Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crille300

trögt gasreglage

Rekommendera Poster

hejsan.

 

Jag har ett litet problem med mitt reglage. kanske inte skulle kallade det problem men det går lite trögt att lägga i växeln. när jag kör med frilägesgas går det jättelätt men när jag sen ska in med växlen så går det ganska bra framåt men backen e lite trög. den går lite trögt först sen när jag backar för fullt så att säga så går den litelättare. har en volvo penta motor som heter AQ 250 och ett 290 sp drev. har ju dock inte kört med den i vattnet utan testade bara på land reglaget nu innan jag ska kasta den i sjön. finns det nåt enkelt sätt att göra det så det går lite lättare att lägga in växlarna eller måste man byta massa grejer??

nån som vet nåt om detta kanske eller haft samma problem??

 

Mvh crille

 

Senast ändrad av crille300 | 27 maj 2007 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite service i form av smörjning vore väl inte fel? Rostiga reglagevajrar är resultatet av misskött underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.. det är bara lossa på vajrarna då och smörja med 5-56 eller nåt? vet inte om man kanske ska byta vajrarna men jag e ju inte så jätte mekkunnig så jag vet inte riktigt hur man bär sig åt. har en marieholm 24. ska gå ner till båten och ta mig en titt.

om det är nån mer som har nåt tips vad som kan vara felet så skriv gärna ner en rad eller två =)..

 

 

tack för ett bra forum med mycket tips och hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt växelvajer. Den har förmodligen korroderat samt kan den delvis vara av. Kostar ca 400 kr, mycket billigare än om den skulle gå av vid tilläggning i trång gästhamn. Det jobbiga är att båten måste upp på land för att kunna genomföra bytet. Men mitt råd är att det är värt det.

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du slänger ut massa pengar på vajrar mm, så kan du prova att ta bort kåpan över växelreglaget och smörja där med smörjfett. Det gjorde jag för några veckor sedan och skillnaden blev betydande.
5-56 använder man för att lösa upp saker med inte för långvarigt smörjande så det skall man undvika när det är smörjning som behövs. Det finns många som tror att 5-56 och silvertejp är lösningen på alla problem : ) 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok kan prova att smörja upp reglaget först.. båten ligger nu på land men ska ner i plurret om ett par dagar. om jag skulle byta vajern är det ett stort jobb? hur gör man? har aldrig gjort detta... men kostar en ny vajer bara kring 400 spänn så kanske jag byter den hu rsom helst bara jag kan komma på hur man gör. man vet ju inte om dne nånsin är bytt på denna båt. visst är det en vajer till växeln och en till gasen? antar att det räcker att byta växlevajern det är väl den som går trögt.. eller är det samma vajer till båda? (snacka om att man är okunnig=) )

tack för hjälpen alla..

 

mvh crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan..

det bästa i ditt läge är att gå till en marina och berätta vilken båt, drev mm du har, då hjälper dom dig så du får RÄTT vajer & längd vilket kan vara besparande...( vanligast är vajern i 30 serien)

att byta är inte så stort problem, du får lossa på reglaget och koppla ur vxl vajern, (som du sa går gasvajern lätt och är det onödigt att byta..men smörja är att rekomendera)

Därefter kopplar du ur vajern från drevet.. sedan kopplar du ihop den gammla vajern med den nya (typ M5 skruv och mutter) och drar in den nya vajern i rätt läge.

Var gärna två stycken, en vid drevet och en vid reglaget.. det blir lättare.

 

det finns lite olika skrovgenomföringar på olika båtar det jag beskriver funkar om du har en slang på insidan akterspegeln som vajern går ner i, för att sedan komma ut vid drevet.

 

och som en tidigare sa...det är billigare att byta vajern nu än att riskera en trasig vajer i en trång hamn...

 

Lycka till

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej..

 

 

tror det blir att ringa till marinan får dom titta på det. det är lättast så. men tack för alla svar.

 

 

mvh crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en likadan båt och drev och har haft samma problem som du.

Just när backen ska gå i är det otroligt trögt, när den väl har gått i så fungerar det felfritt att öka gasen.

 

Jag ordnade detta före iläggningen genom att skruva bort den avlånga luckan på drevet. Ha någon som rör på växelföraren och smörj alla delar som rör sig.

 

Sedan kollar du på baksidan av drevet (mot båten). Där var mitt problem. Det finns en fjäderbelastad hake 8-10cm bred. denna låser drevet vid backning. Du ser att den rör sig när någon lägger i/ur backen.

Den kärvade på mitt drev och hindrade backen från att gå i.

 

Lyft upp drevet för hand när du har hittat haken, men AKTA fingrarna när du är där och pillar samtidigt som någon är uppe i båten och rör på reglaget. Drevet klipper lätt fingrarna det far ner.

 

Smörjde upp med fett och backen är numera mycket lättare!

Det blev som nytt.

 

Hoppas detta hjälper dig och Lycka till!

PS. Var har du din båt? DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har liknande problem med trögt reglage och tänkte försöka smörj upp vajern och se om det hjäper. Men hur får man in fett i hela vajern, räcker det med att proppa in lite i varje ände?

 

Har en utombordare om det gör någon skillnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till. Vad är drevet för något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej,
Byt wire till både till växel samt gas, lägg fett på reglaget samt på nippeln till växelföraren på drevet, sen ska det funka, bättre att byta ut gammalt skit än att det går sönder under färd, typisk amatör/hemmafixar fenomen. Jag jobbar med volvo penta och vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...