Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
johan102

Elfel Yamarin 5820

Rekommendera Poster


Tjena,

Skulle slänga i båten i helgen, men fick ingen el. tilten funkade inte ens...

 

Batteriet är fulladdat och säkringen som sitter vid batteriet är hel. Någon som är kunnig på båtel här?

 

Det skulle vara sjysst om någon har några tips på vad jag ska kolla.

 

Tack på förhand,

 

Hälsningar

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju underlätta om du skrev vad du har för motor, men jag kan ju gissa: Yamaha F115 brukar hängas på dessa el i mer sällsynta fall F150.

 

Hur som haver, gissar att det är antingen strömförsörningen fram til Powertrim-tilt motorn eller motorn själv som är vajsing. Finns även ett relä till trim-tiltmotorn samt traileromkopplaren på sidan av motorn som skulle kunna strula.

 

Yamaha F115:

 

Det går en grön och ljusblå kabel till trim-tiltmotorn som kommer från trim-tilt reläet.

Från startmotorn går en röd kabel till trim-tilt reläet.

Från minus (jord) går svart kabel till trim-tilt reläet.

 

Om du skaffar en verkstadshandbok a ca 500-600 kr finns elschema i den.

Kan köpas t ex hos Marinshopen (där köpte jag min verkstadshandbok till min F115, jag har en 2003).

 

Finns 4 säkringar under motorkåpan:

1: 30A

2: 30A

3: 20A

4: 20A

 

Om motorn fortfarande har garanti kan enklast vara att dra iväg med båt och motor på trailer till Yamaha meken så lär de hitta felet enkelt.

Skall du mecka själv så köp en verkstadshandbok, den är guld värd för hemmameckaren.

Sprängskisser på Yamaha finns här:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt är det inte bara tilten som inte fungerar utan allt är stendött? Om det bara är tilten så Bosses svar men om det är allt som är dött har jag några frågor:

 

Hur vet du att batteriet är fulladdat och okej? Det är inte alldeles ovanligt att batteriet har kastat in handuken och kan verka fulladdat men är helt kasst. Så jag tycker du skall ta reda på detta först. Prova t.e.x. med en voltmeter över batteriet. Om du inte ser ta med en kompis och tilta motorn samtidigt som du tittar på voltmetern och se om du får nån respons. Går spänningen ner jättelågt är det troligen batteriet som är dåligt.

 

Om du vrider tändningsnyckeln får du inte ens mätarna att regera?

 

Sist men inte minst, du har inte glömt att slå på huvudströmbrytaren? Förlåt att jag ställer frågan men det kan vara lätt att glömma.

 

Senast ändrad av pebbenp | 14 maj 2007 | 06:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...