Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JockeWik

Bowrider - vad ska jag välja?!?

Rekommendera Poster

 

Håller på att titta på båtar.... Jag och sambon vill ha en trevlig båt att åka längre turer med i skärgården kring Västervik. Vi tittar på diverse BR-modeller, där jag nu undrar över tips. Vad är fördelar / nackdelar med inombordare resp. utombordare? Vi tittar på båtar mellan 5-6 meter.

Har fastnat för Finnmaster 5300 BR samt MV-marin 5400 men såg nyss en Bayliner 175 BR, till ett som jag tycker bra pris.... hjälp mig någon!

Vad är bra / dåligt med dessa båtar? Ryds 520 GTX är ju också ett alt. men den känns i minsta laget...

 

 

 

Senast ändrad av JockeWik | 20 maj 2007 | 21:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag äger själv en båt med inombordare (Ryds 20 DC). Fördelarna jag kommer att tänka på först och främst är:
 
* Tyngden: Båten blir tyngre med en inombordare och ligger därmed ofta bättre i sjön. Båten går sannolikt mindre hoppigt och slår mindre.
 
* Utrymmet: Med en inombordare får man ett betydligt bättre utrymme akterut i båten, vilket underlättar vid exempelvis ankring, landning osv.
 
* Stöldrisken: Risken att en inombordare blir stulen är avsevärt mycket lägre än motsvarande risk för en utombordare. Som en följd är försäkringspremien ofta lägre för inombordare än för utombordare.


 
Ett mynt har ju å andra sidan alltid två sidor. Den tyngre inombordaren drar ofta mer bensin än en lättare utombordare. Det utrymme man sparar i aktern måste tas någon annanstans ifrån, och utrymmen som med en utombordare kan användas till förvaring upptas ibland av inombordaren.
 
För- och nackdelar finns... För min del tyckte jag att fördelarna vägde tyngre än nackdelarna.
 
Har f.ö. för mig att det finns en 20 fots Ryds Bowrider som bygger på samma skrov som Ryds 20 DC. Det är en prisvärd båt med utmärkta sjöegenskaper. Det finns brister förvissor och man kan inte räkna med samma finish som på lite dyrare båtar, men för det priset är den utmärkt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla även på Yamarin 53BR (kampanjpris på den nu).

Med Yamaha F80 eller F100.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/yamarin_2007.jsp

 

AMT 185BR kan också vara nåt att spana in.

Blir oftast Suzuki på den i så fall, DF90-DF115.

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=13

 

Bella 530 Excel är också en fin bowrider.

Blir oftast Mercury på en sån, F80 4-takt bör passa bra.

 

Kolla även på Buster XL (från 2004 och framåt då den kom i ny modell), med Yamaha F80-F115 4-takt. det är ju en bowrider det också kan man säga.

Finns även den lite större Buster XXL men jag skulle nog hålla mig till XL. Buster gör sina båtar i aluminium så de blir oömmare.

 

 

Så har du även Finnmaster 5700 Open.

Yamaha F100 el F115 kan vara lagom på en sån.

 

Har själv en Yamarin 5820 (numera 58BR) med Yamaha F115 4-takt. Funkar bra. Går mycket bra i sjön.

 

Kolla på Yamarins hemsida och Yamaha Scandinavias hemsida för mer information om Yamarin. För mer info om Finnmaster och Buster, se resp tillverkares hemsida och Yamaha Yamaha Scandinavias hemsida.

 

 

Några fördelar med inombordare:

* Mindre stöldbegärliga och därmed lägre försäkringspremier.

* Lägre tyngdpunkt i båten som gör att de kan upplevas som lite stadigare i gången.

* Kan gå tystare änb en utombordare om motorrummet isolerats väl.

Några nackdelar med inombordare:

* Tyngre än en vanlig utombordare.

* Lite mer jobb att serva på hösten då den bl a har drev med gummibälg också.

* De mindre utombordarna har ofta bara sjövattenkylning dvs ej slutet system som en bil. Det gör att motorn rostar fortare inne i kylkanalerna.

* I regel något dyrare än motsvarande 4-taktare el direktinsprutad 2-takt. * Tar upp värdefull plats i båten som annars kunnat utnyttjas för stuvutrymme (jämför utombordare som hänger utanför båten).

