Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
angelo

Svarta tändstift

Rekommendera Poster

Vad är den vanligaste anledningen att man får detta? Motorn vill inte varva ut ordentligt heller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fet blandning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan man på något vis ta reda på hur många % man har i tanken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fet blandning kan också vara luft soppa förhållandet, He Heee ang pocenten Helge så håll pomillen låg så minns du .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de den lilla skruven på förgasaren som man justerar då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

japp men förgasar principen är ofta uppbygd i flera steg och det är endast lågfart steget du påverkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vadå? Är de inte den jag ska justera för att få rätt blandning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förgasaren har vanligen tre steg. Tomgång lågfart och högfart. det är endast blandningen vid tomgång som är ställbar.

 

Ett inte allt för ovanligt fel vid detta symptom är hål i bränslepumpsmembranet, så att det går in bränsle i vevhuset. 

 

Ytterliggare en möjlighet är en otät nålventil i förgasaren eller för hög flottörhusnivå.

 

Senast ändrad av guestsson | 21 maj 2007 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan oxo vara för kalla stift, dom avleder värme för fort så att oljan och sotet som hamnar på stiftet inte förbränns, kolla med handboken att det är rätt hårdhet, men som nämnts ovan så är det kanske för mycket olja i bensinen om det är en 2-taktare du har, eller att du inte föjt instruktionerna för korrekt inställning av blandarskruven. 

Skaffa VERKSTADSHANDBOKEN så får ni ALLA uppgifter om hur ni ska sköta motorn, det är ett måste. 

Trevlig sommar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


angelo har inte lagt till några båtar ännu

ingen båt ingen motor eller ens märke på motorn på båten som inte finns, således inga problem.

 

du kan få tips om du lägger ut lite mer uppgifter felen kan vara fler än att du bara inte har en handbok. så motor märke, 2 el 4 takt, antal förgasare, antal cyl mm så bara ner till båten och räkna så löseer det sig nog.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan man någerlunda säga även om Ni inte vet motor, märke, cylindrar m.m. Hur många varv tomgångsskruven ska skruvas ut från botten läge? 30 h mariner, två takt, en förgasare, äldre modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag ställer in mina motorer efter mitt eget huvud och då vad det än gäller själva tomgångskruven så brukar jag se till att tomgångskruven dvs den som påverkar spjälet obs inte lågfartsblandningen är så lite mot spjälet att bara inte spjälet ligger helt an i förgasarhalsen dvs så stängt som möjligt, sen ställer jag tomgång lågfart på bland skruvarna.

 

Men jag gör på detta sätt för jag vill ha en motor som klara att gå timtal på 500-600 varv när vi ligger på soldäck och glider eller som inte luktar avgaser när man trollar.

 

Men börja med att gå egenom grejerna först lite skit i förgasaren så är jobbet ogjort lite för hög flotörnivå och så den små flödar när det är sjögång eller på tomgång och jobbet är ogjort, dålig synk om du har dubbla förgasare eller ojämn motorblance och jobbet är ogjort.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandade ut med mer bensin vilket gjorde att tändstiften inte blev svarta och blöta. Men den har fortfarande svårt att gå upp i varv. Varför? Tändstiftet som sitter på cylindern som är längs ner blir fortfarande lite fuktigt. Kan de ha nått med de att göra? Får den för mycke soppa?
Låt säga att den får de. Var justerar jag de då? På förgasaren antar jag men vilket munstycke? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

blandskruven.

 

burken längst ner har väl så kass komp att den inte klarar av att bränna rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

1 kolla kompen så det inte skiljer för många kg

2 kass komp på cylinder som inte bränner rent, sälj skiten som reservdelar eller om du saknar hobbysyselsättning riv ner den ser loppen friska ut och den inte skramlade mycket innan räcker ett ringbyte, annars borrning och nya kolvar.

 

Men det behöver inte vara så allvarligt, kolla flotörnivån flödar den lite över eller tätar dåligt med den nya moderna soppan så pissar lite extra till nedersta burken och smetar ner stiftet. nya nålventiler kostar inte mycket och på vissa motorer bla den jag har så är den äldre modelen utbytt till modernare som klarar agresivare soppa bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...