Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
goranfre

Problem med Gasreglage till en Chris Craft Scorpion

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Scorpion som jag har lite problem med. Knappen man trycker in på gasreglaget för att frigöra lådan, så man kan gasa (när man ska starta motorn) funkar inte. Min fråga är hur det här reglaget fungerar egentligen, är det elektroniskt eller mekaniskt? Det känns som det borde sitta en fjäder eller något bakom knappen, men när jag tar bort den, så är det bara en liten knapp som sitter där..

 

Vad jag egentligen skulle behöva är en sprängskiss för hur reglaget (Quicksilver) ska fungera..!

 

Tack på förhand

Fredrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du berättar inte vad det är som inte fungerar, kan du inte frikoppla eller kan du inte lägga i växel efter frikoppling?

 

Om växeln inte går i så har jag haft samma problem.

Det är en mekanisk lösning(om du inte monterat i en helt ny motor).

Du måste montera isär reglaget och kolla funktionen. I mitt fall hade fjädern med åldern helt enkelt blivit för klen och orkade inte trycka tillbaka den sprint som gör att växelvajern aktiveras. Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men det är en ganska enkel konstruktion. Jag hittade en ny fjäder på Biltema, sjösättning=helg=stängda Mercruiserhandlare...:(

 

/Eje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ejeb,

 

Problemet är inte att få i växeln, utan att kunna ge gas, när man t.ex. ska starta motorn. Som när man försöker starta en bil och gasar samtidigt som man trycker ner kopplingen.

 

Hälsningar

Fredrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej fredrik Har exakt samma problem som du har inte satt mig in i det så mkt än men min knapp går inte end att trycka in längre. vet inte riktigt hur knappen ska fungera ska man trycka in knappen å sen dra reglaget framåt för att gasa? Dvs är kanppens funktion att inte lägga in växeln?

Mvh David Brännlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sitter ''knappen'' du talar om på gasreglaget där den är ledad , alltså du trycker in en knapp för att INTE växeln ska gå i utan bara för att gasa ? När du sedan ställe gasreglaget i upprätt lägga så åker knappen ut , eller inte !?!?!?! 

I så fall , knappen är mekanisk och fjädrande !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...