 

Edit: såg att du fick bra svar innan, låter dock mitt stå kvar.

 

Om ni kan tänka Er en daycruiser, DC, så finns även många fina sådana som t ex:

* Yamarin 59DC (med Yamaha F100 el F115).

* Yamarin 64DC (el beg 6110 resp 6420) med 150 hk 4-takt (t ex Yamaha F150).

*Ryds 18DC (inombordare).

* Ryds 620 DC med ca 115 hk utombordare (finns även som inombordare, 20 DC).

* Bella 620/621 DC (med 115-150 hk utombordare).

 

Mvh

Bo

 

Senast ändrad av bossee | 21 maj 2007 | 00:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag har själv en Bella 512 Excel och är fantastiskt nöjd.

Trots att den är endast 5.02m så klarar den sig grymt bra i vattnet även när det blåser lite högra sjö.

 

Men sen har du ju Bella 530 Excel och Yamarin 53BR som också är en riktigt fin båt.

 

Men ta en titt på Glastrons modeller också.

Glastron lämnar livstids garant på skrovet samt finns med både inom och utombordare.

 

http://www.glastron.com/international/boatpages/gxlseries.html

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsså har du ju hela kopplet med amerikanska bowriders i storlekar från 17 till 23 fot -- Bayliner, Sea Ray, Four Winns, Glastron, Regal, Maxum och säkert en handfull till som jag missat. Mycket konkurrenskraftiga priser, men kanske något sämre detaljkvalitet. Skroven har däremot som nämnts åtminstone i ett par fall livstidsgaranti och det ger man inte utan att veta att grejerna håller. Motor och drev (alla med inombordare) är samma som i alla andra båtar, dvs Mercruiser eller Volvo Penta, och därmed lika bra/dåligt som i alla andra båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom amerikanska finns med Utombordare oxå om man nu vill ha det.

Glastron har det i alla fall och jag tror att det går att få av fler tillverkare.

 

H/M

post-12925-1394235065,4736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, Bayliner 175 BR såg intressant ut - är det något att titta vidare på tror ni? Något lägre kvalitet säger ni? Men i övrigt då - bra skrov? Går den bra i vattnet, även när det inte är det bästa vädret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 175 är billig för att Bayliner är en gigantisk tillverkare i USA som har 175 som lockvara -- om jag minns rätt säljs den ibland i USA för 9995 dollar!

 

Detta är därmed en extremt massproducerad båt, vilket ger ett lågt pris, men även att tillverkaren snålar på kvaliteten.

 

Båttidningarna brukar testa amerikanska bowriders flera gånger per år. En kritisk testning får några månader sedan påpekade att dessa båtar egentligen behöver förvaras inomhus, de tål inte vårt svenska fuktiga klimat (varken heltäckningsmatta på golvet, fasta dynor eller obehandlad plywood blir särskilt fin efter några svenska somrar).

 

Bayliner 175 finns testad i Vi Båtägare nummer 9-2005 och testet kan du beställa här:

http://marknad.marinan.com/bestall_tester/frameset.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill ni ha just en bowrider för då? En bekant har en Ryds 520 GTX och jag måste säga att det utrymme som blir fram är högst meningslöst. Har man en styrpulpetare så kan utrymmet fram nyttjas bra, likaså om det är en kabinbåt typ Yamarin 5940. Är det en DC så kan man nyttja utrymmet fram för att sova och som ett stort bra och torrt förvaringsutrymme. Men denna Ryds 520 GTX är bara för trång till allt där fram. Två vuxna kan ju inte ens få plats med benen om de ska sitta där, så vad har man det till?

 

Den här typen av båt kanske måste vara lite större för att komma till sin rätt? 

 

Sen en kompletterande nackdel/fråga när det gäller inombordare. Är båten lika trailerbar som med utombordare. Går inombordsdrevet att hissa upp lika långt som utombordaren?

