Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
LarsaP

Prisvärd 28 fotare?

Rekommendera Poster

 

Har funderingar på att gå upp några storlekar i båtmodell. Jag har egentligen inga större krav förutom att den ska vara rymlig med kojplats för 4 vuxna, gärna separat toalettdel.

 

Prisklass ca 60-70 000:-

 

Har ni några tips och ideér om vad jag ska ha ?  :-)

 

Det behöver nödvändigtvis inte vara exakt en 28:a fotare.. Men däromkring.

Och naturligtvis kan det få vara billigare.

 

Själv har jag surfat runt på nätet nu så jag vet varken ut eller in.. Har fastnat lite för en Vega, kanske. Eller en Maxi.. eller..

 

//Larsa

 

Senast ändrad av LarsaP | 14 maj 2007 | 13:46

 

Senast ändrad av LarsaP | 14 maj 2007 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn


Vega, går att få väldigt billigt.

Mycket bra båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det helt okej med att vara 4 vuxna (normalbyggda) och övernatta i en Vega? För oss blir det typ helgseglatser och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Ja det tycker jag, sen är den väldigt sjön att segla med. Ok, inget tävlingsåk. Men det är inte Maxin heller. Men 9 - 10 knop gör den med rätt trimning och bra vind. Normal segling så är farten 4 - 8 knop.

 

Min vega här till vänster på bild, har ett antal ggr seglat Gotland runt.

Men kan inte vara med i tävlingen längre efterssom lys talet ändrats för tävlingen. Tur man inte tävlingsseglar :)

Vad jag ville ha sagt med det var att den är väldigt säker.

Massor med tips finns att hitta på Vegaklubbens forum. Som inte är ett hot mot guiden, utan ett uppslagsverk för vega ägare.

Testa det. Det står om hur man seglar vegan, vindar där man bör reva o.s.v. Mycket lärorik information.

Sen har man höjden som är relativ i salongen 1,70 drygt.

Toa finns, samt är det en väldigt bra planlösning. Gott om plats :)

Lycka till.

/U

post-25855-1394235053,3326_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag göra Kalman glad - du kan ju kika lite på en Fingal också 8.gif\

Å Turkryssare/Tur 80...

Å så Becker 27...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men 9 - 10 knop gör den med rätt trimning och bra vind. Normal segling så är farten 4 - 8 knop

 

9-10 knop med en Vega!!!

Då skulle man ju inte se annat än Vegor susa omkring och segla om allt på sjön???

 

Antingen är din uppfattning om vind olik min eller så är din logg helt fel trimmad!

 

Inte för att jag vill vara oförskämd men om Larsa köper en Vega skall han inte förvänta sig dessa farter!!!

5 knop är väl mer rimligt skulle jag tro.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej LarsaP
Vega är en trygg båt och du får mycket båt för pengarna. Men Veglarn måste vara ute och cykla och inte segla, eller så har han gjort något väldigt speciellt med sin Vega som kommer upp i 9 knop
Huga!
Anledningen att jag köpte Fin-Gal och inte Vega är att hon seglar mycket bättre. Jag var liksom i samma sits som du. Köper du en Vega har du en mer eller mindre färdig båt, beroende på priset och tidigare ägare.
Köper du en Fin-Gal så får du förmodligen lite mer att pyssla med och kanske enklare inredning å sånt. Vi har tittat på bla Birdie 27 och RJ85 samt några till tex P28 i samma klass men för oss vägde Fin-Gal över och jag har tummarna på det rätta stället så det avgjorde saken.
En positiv sak som fruarna tycks uppskatta är det lilla fönstret tvärsöver på ruffens förkant. Skitmysigt (Andra tycker det är fult liksom den höga överbyggnaden. Smaksak och vanesak.) 
Peter_K Du är en observant herre, visst gillar jag min Fin-Gal.
;-)
Lycka till Larsa
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Nej jag tog väl i lite :)

Kul att ni reagerade tycker jag :)

 

Nej men 6 till 8 knop är inget konstigt.

Däremot är hon inte så bra på att gå rakt emot vinden, det fungerar inte utan man måste falla av när man kryssar.

Sjösäker är hon och flera resor har gjorts på de 7 haven och en är just nu i färd med att ta sig runt här

http://www.runtjorden.com/

Lycka till i båtvalet :)

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men 6 till 8 knop är inget konstigt.

 

Inte konstigt men det måste vara ovanligt...

Har du jämför med en GPS?

 

Jag seglar mycket på X-99, Diva 399 & First 36.7

Där loggar vi 6-7 knop normalt.

