Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Micke_rookie

Köra utan termostat?

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag har kört en sommar med en Johnson 40 hkr från -88. Den har gått ojämt på tomgång varför jag lämnade in den på service. Man upptäckte då att termostaten saknas. Om man sätter i en termostat så blir motorn för varm. Kan man köra utan termostat?

 

/Micke

 

Senast ändrad av Micke_rookie | 25 maj 2007 | 18:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man sätter i en termostat och motorn blir för varm så tyder väl det på att termostaten inte öppnar vid den temperatur som termostaten skulle öppna vid ?

 

Vilken temperatur är för varm ?

 

Vid vilken temperatur ska termostaten öppna (specen på termostaten) ?

 

Vid vilken temperatur öppnar termostaten faktiskt (typ uppmätt med termometer och termostaten i en kastrull på spisen) ?

 

Bara frågar..smiley-wink.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet bara att båtmotorn larmar för att den blir för varm. Allt enl servicepersonalen. Kan en aukt serviceverkstad ha testat fel termostat? Hur mycket pengar skall man lägga på att felsöka? Ev. kan en kylkanal vara täppt. Skall jag köra utan termostat?

 

/Micke

 

Senast ändrad av Micke_rookie | 25 maj 2007 | 19:29

 

Senast ändrad av Micke_rookie | 25 maj 2007 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en kyl kanal är täppt så borde det inte göra någon skillnad med eller utan termostat. Kolla att termostaten dy fått fungerar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att du kan köra utan termostat, men är väl inte optimalt.

 

Men, det kostar ju inte en krona att själv göra den grundläggande felsökningen..typ funkar termostaten som den ska (spis-kastrull-termostat-termometer-visuell inspektion, vid vilken temperatur öppnar termostaten).

 

Sen kan det ju faktiskt vara din larmsensor som puckat ur och larmar trots att motorn faktiskt jobbar vid korrekt temperatur.

 

Felsökningen går till på exakt samma sätt som med termostaten (spis-kastrull-sensor....) men med en multimeter i ohm- eller kontakt -mätläge ansluten på sensorns anslutningskontakter, och man läser av/lyssnar på  multimetern i stället för att titta på termostaten.

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 maj 2007 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tipsen. Jag ska se till att larmet testas.

 

Hindrar inte termostaten vattenflödet även om den är helt öppen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minimalt..

 

men tror du inte att motorn är designad för och termostaten tillverkad så, att det har tagits hänsyn till termostatens eventuella vattenflödesinskränkade verkan ?

 

Johnson har tillverkat tio-tusentals motorer, de flesta körs troligen i betydligt varmare vatten är här uppe i Svedala så jag skulle tro att dom vet hur motorn ska kylas på ett korrekt sätt.

 

Tror jag i vart fall 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kanske inverkar lite men ska nog inte ha större betydelse, motorn är ju gjord för att ha en termostat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite större utombordare har en termostat för att hålla temperaturen vid låga varv. 14, 15 0ch 16 i ritningen nedan är en bypass (ibland kalla popet valve)skall öppna vid lite högre varv och då ge en väg för kylvattnet förbi termostaten. Om denna bypass kärvar så går motorn varm på höga varv. Om den istället går varm på låga varv så kan man misstänka termostaten. Sänk ned termostaten i en kastrull med vatten och Värm långsamt och kolla att den öppnar med en jämn rörelse vid ca 60 C. 

 

http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/36697.cfm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor 70hk, gick varm vid första turen i våras... Tog isär just de popet Valve som du skriver om och bakom dessa fanns en del sand i kanalerna, gjorde rent och sedan gick motorn igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...