 

Senast ändrad av batrookie | 21 maj 2007 | 12:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


batrookie:
Nehej du, främre sittbrunnen i en bowrider är inte alls meningslös. Ungarna parkerar där och lämnar inte frivilligt sina platser. Skönt gung i vågorna och en dusch ibland är uppskattade effekter. Storleken på främre sittbrunnen beror ju för övrigt inte på någonting annat än var i båten vindrutan är placerad. Längre bak betyder större plats fram. Men jag föredrar större plats bakom vindrutan så fler får skydd av den. Den vanliga konfigurationen i en styrpulpet innebär två rätt små och meningslösa (sic!) vindrutor som inte skyddar särskilt mycket ens de två som sitter alldeles bakom dem, och inte alls de som får lov att sitta framför dem. En bowrider är därmed bra mycket mer komfortabel.
Om man vill kunna övernatta i båten är en bowrider däremot knappast ett första val. Och ännu mindre en styrpulpet. Då är en daycruiser kanske det man skall titta på. Om man inte hellre tar med ett tält förstås.


Angående trailerbarheten är det så att en inombordare typiskt kan höjas till kölen. Dvs drevet går inte längre ner än kölen. Därmed mindre än en utombordare. Att detta skulle ha någon effekt på trailerbarheten har jag inte märkt med min bowrider och trailer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jonas478:
Menade de verkligen att man bör inomhusförvara en amerikansk bowrider PÅ SOMMAREN?!? Knappast, de är inte gjorda av mariekex de här båtarna. Hade de inget kapell? Det är ju i så fall klart korkat. Har du någon referens till testet?
De måste ha menat inomhus PÅ VINTERN. Och det kan jag hålla med om. Dessa båtar har ofta dynor precis överallt varav en del sitter fast och i vilket fall som helst skulle fylla mitt förråd upp till taket. När vinterstormarna och tjuvarna drog in över min båtklubbs obevakade grusplan var jag väldigt nöjd med min inomhusförvaring för 1800 kr. I april var det bara att damma av och sjösätta.
För övrigt har numera bara de enklaste, t.ex. Bayliner 175, fastlimmad heltäckningsmatta på plywoodskiva. Övriga har plastdurk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hittade ett test, det är Vi Båtägare som i nummer 3-2006 tester sex olika amerikanska bowriders kring 6 meter långa och i första kolumnen skriver:

 

Det som dessa jänkare har emot sig är en regnkänslig inredning i form av fasta polstrade ryggstöd och dynor. De går att demontera och förvara torrt inomhus under vintern, men så ser inte livsbetingelserna ut på hösten här hemma. Då hamnar båten under en presenning. Så tär Nordens tand på amerikansk komfort

 

En bowrider i den här storleken - och det är i dessa räjonger den är som populärast - mår bäst av att tillbringa livet på land på en trailer. Som ställs inomhus när höstlöven faller.

 

Andra artiklar jag läst påpekar att amerikaner normalt har dessa båtar på trailer (dyrt med båtplats) och ofta ställer in dem i garaget mellan åkturerna. Eller åtminstone bredvid garaget i ett betydligt torrare och varmare klimat än vårt...

 

Journalisten vill förstås inte såga de båtar han skriver om helt. Men mellan raderna vet vi alla att det i Sverige kan regna ett par veckor i sträck även på sommaren -- om en presenning inte duger på hösten (rimligen med någon typ av ställning, som ger luftcirkulation), varför skulle det duga med ett tätt kapell på sommaren?

 

Om det regnar på hemvägen, så att båten är blöt när jag kommer i hamn. Då spänner jag alltså ett vattentätt kapell över min blöta polstrade inredning --- hur mysigt hinner det bli på en vecka? Eller har du tänkt dig ett kapell i Gore-Tex?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena ! har nu haft min fourwinns i 3 år, har egentligen bara gott att säga om den, visst vissa detaljer kan man ju undra över hur dom tänkt,men det finns ju även på nordiska båtar. En regnskur är inte heller några problem ,soldäcket/motorluckan är i plast och ventilerad. jag kör ca 1000 n/m om året i alla väder så den har varit med om det mestasmiley-wink.gif\

 

Sen är ju försäkringen oxå en sak att tänka på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, janandersson, jag håller med dig om detta:

 

främre sittbrunnen i en bowrider är inte alls meningslös. Ungarna parkerar där och lämnar inte frivilligt sina platser. Skönt gung i vågorna och en dusch ibland är uppskattade effekter.

 

Även mina barn älskar att sitta fram. Därför har jag funderat på att byta upp mig till en bowrider, men från en nordisk tillverkare som har inredning gjord för svenskt klimat.

