte slagit någon att fråga varför kom detr sig så attTelia ägda Stockholm Radio  kom på den fantastiska idén och körde igång Sjöassistans. Jo, det var för att det fanns sjöfolk inom organisationen som hade framtidsvisioner. Båtägandet började bli så komplicerat (all elektronik och highteck) att gemene man inte längre kunde klara av att ta sig iland ifall problem uppstod. Sedan skall man heller inte sticka under stolen att Telia såldes och slaktades. Vilket medförde att Stockholm Radío fick stå på egna ben. Som de flesta vet så ägs Stockholm Radio idag av Viamaregruppen. (Vi som har VHF skall nog tacka Mellström att han tagit Stockholm Radio under sina vingar. För jag är inte så säker på ifall vi idag över huvud taget hade haft en kustradio utan Viamares inblandning (obs, synnerligen personlig reflektion)).

 

Nu finns både Stockholm Radio och deras/vårt Sjöassistans. Vilka till sin hjälp har över 650 kontrakterade resursbåtar kring våra kuster och innanvatten. De/vi finns som sagt inte överallt. Men det är upp till oss båtägare att bestämma ifall vi anser konceptet vara tilltalande eller inte. Är det inget att ha så lär det försvinna är det bra så lär det bli fler medlemmar och då kommer verksamheten (förhoppningsvis) att bli lika naturlig som att det idag finns assistansbilar på landsvägen.

 

Utan att veta (frågat Stockholm Radio), skriver jag också att ifall det finns någon eller några som är intresserad av upp upplägget och liksom jag anser att det är en bra grej, har kompitens, båt och intresse, vänd er till Stockholm Radio och anmäl ert intresse så blir vi kanske kollegor. 

 

I mina ögon är det inte antingen eller utan både ock. SSRS för att ha sjövärdiga båtar som jag kan få hjälp av ifall jag är i sjönöd. Sjöassistans ifall jag har fått stopp och behöver hjälp som inte är akut.  mvh/Nitro

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför både och ?

Varför betala för ytterligare en tjänst där man kanske får hjälp först om ett tag, från någon som skall komma hem från jobbet först och kanske t.o.m. natta barnen, när man för samma peng kan vara medlem i en ideell organisation som garanterat påbörjar undsättning av just MIG inom 15 min ?

Varför betala för ytterligare en tjänst där man inte vet kompetensen på den som kommer till undsättning (jo, många är säkert duktiga), när man redan betalar för en som har garanterat utbildad personal ?

Varför skall man betala extra för att också kunna bli undsatt av en ospecifierad båt som ofta inte är optimal för ändamålet, när man redan har möjlighet att bli undsatt av en båt som till sin utformning garanterat är avsedd för att just hjälpa på sjön ?

Varför anlita en tjänst där man riskerar att få betala en hel del själv i alla fall, när det finns en för samma peng som ser till att min båt kommer i hamn eller blir startad utan att kräva extra ersättning ?

Och det viktigaste: Varför skall jag som båtägare ha någon slags förståelse eller t.o.m. medlidande för att Sjöassistans minsann inte har det så lätt ?  Tecknar du din båtförsäkring hos ett FK som du tycker synd om också, även om det är dyrare ?  Visst förstår jag att du talar i egen sak, men ändå......

Idag drivs Sjöassistans av ett vinstdrivande kommersiellt båtbolag, och hur behjärtansvärt man eventuellt tänkte i begynnelsen med andra ägare är tämligen irrelevant. Syftet är inte omtanke idag - det är givetvis att tjäna pengar. Verksamheter som har vinstpotential behåller man, de som inte har vinstgivande syfte lyfter man ur bolagen. Svårare än så är det inte.

SSRS kommer givetvis att fortsätta köra på andras uppdrag också. Men kanske inte nödvändigtvis på uppdrag av Sjöassistans - vad vet jag. De kanske har tröttnat på att en kommersiell konkurrent snyltar på deras goda renommé och båtpark. Kanske därför Sjöassistans är i akut behov av fler privatpersoner som kan leka räddningsbåt.

