Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JockeWik

Bowrider - vad ska jag välja?!?

Rekommendera Poster


Jamen jag då....? :-(


Nä - ska ta och kika runt ordentligt nu på semestern, det värsta är ju att det kan vara svårt att hinna få tag i något som man hinner använda på semestern då! Ska faktiskt ta mig en ny titt på de amerikanska alternativen som nämnts tidigare här i tråden. Stingray, Bayliner, Glastron m.fl. priset och det faktum att det är rätt så rymliga båtar med inombordare är nog trots allt lite tilltalande, även om jag måste säga att jag fortfarande svävar i ovisshet som landkrabba! ;-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja - då har vi i alla fall bestämt oss för vad vi vill ha!

Har granskat både 520 GTX och Bayliner 175BR nu i helgen, och jag måste säga att 175BR ser mycket trevlig ut till den prislappen.... Och där sätter jag kanske igång drevet som vill dumförklara mig? ;-)

 

Jonas478 - titta på en lite nyare Bayliner innan du kommer med fler kommentarer, tack! I och för sig måste jag nog tacka dig för att du på sätt och vis bidragit till den positiva bild jag fick av nämnda märke.... Utan dina negativa nedskrivningar hade jag kanske inte blivit lika positivt överraskad! Tackar!!! ;-P

 

Senast ändrad av JockeWik | 02 juli 2007 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu är Boatmeet i Västervik över för den här gången....

Tyvärr lite mindre mässa än förra året, framförallt klenare visningsbrygga! Men trots allt många intressanta märken på plats, så lite båtar hann vi allt kika på, vädret var ju i alla fall mässvänligt!!! Inte det varmaste som kan bjudas, men klart skönt sommarväder. Tittade faktiskt lite närmare på 520 GTX nu igen.... och den är ju inte för tråkig! Har tagit mitt förnuft tillfånga vad gäller Bayliner, men tycker fortfarande att det är en fin båt, dock är nog Ryds:en mera vad jag behöver. Har kommit till det stadiet att jag håller på att förhandla pris på en 520 GTX med antingen en Honda BF90 eller en Mercury F100 4-taktsmotor, till nästa sommar.... tyvärr! Men, men, den som väntar på något gott!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade också på en Ryds 520GTX och den ser riktigt fin ut.

En jag känner har en sån, med en 90hk mecury 2-takt.

Den brukar göra 36 knop, men nu gjorde den bara 30 knop.

Det visade sig att det var 200 liter i kölsvinet.

Undra hur allt det vattnet har kommit in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät ju sådär! Har sett några andra trådar också, som ger sken av att kvaliteten är halvtaskig - är det verkligen så illa?!? Med en Svensk 0tillverkare? Vi borde väl kunna bättre? :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Såga att du nämde MV-marin i din inledande fråga.

Jag har en sån modelen är ju typ som Bowrider.

Å enligt mig så har jag inte åkt nått bättre å smidigare i den storleken.

Och visst är det bra att kunna stänga till framåt å sitta i lå när man drar på lite. Bor I dalarna men har trailat den till Strömstad i 3 säsonger. Där har jag använt den till precis det du har som plan.

Den tar även större vågor väldigt imponerande.

Vi har två gånger haft en familj till med = 4 vuxna 4 barn = 35knop

 

Sitter 90hk Suzuki på den.

 

Men man har ju nu börja bli sugen att börja kunna kampa med båt.

Störe båt men vad ska man ha som har Mv-marin båtens fördelar?

HaDe Mange Movinhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Movinhead,

Det största hindret kanske kan bli trailerbarheten när du skall upp i storlek.

MV-Marin 5400 är ju en bowrider och du kan ju inte forsätta med den typen av båt om du skall övernatta i båten.

Då får du börja se dig om efter hytt-, kabin el möjligen en daycruiser (el kanske en walkaround).

 

Kommer man upp i över 1500 kg totalvikt inkl trailer brukar E-körkort bli nödvändigt samt att man får se över vad man bör ha för dragbil.

Över ca 1800 kg brukar E-körkort bli aktuellt och vanlig personbil bli tveksamt att dra med.

 

MV-Marin 6600 FC ser ju trevlig ut. Med 150 hk på akterspegeln klarar den nog lite last bra. Fick ganska bra kritik i svensk båttidning när den testades nyligen.

Hyttbåt med öppen för kanske kan vara nåt, liknar bowridern på så vis att du har öppet i fören i alla fall, typ TG Boats TG-6500, TG-7200.

 

Har själv en bowrider av främst två anledningar: dels att jag bara åker dagsturer (och skulle jag sova över blir det i tält på land) och så vill jag ha många sittplatser, dels att den skall vara lätt att traila med vanlig personbil på B-körkort.

Har en Yamarin 5820/58BR.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 23:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HaHa

Jo tält sa du gissa om att jag försökt övetala frun till att vi ska prova med det först och båten vi har.

Det blir noga bara ena dottern och jag som åker då.

Mange2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 6420/64DC och för all del 61120 är fina båtar. 150 hk räcker fint i och för sig för en fart uppåt 40 knop. Med 200 hk går det ännu lite fortare förstås men blir även lite dyrare att försäkra. Har några tester på dessa båtar om du är intresserad.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera 6420 / 64 DC! :-)

Gissa vad båten heter. smiley-cool.gif\

(Om det nu går att se vad som sitter under VHF-antennen).

post-22148-1394235156,1057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju avsluta denna tråd också, som jag började på..... ÄNTLIGEN!!!

Har precis varit och gjort affär på min första alldeles egna båt - det blev en Ryds 520 GTX med en Honda BF90! Ska ta o sänka en eller ett par vinare med tanten nu och sitta och drömma mig bort till maj -08! ;-)

Känner mig som ett barn på julafton - som dessutom vet att Tomten kommer att leverera ALLA önskningar.... Lycklig!!!

 

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott, men maj -08 känns långt bort... Kan du inte lägga i och åka lite redan nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Grattis till ditt båtköp.

Tror att det är en riktigt fin båt,

Har hört gott om den.

Synd att det är långt till nästa säsong.

Roligt att längta.

21.gif\10.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Jocke!

 

Välkommen in i Honda Gänget.

Du kommer att bli mer än nöjd med ditt ekipage.21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag är redan i sjunde himlen - så vad mer att önska?! ;-)

Såklart kommer jag att bli nöjd - redan nu så är ju både morsan och även svärmor supernöjda med mitt val av båt, då de tycker att det ska bli trevligt att få åka med och ta del av härligheterna - och det är ju ingen nackdel när de tanterna är nöjda! (förlåt mamma o svärmor!)  ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...