Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vicke

Glödstift BERU på biltemas språk

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har upptäckt att samtliga glödstift på min MD2040D från 2003 är trasiga.

 

Behöver köpa nya men vill inte göra det på Volvo Penta då priset är omotiverat dyrt.

 

Hade tänkt mig att köpa dessa på biltema och behöver hjälp med valet.

 

På mina trasiga glödstift står det BERU 100226382 / 105366190 11V.

 

Som sagt, behöver hjälp med biltemas art. nr.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är ju Beru det märke som säljs på Mekonomen = borde vara bra mycket billigare än hos Volvo men har ändå en känsla att kvalitén är ngt högre än Biltema...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, varför inte ringa Biltemas kundtjänst och fråga, jag hade några frågor angående den BOSCH-generator och startmotor jag köpte där och fick mycket bra hjälp. Ang. BERU så säljer även Biltema det märket.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

skulle de gå in och passa på franska bilar så är det billigare hos märkesverkstan än hos mekonomen, tror peugote stiften nästan höll halva priset.

 

de flesta crossoverlistorna finns på nätet bara att googla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rätt stift du har idag om samtliga är trasiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan säker på att det var vi (eller förra ägaren) som glödde lite för länge...

 

Läste på nätet att de uppnår 1050gr efter sju sekunder. I instruktionsboken står det dock att man skall glöda 15 sekunder.

 

Sedan är det fullt möjligt att två av stiften var trasiga en längre tid men felet upptäcktes när den sista gick...

 

Har varit i kontakt med bla. El o Diesel som inte kunde hitta nummret i deras krosslistor. På BERUs hemsida ger inte nummret något träff heller.

På volvo-pentas hemsida finns ingen motor som heter MD2040. Voodoo....

 

Mitt mål är att hitta en storleksmässigt identisk stift på biltema. Därefter gör inte det mig någe om stiften håller endast ett eller två år. Skillnaden är stor mellan 60 och 700 kronor. Biltema har inte gjort mig så överdrivet besviken att jag avvisar de.

 

Undrar om finsk diesel kan ha något högre förbränningstemperatur vilket kan ha skadat glödstiften? Nä, jag tror mer på handhavandet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Behöver du egentligen glödstift överhuvudtaget ?

 

Du säger att du har upptäckt att dom är trasiga, hur yttrar det sig ?

 

Trodde i min enfald att det var något man behövde bara när det är minusgrader, men jag har ju aldrig haft en disel som krävt glödstift, på sin höjd har dom insugsluftförvärmare, men aldrig behövt nyttja det heller, alla mina dieslar (utom grävmaskinen, den behöver startgas när det är svinkallt) startar ändå, bara vrida på nyckeln ?

 

Ett beprövat alternativ: en minimal dutt startgas fixar starten oavsett temperatur, glödstift/insugsluftsförvärmare eller ej 8.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkammardieslar behöver glödning, ofta även i plusgrader.

Det är dessa som har glödstift, direktinsprutade har endast i insuget, om dom har.

Startgas som standard är INTE att rekommendera på en diesel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Ralle, lärde mig faktiskt nåt nytt (förkammardiesel) 21.gif\

 

Håller med om att startgas absolut inte är det optimala startmedlet men jag garderade mig ju med att säga minimal dutt 8.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 31 maj 2007 | 19:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går motorn igång men det är på fjärde försöket där varje försök är 6-10 sekunder långt. Inte så roligt när man har kostat på en ny motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant tråd, flikar in en fråga: Hur kollar man om glödstiften är hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vill man innte plocka bort dem och se om spetsarna är söndersprukna eller i värsta fall bortbrända kan man bara mäta och se att det finns motstånd eller så glöd en stund och känn om de blir varma.  finns vissa motorer där stiften är seriekopplade dvs ett kass och inget glöder.

 

alla stift går att köpa på mått handlade från beru stift till en jänkelyftkran med spec endast på gänga och de olika olika längdmåtten.

 

enklast är att ta ett gammalt stift går inte numret att översätta så ta fram skjutmåttet. 

 

en fråga ang md2040d vad är det för motor från början såg ut på bild som en 3 cyl ford

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skall jag tolka svaret som att är dom slut så finns inget motstånd alls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ingen resistans ingen värme.

 

Men stift kan vara olika skadade har de börjat deformeras så finns det risk att de snart brinner av och innan de är helt av kan de ändå glöda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,

 

utan att vara expert på något vis så vill jag påpeka att även en glödlampa har 0 Ohm om man mäter med Ohmmätare. Den börjar glöda av att strömmen är kraftigare än glödtråden är dimensionerad för.(fast så ska det ju vara på en lampa och på ett glödstift)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om...

Enda tillfället en glödlampa ha 0 Ohm är när den är trasig!

Det går därför alldelles utmärkt att kolla om en glödlampa är hel med en Ohmmätare.