Jag vet att jag är drastisk i mina inlägg, men jag kan inte låta bli. Inte när jag ser den alltmer skönmålande marknadsföringen av Sjöassistans samtidigt som deras villkor blir alltmer begränsande. Och när de försöker göra den bristfälliga assistanstjänsten attraktiv genom rabatter på prylar, VHF-abonnemang (som få har nytta av), försäkringar och annat.



Senast ändrad av IngemarE | 28 augusti 2009 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skall jag kanske inte gå in på enskilda inlägg som detta fall IngemarE:s.

 

För ordningens skull måste vi väl vara på samma planet och förhoppningsvis någotsånär objektivt se på samma sak. Det mesta sållar jag och låter någon annan ha eventuella synpunkter på. Men tre saker vill jag kommentera.

För det första så är inlägget mitt eget och efter mitt eget huvud. Mitt intresse för/med Sjöassistans kommer sig av mina egna upplevelser på sjön. För varken igår, förra veckan eller förra året var eller är det så som det var på sjön för decenier sedan. Då man blandannat  fick hjälp ifall man visade upp tampen osv. Gör vi en jämförelse med vägtrafiken är min fråga hur ofta ser vi liftare på vägrenarna idag jämfört med ex 30 år sedan? Inte många men det var ganska vanligt att man tog med liftare på 70-talet, eller? Likaså har båtlivet förändrats, eller?

Skrivningen om kommersiell konkurent som snyltar på den goda renomme.. Är i min värld helt tagen i fablernas värld. Sjöassistans är under inga förhållande någon konkurrent till SSRS. Enligt vad jag förstår står fortfarande SSRS för SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET och så som namnet antyder så är det sjöräddning som sällskapet har som huvuduppgift. Ok, att det för ett antal år sedan introducerades Trossen. Denna kom till dels för att få in fler medlemmar men samtidigt även ge dessa medlemmar något tillbaks i form av assistans till hamn osv. Det är min förhoppning av de allra flesta, såsom jag, är med i SSRS för att på så sätt fortsätta en 100-årigt tradition beträffande sjöräddning. Medan Sjöassistans är för att få tryggheten att inte behöva stå med tampen i vädret. Sqmtidigt man inte vill (nu passar följande ord in) snylta på sällskapets pengar och tid. Vidare glöm det att SSRS geneellt rycker ut inom 15 minuter för ett Trossenuppdrag, löjligt! 

 

Till sist vill jag med det bestämdaste dementera att någon privatperson eller annanvill leka räddningsbåt. Utan att inhämta statistiskt underlag skriver jag att det vi vill är hjälpa andra sjöfarande nu när det inte hjälper att stå med tampen i vädret. Du/ni får göra som ni vill men vi kan väl försöka hitta en någotsånär sanning/verklighet. Jag får positiv respons av dem jag hjälper, sover bra om nätterna och är egentligen ganska tillfreds med att kalla mig Sjöassistansresurs/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som liten båtägare kan jag inte annat än förundras över denna konstgjorda debatt. Nog är väl Sjöassistans till för oss som behöver hjälp på sjön när det inte är fara för liv. Och nog är väl Sjöräddningen i Sverige till för de allvarliga tillbuden?
SSRS är en ideell förening som inte betalar skatt, arbetsgivaravgift eller moms på sin verksamhet. Båtarna behöver inte mätas in, CE-anpassas eller registreras i Sjöfartsregistret. Besättningen behöver inga som helst behörigheter. Det är engagerade och motiverade människor som får lov att gå från sina ordinarie arbetsplatser om båten larmas ut. Staten bidrar årligen med stora summor till verksamheten. Nu senast skänkte Sjöfartsverket en ny båt i Victoriaklassen som skall stationeras på Gotland. Ett mycket stort antal 90-båtar från Försvarsmakten står också helt fritt till SSRS' förfogande.  Allt detta är naturligtvis alldeles utmärkt så länge SSRS sysslar med sjöräddning. Men det är inte ok när varv, mekaniska verkstäder i skärgården och privata bärgningsföretag konkurreras ut av SSRS. Man kan från SSRS sida gömma sig bakom ord som medlemsservice och förebyggande utryckning men detta är inget annat än snedvriden konkurrens på fullständigt olika villkor. Precis lika galet som om de 120 000 medlemmarna i M – Motormännens riksförbund skulle kräva gratis bogsering till verkstad och att den verksamheten skulle vara helt skattebefriad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja nu blev jag bara mer övertygad om valet av SSRS är rätt, surmagat gnäll från ett litet rederi som b la kör för Sjöassistance.

