Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
r-bert

råd om enkel uppvärmining i båt

Rekommendera Poster

 

Funkar enligt uppgift alldeles utmärkt även på spritkök. Själv kör jag med Heatpal eftersom jag har så lite ström ombord på mina båtar

 

G.

 

Senast ändrad av GostaU | 18 maj 2007 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Utebutiken i stan som har mycket grejer för camping å tält mm.

Hittade nåt som heter Candle Lantern i 2 varianter - kostade mellan 250 - 350.

Extraljus i 3-pack ca 50 kr - brinntid ca 9 timmar per ljus.

Sen finns ju gasollampa tex Primus-Sievert som både lyser och ger värme för ca 500:-.

Trevlig båtsommar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol avger vatten vid förbränning = inget bra om man inte kan leda ut avgaserna.

 

Summa sumarum - det finns inga bra och enkla lösningar som inte kostar pengar för uppvärmning av båtar. T ex den batteridränerande fläkten ger en åttondel så mycket värme som en liten Wallas, eller 20% mer värme än vad en människokropp avger (som är 120 watt) = helt värdelös. Skulle hellre lägga pengarna på att isolera ruffen så att du inte behöver så stort värmetillskott eller lägga pengarna på en bra sovsäck ocm du inte vill köpa en riktig värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

eller en flaska vin och ett fruntimmer, värmer både själen och kroppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa en Heat Pal 5100 och öppnade den i affären. Då fick jag se att den har samma bränslebehållare som mitt Origokök. Varför finns det inget tillbehör till köken så man får samma effekt som en Heat Pal..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett (eller flera) STORT värmeljus gör susen en hel natt.

Då menar jag inte gravljusen som kan sota nåt otroligt - utan vanliga värmeljus av större modell.

I stället för dryga 3 cm så är de större 6 cm i diameter - finns lämpliga behållare till dem. Höjd 2 cm.

En bra bäddmadrass och riktiga täcken och kuddar ger god sömn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att du får värme från det, det är väl möjligen det att du får lite dålig spridning på den. Jag tycker jag får betydligt bättre spridning med en Heatpal på durken.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar upp mig på en gammal informativ tråd och undrar om

någon testat den länkade värmaren. Mindre avgaser och ingen

större brandrisk. Och med 850 w lär det bli varmt på ett kick!

http://www.husvagnsprylar.se/produkt.asp?kat=49&prodID=6785

Eftersom det i nuläget är problem med länkar och radavstånd så

kanske det är bäst att redan nu skriva att länken leder till en

värmare som heter Bluecat. Den sälj av bl. a. Husvagnsprylar

och ger ca 850 w i dryga sju timmar. Sedan byter man gasoltuben

för en knapp hundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min ungdom var jag innehavare av första generationen Heat-pal! Den eldades med kemiskt ren bensin. Samma som i Zippo-tändare!  Dock köpte jag en enlitersflaska på apoteket varje säsong! Dyrt var det! Men jäklar vilken värmare.



Innanför det perforerade locket fanns ett halvklot av nät som var fyllt av, sannolikt asbesthaltig, ull. När man tuttade på så började hela bollen glöda. Dock var den nästan stört omöjlig att släcka!

Sannolikt livsfarlig och full av gifter.

En annan version som vi praktiserade när jag var aktiv sjöscout var att göra en mysig lägereld på stranden och grilla lite korv och pinnbröd.  Sen tog man, helt sonika, med sig en plåthink med stenar från eldstaden in i båten. (Fajak med kapell) Go värme och ingen syreförbrukning!

Ett tips till den som vill använda sitt kök som värmekälla är att ta en gammal gryta med sten och ställa på spisen. Då får man en bättre spridning på värmen.

En låga släpper nästan all värme uppåt, utan spridning. Stengrytan värms upp underifrån av lågan men den passiva värmen som avges sprids mer i form av strålningsvärme.

Numera kör jag med Feuerhandlykta och/eller några värmeljus som jag släcker när jag knyter mig. En juste sovsäck håller värmen under natten.

Påpekar vikten av god ventilation för alla mina tips! (Stenhinken från korvgrillningen undantagen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...