 

Visst en halvind med bra tryck i eller slör med spinnaker når vi 9-10-11knop men då går det fort!

 

Återigen, det är inget fel på en Vega men du kan göra en blivande ägare besviken om han/hon förväntar sig att segla 6-8knop!

 

Mvh / Håkan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har loggat någonstans kring 11 knop med en Vega - kraftig undanvind med spinnaker på Mysingen. Vegan har planande skrov. Detta hände en gång under de 15 år mina föräldrar hade sin Vega, så visst går det även om det är svårt och det krävs mycket kraft att få upp henne i plan - men då går det av bara tåget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går ju...

 

Men då råder väldigt speciella förhållanden!!!

 

Jag har också seglat fort med olika båtar men det är en annan sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Ja det är gps jag går efter och med bara kryssfocken, alltså ingen stor som är det egentliga seglet på en vega loggar jag 3-4 knop. Med storen så blir det en helt annan fart. Sedan så seglar jag mycket med lättvinds genoa som ger ett annat driv men då är det på undanvind, inget att kryssa med tycker jag, för att det är för stor risk för att sköra.

Storseglet på vegan är det man får ta ett eller två rev på innan man tar ner den helt beroende på vindstyrkan. Första revet sker för att ha en behaglig resa, vid 10 - 11m/s.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ovanlig båt i samma stil som vegan och P28 som jag har sett att det finns ett ex till salu på Blocket mycket billigt just nu är Shanty. Den är konstruerad av Harry Becker och byggd på Monark (långkölad storasyster till Avanti) mycket god seglare och robust konstruktion. Jag  har själv en sådan, vet dock ej skicket på den som är till salu.
 
/Tizian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag kommer att använda båten enbart för nöjessegling tillsammans med sambon och även i bland med några vänner ombord.

 

Naturligtvis vill jag ha så mycket båt det går att få för slantarna och då förhoppningsvis hitta något som jag kan vara nöjd med några år framöver.

Om det är något fartvidunder eller inte, det har mindre betydelse.

 

Sjösäker, lättseglad och hyffsat bekväm i några dagar för upp till 4 pers. Det är mina önskemål.

 

Det här handlar om uppgradering från en Stortriss :-) så det kommer ju att bli stor skillnad vad det än blir..

 

Vega eller Fingal verkar helt okej! Kanske en IF ?? *Suck*

 

Detta med årsmodell, har det någon större betydelse på dessa?

 

//Larsa

 

Senast ändrad av LarsaP | 16 maj 2007 | 08:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF:en är betydligt mindre än Vega och Fingal.

Om du vill ha en liten men skojig båt kan H-båt vara ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Appropå 9-10 knop hade vi en liten engelsk 6-metersbåt som hette Felicity. Glädjen med den var att den nästan var gratis men ack så saktmodig.
 
En gång levde den dock upp under de få år vi hade den. Under en hemsegling från Marstrand blåste det rejält och för en gångs skull seglade vi om alla andra båtar. Den planade och vattnet stod som kaskader på vardera sidan och kölvattnet såg ut som från en racerbåt. Jisses vad vi blev överaskade.
 
Den steg något i aktning men den blev sedan såld till nästa lyckliga ägare och vi seglade Maxi 77 i några år. Maxin är också ett bra alternativ i just den prisklassen du tänkt dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan är en prisvärd båt. Jag har ägt en vega i fyra år och har konstaterat att kryssegenskaperna inte är något vidare men i undanvind är hon ganska snabb. Seglade till Åland 13-15 m/s kom upp i ca 9-10 knop med spinnakern, när det börjar bli vågor så surfar fram det var där jag logga 10 knop med gps, så visst kan man. Normalt ligger farten 4-6 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahopp.. För tillfället lutar det definitivt åt en Vega. Ska ta och se om jag hittar en lämplig att slå till på.

 

Det finns några andra som väckt mitt intresse också men det blir i sådana fall en prisfråga som får avgöra detta.

 

//Larsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Jag såg ett par vegor, prisvärda på blocket. 65 - 75 tusen med diesel rullfock osv. en i åkersberga tror jag att det va och en i karlstad.

Lycka till smiley-laughing.gif\

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer väl med mitt gamla vanliga tipps när det gäller

båtar i denna storleks klass, nämligen RJ 85:an, som jag tycker

kan beskrivas som ett mellanting av IF:en och H-båten men oftast

betydligt billigare.

 

Sen är den ju 27,86 fot lång å det e ju rackarns nära 28 ;)

 

Senast ändrad av Skallgrim | 23 maj 2007 | 23:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla efter en lite gör det själv Compis 28,nog inte omöjlig att hitta till ett ok pris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...