Nåsta gång Du skadar Dig själv och väntar på hjälp så antar jag att Du undanbeder Dig hjälp från frivilliga först på plats och hellre inväntar ambulansen, helst en privat......Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medlemsskap i SSRS täcker in Finland, Norge och Danmark.

Jag har varit och hämtat en finländare med motorhaveri ute på havet och eftersom han var medlem i finska sjöräddningen behövde han inte betala något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och jag blev än mer övertygad om att, om man har råd, skall vara med i båda organisationerna. SSRS för att de behövs när det verkligen gäller och Sjöassistans för bränslestopp och tampen i propellern. Då skall inte frivilliga sjöräddare kallas ut från sina ordinarie jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Nitro,

Vi talar om vem som bäst utför hjälpen till mig som båtägare. Inte att det finns ett sådant behov.

Enligt vad jag förstår står fortfarande SSRS för SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET och så som namnet antyder så är det sjöräddning som sällskapet har som huvuduppgift. Ok, att det för ett antal år sedan introducerades Trossen. Denna kom till dels för att få in fler medlemmar.....

Det är märkligt att just Sjöassistansförespråkarna hela tiden återkommer till att SSRS skall syssla med sjöräddning och hålla sig till det. Man har så dåligt med argument att man t.o.m. hänvisar till deras namn som motivering Förvånad. Att man dessutom av någon slags omtanke om SSRS skulle vilja befria dem från de kostnadsintensiva assistansuppdragen.

Fast egentligen är det inte så konstigt. Assistansbiten är det enda Sjöassistans kan konkurrera med SSRS på, i brist på rätt typ av båtar och varierande kompetens. Det är bara marknadsföring och propaganda. Använd sunt förnuft -  om det inte funnits någon möjlighet att verksamheten kan gå med vinst skulle inte ett kommersiellt företag (som driver Sjöassistans) fortsätta med verksamheten. På samma sätt som SSRS inte skulle ha tjänsten kvar om den - totalt sett - skulle orsaka dem förluster.

Medan Sjöassistans är för att få tryggheten att inte behöva stå med tampen i vädret

Det är just därför jag valt SSRS. Då vet jag att det kommer en båt med utbildad personal med rätt utrustning inom rimlig tid till mig. Har jag Sjöassistans så kanske det inte kommer en båt förrän någon slutat jobbet. Och vad är det som kommer då ?  Det finns faktiskt händelser där båtägare som först bara behövt assistans hamnat i en sjönödssituation för att resursen från Sjöassistans inte kommit inom rimlig tid. Eller i vissa fall inte kommit alls.

Mina varför i inlägget ovan var inte alls något från en annan planet. För mig som båtägare är det högst relevanta frågor, frågor som gjort att jag valt SSRS. Tyvärr - för Sjöassistans - är nämligen SSRS outstanding även på just assistans.

-----------------

Fagring: Det är möjligt att SSRS-personalen inte behöver någon formell behörighet från myndigheternas sida. I praktiken är det dock så att alla SSRS-båtars personal får genomgå en ordentlig utbildning. Ofta sätts också jourgrupperna samman så att det alltid skall finnas olika kompetenser i besättningen.

SSRS konkurrerar knappast med varv och mekaniska verkstäder. Sådana resurser har inte SSRS, och det vet du egentligen också. Det där med att disponera ett antal Stridsbåt 90 helt fritt är inte heller riktigt sant. SSRS har en del åtaganden som motprestation vad gäller underhåll m.m.