 

Håller även med om att Ryds 520 GTX verkar väl trång, men det fanns fram till för ett par år sedan en större variant för utombordare som heter 620 GTX = ungefär samma båt som 20GTX (som har inombordare och därför är tyngre och dyrare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett H/H-kapell över min Bayliner bowrider med heltäckningsmatta och massor av dynor. Den är nio år gammal och ser fortfarande tämligen fräsch ut i inredning och matta. Den har inte legat på trailer på land hela tiden. Så, vad skall jag tro, min egen erfarenhet eller båttidningen? Ibland kan det låta som att en amerikansk båt ruttnar ner så fort den ser ett svenskt lågtryck på svt.se/vader.

 

Men visst är inredningen i en amerikansk bowrider definitivt mer känslig och kräver mer omsorg. I en amerikansk halvligger man och vräker sig, som sig bör, bland dynor och paneler. Till en skandinavisk kan man köpa en stor dynsats, så att man faktiskt har dynor på alla sitsar -- wow! Man får väl fundera på vad man prioriterar, komfort eller minimalt underhåll.

 

För att ge er i den nordiska ringhörnan en poäng kan jag konstatera att kapellet över främre sittbrunnen i min Bayliner har en tämligen knäpp konstruktion. Den är knäppt mot undersidan av mittfönstret och har en gummikant som håller tätt. Men vattnet rinner naturligtvis efter gummikanten till dess ändar, och sedan rätt ner i båten. Helknäppt. Jag har lagat det hela genom att klämma fast en bit tyg på bägge sidorna, som leder ner vattnet i en hink under fönstret. Inte vidare snyggt.

 

Jag gick runt på Allt för sjön för att se vilka kapellösningar man har numera, någonting borde ha hänt på åtta år. Men icke så, de flesta bowriders hade fortfarande samma lösning. Några nordiska hade inget kapell alls, vattnet förväntades regna ner i främre sittbrunnen och sedan längs durken och ut i aktern genom självläns. Att ha en bäck inne i båten verkar ju inte heller riktigt bra.

 

Hmm, det kanske inte riktigt blev en nordisk poäng ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men här ger jag bort en poäng i alla fall. Kapellgarage verkar vara ett okänt fenomen i USA. Man får plocka av kapellet och ställa det åt sidan helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp !! kan bara hålla med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft både dc och bowrider, vill du sova i båten är ju valet självklart en dc, om du bara tänkt använda båten för dagturer verkar det ju onödigt att ta bort 1/3 av sittytan i båten till en jättestor garderob.

Valde efter mycket vånda en bowrider yamarin 5820 (58BR) Helnöjd.

en snygg oöm båt med fina sjöegenskaper där vi varit upp till 8 personer  som åkt, klart att rekommendera. 

Lycka till med båtköpet 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt mig en BR, Stingray 185LS med volvo 135hp innombordare. Den får jag förhoppningsvis före midsommar, var lite sen att beställa. Beställde den med löstagbara mattor så man kan knäppa loss o torka om det blir blött o geggigt. Ville inte ha en båt med limmade mattor. Försdta gg vi köper en ny båt så det känns lite spännande. Har haft två Finnsport förut, en 540 och en 650AC.  Men vi känner att det är en BR typ av båt som nog passar oss bäst.  Priset är ju lägre på en Amerikan men vi får väll se hur kvalitén är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jaa, här haglar det kommentarer - suveränt!

Kan ge er mer att tycka til om. Vi är inte helt säkra på att det är just en bowrider vi vill ha, men som några nämnt här ovan, ser vi det som en stor fördel att så många som möjligt erbjuds skyddad plats bakom vindrutan och jag ska inte heller sticka under stol med att utseendet är tilltalande.

Däremot är vi absolut inte i behov av en DC, då stugan ligger alldeles invid havet, det är en ren person-fraktare för trevliga utflykter som gäller! Mycket tacksam för alla synpunkter - fortsätt tyck åt mig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag har läst ett test av Bella 512 Excel från Vi båtägare, där de jämför den med större båtar för att uppnå samma komfort! Låter intressant,

har hittat en -05 som jag hoppas få titta på i helgen.... Sitter en 75hp

4-takt på idag.