 

Ett glödstift går därför också att kolla med en Ohmmätare, men , men detta borde väl ha betydligt högre värden än en glödlampa.

Däremot kan det ju vara så att ett dåligt glödstift kanske kan visa ett värde ändå, om det inte är helt avbrunnet, men det då ett betydligt lägre värde än ett helt. Jag vet inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snick snack.....

 

En trasig glödlampa har ett oändligt stort motstånd, eftersom glödtråden brunnit av.

 

En hel glödlampa har i det närmaste noll ohm vid mätning med dålig multimeter. En vanlig glödlampa 230V/60W har c:a 900 ohm i resistans.

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 01 juni 2007 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, utan att tala om vem jag tror på.

Ytterligare en fråga: är det vettigt att byta alla 4 glödstiften i förebyggande syfte? Kostnad ? Skall man samtidigt byta ut motståndet? (för den runda keramikringen torde väl vara ett mostånd av nåt slag, eller?)

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 01 juni 2007 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kostar det inte så mycket och du ska behålla motorn så byt alla och lägg de gamla hela i reserv.  Ett glödstift kan börja spricka upp i ytan eller börja bli svullet men ändå glöda, skulle en bit lossa från ett deformerat stift så med lite otur kan det ställa till lite repor i loppet eller klabba fast i ett ventilsäte sen när kolven kommer och slår till ventilen som inte ät helt uppe så kan de som sitter och mäter glödlampor spekulera i vad som händer.

 

Beru huvudkontor ligger i stockholm där kan allt ordnas hur gamalt det än är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en bra siffervisande amperemeter så ser man utan ansträngning hur mycket ström som dras när alla glödstiften är OK.

Blir det avbrott i ett bort syns det rätt tydligt som en minskad strömförbrukning, i alla fall på upp till 4-6-cylindriga motorer

 

www.batteknik.se 

 

Senast ändrad av Seawolf | 02 juni 2007 | 09:51

 

Senast ändrad av Seawolf | 02 juni 2007 | 09:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På motorn, MD2040, står det Volvo Penta. På ett stort antal delar står det Perkins. Letar man efter motor på pentas hemsida, får man inget svar.

Dock har jag en motor, en instruktionsbok, ett inköpskvitto mm som bevisar att motorn har funnits.

 

Glödstiften som är trasiga, i mitt fall, ser nya ut. Inga brännmärken, inga sprickor. Samtlig text syns tydligt på alla stift. Mäter jag motståndet i dessa, får jag inget svar, dvs samma som ett avbrott. Kopplar jag dessa över ett fräscht batteri, då kan jag kyla en isdrink, inget värme utvecklas dvs.

 

Biltema och mekonomen har jämfört sitt sortimente med mina stift utan resultat.

 

Återstår att pantsätta huset för att köpa stiften hos volvo penta. Känns inge bra, motorn som är hemlig som dessutom är fylld med mystiska tillverkningar som ingen känner till.

 

Dörjar förstå varför vissa väljer segelbåt =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade glödstift till din motor på marinepartseurope.com

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx

 

Välj motortyp: Dieselmotor

Välj motormodell: MD2040D

Välj kategori: Elsystem

Välj sprängskiss: Elsystem / MD2040C MD2040D

 

 

Kostar 290:- / st och har nummer 3583025 vet ej vad för pris du fått på andra ställen men för 290:- st så behöver du väl inte pantsätta kåken ;););)

 

Mvh,

 

Senast ändrad av _swede_ | 03 juni 2007 | 09:52

 

Senast ändrad av _swede_ | 03 juni 2007 | 09:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

motorn fanns även på volvos sida, men står det pekings så är det väl en perkings dessa tillverkas överallt har sett fabriker i östländer och själv haft en fransk millimeter perkings annars är de flesta nog ritade i tum.

 

11 volts stift tyder på att det kan vara tänkt att ha ett litet glödöga i serie med stiften, typ gamla mercor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

_swede_: Stort tack! Glödstiften är beställda.

 

nikitalord: Var hittade du MD2040 på pentas hemsida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, skrev visst fel, naturligtvis ska det vara oändligt motstånd om den är trasig!

Vad jag ville ha fram var att en hel glödlampa inte har 0 ohm som han skrev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst måste detta vara rätt glödstift till MD21??

 

 

Glödstift för Peugeot 504 2.1 d

Priser per styck. 

 

  Bilmärke PEUGEOT 

Modell 504 2.1 d 

Årsmodell 2.71-7.86 

Art nr 75-934 

Pris 49,90 kr 

Antal   

 

 

Kontrollera alltid mot de gamla glödstiften innan montering.

 

(1) Uppvärmningstid 5-10 sekunder

(2) Uppvärmningstid 10-20 sekunder 

 

 

 

 

Senast ändrad av guzzlon | 07 oktober 2007 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...