SSRS för att de behövs när det verkligen gäller och Sjöassistans för bränslestopp och tampen i propellern. Då skall inte frivilliga sjöräddare kallas ut från sina ordinarie jobb.

Nej, det är säkert bättre att man får vänta med sitt bränslestopp eller stå där med sin tamp tills Sjöassistans resurs slutat jobbet kl 17:00. Och man drivit in i farleden och SSRS fått rycka ut på ett sjöräddningsuppdrag, som staten betalar Guld

---------------------------------------

Känns som att debatten hamnat på två olika plan (eller planeter, som Nitro uttryckte det). Frågeställaren ville veta vilket som var bäst för honom ur sitt båtägarperspektiv. Istället flyttas fokus - främst kanske från Sjöassistansförespråkarna - till att handla om argument kretsande kring vad som är mest moraliskt ur samhällsperspektiv, förlorade skatteinkomster för staten och konkurrenssituationen för företag i båtbranschen. Tror dessa aspekter trots allt är lite off topic Flört



Senast ändrad av IngemarE | 28 augusti 2009 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Ingemar,

åter till huvudfrågan! Vilka väljer vi - vem är bäst, trevligast osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med i bägge, kostar som en halvtank soppa så det kan det vara värt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag har svårt att se vitsen av att vara med i bägge (oavsett vilken man föredrar) Däremot så har jag tänkt gå med i den norska motsvarigheten, där kan man vara stödmedlemm till 175 kr om man inte har båt!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt. Jag är övertygad om att SSRS gör ett kanonjobb. Själv har jag varit medlem i Sjöassistans i 4 år nu och är riktigt nöjd. Första året fick vi luftläckage i dieseltillförseln med driftstopp som följd. Sjöassistans skickade ut en mekaniker till oss i Mälaren som gjorde felsökning på plats. Det visade sig svårt att hitta felet och vi fick bogsering till varv där de tog tag i problemet omgående. Själva fick vi åka hem till bostaden på Sjöassistans bekostnad medan felet åtgärdades.

Andra året gick vi Göta Kanal. En fredag eftermiddag fick vi motorproblem igen. Vi lade till vid en brygga nånstans efter kanalen och ringde sjöassistans. De fick leta en stund på kartan för att lokalisera oss. Vi var tydligen mitt ute på landet. När vi fick klart för oss att en marina i Sjötorp låg närmast till hands ringde Sjöassistans och bad dem skicka en mekaniker per bil till oss. Vid sjutiden på lördag morgon var mekaniker på plats och åtgärdade felet.

Några dagar senare, ute på vänern, fick vi motorstopp igen. Nu var det dieselfiltret som krånglade. Vi sökte nödhamn och inom någon timma var en ny mekaniker från Vänersborg på plats med sin bil. Vi låg inte bra till och det blåste upp. Mekaniker ringde på lotsbåten som bogserade oss till hans varv. Några timmar senare var alla slangar och filter bytta på hela motorn. Bogsering och uttryckningskostnader för mekanikern betalades av Sjöassistans. Mekanikerns tid och delar fick vi naturligtvis själva betala.

Sedan dess har vi bara använt Sjöassistans för att ringa och kolla väder och fråga efter butiker och öppetider. De är mycket trevliga att prata med.

Jag kan mycket väl tänka mig att bli medlem även i SSRS då jag tror att de ev. kan agera snabbare här på västkusten. En god vän fick nöjet att använda sig av SSRS förra sommaren när vi var ute i en naturhamn. Han blev snabbt bogserad till SSRS egna brygga men fick tyvärr ingen hjälp att hitta mekaniker som kunde hjälpa honom vidare. Han fick chansa på att hans egna lagning av felet skulle hålla till närmsta varv.

