Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AudiTQ

Klass 4 lås o kätting- värt 2000 spänn ?

Rekommendera Poster

Jag undrar bara om det är värt att lägga 2000 spänn på ett Klass 4 lås och kätting ? är det så pass mycket bättre och får tjuven det svårare ?

Har klass 3 idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bra fråga!

 

Pratade med en polis om att själv skaffa klass 3 kätting osv men kontentan var - vill de stjäla det så gör de det ändå. De tar med sig kylspray och kyler ner kättingen och slår sönder det alt. vinkelslip med batteri.

 

Nu vet jag inte hur klass 4 står sig mot detta men om inte så sover man kanske lite bättre de kanske tar någon annan båt där det är enklare.

 

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydligt svårare att klippa, något svårare att kapa med rondell.

Vad kräver försäkringsbolaget??

Två klass 3 kättingar skyddar nog bättre än 1 klass 4.

Om möjligt plasera låset så att det är svårare att komma åt.

//Låssmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på att sätta min Klass 3 kätting lås i aktern och låsa fast den i ena bryggbommen. Tanken var att samtidigt sätta en Klass 4 kätting lås i fören som jag fäster i betongbryggan. Okey, dom kan ju ta båten ändå men dom kanske väljer en annan båt. 

Hur som helst så finns inga Klass 4 prylar i lager hos dom butiker jag pratat med...efterfrågan verkar stor :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Appropå Om möjligt plasera låset så att det är svårare att komma åt så har jag funderat på att sätta klass 3 öglan på fördäck för att slippa hänga över båten när man låser...

 

Ditt råd talar emot det, men bryggfästet är väl ändå den svaga länken?

 

Eller? Andra tankar?

 

 

Mvh DJL

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är smidigt för dig blir smidigt för tjuven tyvärr!

Om möjligt fäst kättingen under bryggan/bryggdäcket.

 

 

Om man skyddar låset med någon form av kåpa blir det betydligt svårare att kapa det, kåpan behöver inte vara fäst vid båten utan kan träs över stävöglan och sedan fixeras med låset. Bara att klura!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mitt färsäkringsbolag kräver varken kötting eller motorlår över 50hk

Om jag sätter massa lås på motorn så sågar dom sönder akterspegeln.

För motorn tar dom om dom vill.

Det skulle inte vara så kul att få akterspegeln ihop-plastad.

Det blir väl aldrig som nytt igen.

 

H/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte iaf ett Klass 4 lås och kätting från Seasea idag och har monterat det....märks vilken skillnad det är mot klass 3- kedjan är ju hur tung som helst!

 Har satt min gamla klass 3 kätting i akterspegeln och fäst den i bryggbommen.  Alltid försvårar det...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips om hur denna kåpa skulle kunna se ut ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte läge att införa licenskrav på batteridrivna vinkelslipmaskiner? Det tycker jag i alla fall. De förekommer säkert i mängder av stölder m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir av med båten eller motorn ändå!!!!

Det finns inga lås som hindrar båtbanditer.

 

Det som skulle kunna hindra skulle vara ett larm med en mycket kraftig syren, förutsatt att det bor folk i närheten av bryggan där båten ligger.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att odla syrener på båten tror jag inte hjälper, men en siren tex. inferno www.inferno.se kunde nog göra susen!8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är en bra metod! MEN, då är det nog också rätt lätt att klippa av strömkablarna till sirenen innan ingreppet sker

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om du har ett dolt batteri!!

Tex. ett motorcykelbatteri som är gömt.

Tar det för lång tid att hitta det så ger dom nog upp, givetvis så måste syrenen vara dold oxå så att den int kan slås sönder.

Jag har tittat ut en plats i min båt som kommer att kunna fungera, men jag sätter nog in ett sms-larm istället så att man kan överaska dom.

Men det är klart att det kan ju vara lite tufft att åka upp mitt i natten med ett basebollträ i näven, man kan ju råka illa ut om dom är några stycken.

 

Då är det nog bättre med en skarp syren.

 

Detta tror jag är det ända som hjälper förutsatt att det bor folk i närheten av båtplatsen.21.gif\

 

Sen är det nog möjligt att dom som bor där inte blir så glada när det börjar tjuta mitt i natten, men det är ju en att annat problem.

Förhoppningsvis så har dom förståelse över det.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...