Det är första båten vi ska köpa, så vi trevar lite i mörker då vi inte har så mycket erfarenhet sen tidigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag hade bestämt mig för Bellan sedan den kom 1997, men då var jag 20 år och hade inte kapitalet.

Jag tycker att man får mycket båt för pengarna om man köper Bellan.

Jag tittade på Yamarin 5220 som nu heter 53BR som oxå är en väldigt fin båt, men Yamarinen är dyrare av någon anledning.

 

Efter att ha provkört min båt så blev jag bara possitivt överaskad, man sitter ju bra i båten och kan åka uppmot 8 pers i båten.

 

Jag ville oxå testa båten i lite hög sjö, så jag väntade tills det blåste upp ordentligt på vättern och gav mig ut.

Det gick riktigt höga och skarpa vågor.

Ja ni som åker i Vättern vet att det kan blåsa upp.

Jag blev otroligt överaskad hur bra båten klarade sig i vågorna, det gick hur bra som hels.

Man får ändå tänka på att båten endast är 5.02m

Och nu vet jag det att blåser det upp eftern att jag har åkt över till andra sidan, så vet jag att det är lungt, båten klarar det.

 

 

Mindre motor än 75hk ska du inte ha, båten väger ändå 520kg.

Det är bra att slippa ligga på fullvarv på motorn allt för mycket.

 

Jag har skickat ett mail till dig.

 

Hoppas att du hittar det du vill ha.

Lycka till.

Mvh/Markus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en yamarin 5150/5220/53BR som kanske skulle vara det du söker men efter att ha provåkt någon gång och funderat och klättrat omkring i den har vi ny bytt till en yamarin 59HT i stället. betydligt mindre vinddrag och ungarna kan krypa in och vila/fika under tak enkelt. Barnen är pigga och glada på vägen ut men är man väl är långt borta så är det lång väg hem att sitta i drag och blåst eller att trängas under ett kapell, särskilt om det blåser lite snålt och regnar lite och det är bråttom så man måste gasa på.

 

Min slutsats är att väl framme vid målet/stranden en fin sommardag så är en BR bättre/trevligare mer öppen och lek/bad/fiskevänlig. MEN om resan är målet eller om målet ligger en bit bort och det kanske är småbarn inblandade så kan en HT vara ett bättre alternativ. yamarins 59HT är en ganska bra (och snygg?) kompromiss mellan en traditionell HT och en DC om vi säger så man sitter ovanligt öppet med kontakt med himmlen osv men ändå hyfsat skyddat vid behov.

 

inom eller utombordare har olika fördelar på en båt av den här storleken om vi säger så. Inget som gör att det ena är solklart bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ingen bowrider, men läste också något test i en svensk båttidning där man jämförde skandinaviskt och amerikanskt.

 

Vill minnas att man där menade man att de skandinaviska båtarna hade mycket att lära när det gällde bowriders. Framför allt när det gällde komfort. Speciellt när det gällde utrymmet framför förarplatsen. Sen kan man ju diskutera hur man skall förvara båten på vintern, men jag tycker i alla fall att det är ganska viktigt hur man sitter när man åker (eller ligger stilla för den delen).

 

När det gäller kvalitet så tror jag inte att de numera skiljer så mycket på denna när det gäller den här typen av båtar. Har själv haft både skandinaviskt och amerikanskt. De flesta båtar byggs väl i dag utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen bytt in en just sådan båt och motor. Bra och mycket kul båt att köra. Mycket kraft i motorn och planar direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hann inte titta på din båt - fick tips om den av BoatBruce....

Tror den gick till Holland av alla ställen! :-(

 

Men, men - bara att kämpa på, rätt vad det är står man där med klippet!

 

Trevlig midsommar till alla lyckliga båtägare och vi andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska iväg snart och kanske handla in en beg Bella 512 Excel. Känner mig nästan lite nervig faktiskt ;) Kan meddela senare om det blev något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, då var det klart! Det blev en begagnad Bella 512 Excel årgång 2000 med en Yamaha 2-takt på 90 hk. Får hämta den nästa vecka, båtfirman skulle fixa lite smågrejer som byte av impeller, laga kapellet, bottenmåla mm. Måste faktiskt berömma Tidö-Lindö Marina i Västerås  Skitbra att ha att göra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...