Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tomchm79

Rattstyrning till segelbåt!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja bygga om så att jag fick rattstyrning till min 32 fotare, är den någon som vet hur man ska gå till väga eller har någon erfarenhet av detta.

Kanske ni vet var man kan få riningar på hur ett sådant bygge kan gå till.

Det som jag tycker låter svårt att få till är själva kopplingen till rodret tips om detta vore till stor nytta!

 

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Börja med att ta reda på var på hjärtstocken du kan koppla länkarmen till pedistalen. Nästa steg är att bestämma var du vill ha pedistalen så att den inte är i vägen vid segling och förflyttning i sittbrunnen.

 

I mitt fall, Diva 355, köte jag en Jefa 100 länkarmsstyrning. Jag valde 700 mm ratt för att inte behöva klättra vid förflyttning.

 

Det gick att fästa länkarmen direkt på hjärtstocken med modifiering av längden på länkarmen, som kortades ca 10%. Detta mätte jag in och fick justerat av leverantören.

 

Leverantör i mitt fall blev Båtsystem i Göteborg. Dom var flexibla, kunniga och positiva till de anpassningar som behövdes.

 

På Jefas hemsida finns bra installationsmanualer.

 

Lycka till!

Peid

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sunwind 26 med rattstyrning som jag vill konvertera tillbaka till rorkult. Anledningen är att båten är relativt liten och jag tycker att ratten tar för mycket plats i sittbrunnen. Ratten fungerar med vajer fästade på befintlig roderaxel. Jag tror det är en relativt enkel installation. Ratten med tillbehör är till salu för den som är intresserad.

 

/Bengt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga - men varför vill man ha rattstyrning på en segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som är utrustad med rorkult, nackdel med rorkult och stort roder upplever jag när man backar. Jag måste hålla rodret stenhårt för att det inte ska slå åt ena eller andra hållet, detta borde bli bättre med ratt. Men då får man kanske hålla hårt så inte fingrarna ryker. Nackdelen med ratt som jag ser det är att den tar mycket utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det undrar jag med... ska man ha det måste man nog räkna med att ha det så jämt sen, med tanke på ombyggnaden i båten.

Fast jag tror nog att större segelbåtar 32 fot och uppåt skulle se bra ut med ratt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratt eller rorkult är en smaksak som var och en får välja:

Rorkult är bra för seglingskänslan och att man blir av med den när man ligger i hamn.

Ratt är bekvämt på långa seglatser om det blåser (tjejer brukar gilla ratt)

Tänk bara på att ta en så stor ratt du kan få dit för att få bättre känsla och så att du kan nå det lättare.

Tänk också på att ratt är en felkälla till, vad gör du om vajern går av eller slirar? En nödrorkult kan vara bra att ha.

En fördel till med ratt är att du kan ha ett fällbart bord fast monterat på rattpidestalen och det är väldigt bekvämt...

 

Mvh / Håkan

 

Senast ändrad av hhedstrom2369 | 05 juli 2007 | 10:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håkan skrev:Ratt är bekvämt på långa seglatser om det blåser (tjejer brukar gilla ratt)

Varför tror du att tjejer gillar rattstyrning på segelbåt?

Jag har inte haft en enda båt med rattstyrning, tom Divan har rorkult.

Känns mkt direktare med rorkult tycker jag, men det är kanske en smaksak

/Susanne

post-969-1394235640,2352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att tjejer gillar rattstyrning på segelbåt?

/Susanne

Det var mer i allmänhet, ALLA tjejer gillar inte ratt såklart...

Jag ville bara lyfta fram en positiv sak för ratt

Jag föredrar själv rorkult och har ni beställt båt med rorkult efter varit med ratt ett tag...

Det skall bli skönt...

MEN jag vidhåller fortfarande att vid en hård (>10m/s) halvvindsbog i några timmar så är en ratt rätt skön att ha.

Sen har väl en ratt fler olika styrpositioner, du kan sitta på kanten eller du kan stå bakom och slippa vrida huvudet.

MEN jag föredrar också rorkult. Det skall bli skoj och se om jag kommer sakna ratt nån gång?

Ha det /

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest är det en utväxlingsfråga. En segelbåt ska vara lite lovgirig. Det går bra i lätta vindar. Buken i seglen klarar man att plana så den ligger lagom på rodret. Helt OK uppåt 6-8 m/s och med bra segel.

I hårdare vind och med lite säckiga segel blir lovgirigheten mycket större och jobbigt att timme efter timme att på bidevindsbog hålla upp rorkulten i lovart.

Jag har haft problem redan i små båtar som Maxi 77 där jag brukade sätta en gummistropp för avlastning.

Själv skulle jag dra mig för att byta från ratt till rorkult just pga att det är så mycket mer lättstyrt med ratt.

Jfr servostyrning på bil. Vem vill vara utan den på en lastbil t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite off-topic, men om man tycker det är jobbigt med kult, skulle en enkel autopilot vara en lösning som styrhjälp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopiloterna är för långsamma i sjö eller byig vind. Det krävs kraftiga autopiloter, t.ex hydrauliska för att det ska ersätta en rorsman eller ett vindroder i hårt väder.

Lätt väder eller i skyddade vatten klarar enklare autopiloter. En överdimensionerad elektrisk kan klara sig i hårdare väder utomskärs med mer eller mindre bra kurshållning.

Ett vindroder blir mycket snabbt och effektivt då det använder det strömmande vattnet som kraftkälla. Ju hårdare väder desto mer energi från vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre då att lägga rattpengarna på bättre segel så att det går att trimma båten på ett sådant sätt att man inte behöver vara gorilla för att kunna styra? Det gynnar ju knappast båtfart, höjdtagning osv att köra med rodret i vinket för att kompensera för dåliga segel...

Du jämför med lastbil utan servo - jag säger jämför bil med felinställd framvagn, fixar du problemet genom att skaffa krafitigare servo?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Jobba med seglen så behöver man inte jobba med rokulten.

På min båt som är överriggad måste jag reva väldigt tidigt. Annars får jag hålla emot allt vad jag orkar ibland. Ha rätt segelsättning/-trim så kommer båten vara balanserad (om man inte har en Vagabond dvs Flört).

Som föregående talare säger så skall man inte kämpa emot båten för att få båten att gå bra (läs fort/max). Jobba med seglen istället. Iom att man inte känner båten på samma sätt med ratt så skulle även jag tips om att ha kvar rokulten, spara en massa jobb (besvär?) och satsa på segel istället. På köpet får du större sittbrunn.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att några förstår mitt resonemang.

Är det en viss kraft med rorkult så får man en del av den kraften att kämpa mot när man har en utväxling. Det innebär att man kan sitta längre till rors och alla ombord kan vara med och styra. Även de svagaste.

Därmed inte sagt att man ska montera ratt på mindre båtar eller om man mest seglar i skyddade vatten. Men med liten besättning kan det vara nödvändigt att minska kraften för att orka ta sig fram även när man råkar ha feltrimmat. De flesta går i hamn när det blåser hårt. Lättare sagt än gjort när man överaskas av kulingen ute på havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt aldrig seglat med ratt, är dock uppvuxen med stor motorbåt. Just nu funderar vi en del på att byta oss upp till större båt. Jag gillar rorkult av flera anledningar en av dem är att jag kan se åt vilket håll som styrs även när det inte är jag som står vid rodret. Sen tar ju rorkulten mindre plats i sittbrunnen och det är ju trevligt.

Jag kan iofs förstå att ratten har sina fördelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...