Jag är oerhört imponerad av både Sjöassistans och SSRS fast på olika sätt. Ni gör ett bra jobb och keep up the good work.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan verkligen rekommendera Sjöassistans. Veckan efter midsommar så fastnade startmotorn på kuggkransen på vår gamla MD21:a och brände givetvis sönder. Trist om man ligger i Stockholms ytterskärgård. Det tog ett samtal till Sjöassistans och 40 minuter innan en jättetrevlig kille i en arbetsbåt kom ut och bogserade oss till en Volvo Penta verkstad på fastlandet. Han körde oss dessutom vidare till Vaxholmsbolaget brygga några sjömil söderut så vi kunde komma hem. Tre dagar senare var motorn utbytt! Bättre service kan du inte få. Jag har dessutom två vänner som fått proffsig telefonrådgivning. I ena fallet hur han skulle lufta en dieselmotor efter filterbyte och i andra fallet hur hon skulle ta sig förbi ett trasigt Nautilock.
Mitt intryck är att det är både proffsiga och serviceinriktade killar och tjejer som jobbar för Sjöassistans. SSRS har jag ingen erfarenhet av. Ser bara deras helsidesannonser i dagstidningarna och får intryck av att de mer är inriktade på sjöräddning och bemannar sina båtar med folk som lämnar sina arbetsplatser om det verkligen gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er ! Det var mycket på en gång Glad. Summan måste väl vara att både SSRS och Sjöassistans är till för att skapa trygghet på sjön. Båda hjälper ju ett stort antal sjöfolk varje år. Dom kompletterar varandra på ett bra sätt. Det viktiga i slutänden måste väl vara att man får den hjälp man behöver. Själv är jag med i båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viamare som äger Sjöassistans mm. har som affärside att etablera ett antal verksamheter med båtanknytning, företrädesvis för kundkretsen med större motorbåtar. I verksamheten satsar man på sjönära hotell/restaurangverksamhet, fullservicemarinor mm. Att etablera sig på det området är mycket kapitalkrävande, och ett klassiskt finansgrepp att skaffa finansiering via försäkringsliknande verksamhet. Då betalar kunderna in premierna i förväg, och kostnaderna kommer senare, under tiden kan man låna pengarna billigt. (I Sverige var Volvo tidigt ute med denna finansieringsmetod då man etablerade Volvo PV:s 5-årsgaranti)

Eftersom det är väldigt dyrt att bygga nya marina anläggningar med pirar och bryggor, köper Viamare upp så mycket de kan av existerande sådana för de inbetalade Sjöassistanspengarna, samtidigt som man lejer ut själva operationerna till småfräsare med sjötaxi mm.

Sen rustar man upp dessa anläggningar till fullservice och höjer priserna. Smart!

Eftersom jag själv inte vill bidraga till att fördyra vistelsen vid marina anläggningar, stöder jag därför bara SSRS......

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS, då bidrar man till sjöräddningen runt hela kusten och i sjöarna, både sommar och vinter.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad är det egentligen du är arg på? Att ett privat företag försöker tjäna pengar. Är inte det grunden till hela vårt samhälle? Eller menar du att alla skall ha det som SSRS? Ingen moms, ingen skatt, inga arbetsgivaravgifter. Besättningar som inte behöver någon behörighet och båtar som byggs utan CE-märkning. Helt ok tycker jag om det är sjöräddning och fara för liv. Då lägger man regelverken åt sidan för att kunna hjälpa till utan begränsningar. Men inte behöver väl samhället subventionera en båt som glömt tanka och får en reservdunk utkörd en still dag?

Jag har varit med i Sällskapet sedan börja av 80-talet. Jag tycker ändå att Sjöassistans är det bästa som hänt båtlivet. Viktiga sjöräddningsresurser skall användas när det verkligen är allvar. Inte som någon gratistjänst till båtfolket i allmänhet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker att några här hackar på det ena eller andra alternativet, och bara förespråkar sitt eget.

Men betänk att, vilket stundtals framgår i tråden här, att dessa två aktörer levererar olika tjänster till oss som båtfolk. Det handlar inte om att välja det ena eller andra. Jag skulle med glädje vilja vara med i båda.

Det blir som diskussionen, är jag i nöd, vad är bäst att ha? Mobil eller VHF?

Jag väljer både och....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samhället / staten subventionerar väl inte SSRS - Eller?

kan du i så fall utvekla och förklara det lite för en som inte alls förstår vad du menar på denna punkt.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...