Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fberg

Stävstege

Rekommendera Poster

Nån om har nåt bra förslag på en stävstege till en yamarin 64dc. Vill helst inte sätta dit fästen på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En fenderstep kanske är lösningen?

post-17566-1394235052,6631_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hustru säger hon vill ha en stege - då blir det en stege! :-)

Har en 6420 och letar också efter en lämplig stävstege.

Trevlig båtsommar :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fendersteppet verkar bra, så slipper man skruva och hålla på, någon som testat??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som den skulle vara lite osäkrare än en stege. Det är ju också bara ett steg. Det kan behövas lite fler steg om man inte är akrobat eller junior.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns påhängsstegar som inte skruvas fast. Våran hänger med en vajer så den inte ska halka överbord och sätts dit på några sek.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok - kom med ett tips om sort, modell och var inhandla - tack. :-)

Det bör ju vara av påhängsmodell - som går lätt att lägga dit och ta bort - kanske ihopvikbar också för att gå ner i ett stuvfack.

Så här ser det ut i fören på 6420.

 

Trevlig båtsommar :-)

post-22148-1394235054,815_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns ju många påhängsstegar i stort prisklass-svep... Jula.se har en påhängare för 995:-... Seasea.se har flera i flera olika prisklasser... likaså Hjertmans.se... Kolla om det är något som passar din båt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en stävstege förra året på Erlandssons Brygga för en dryg sexhundring. Är till för att hänga på pullpiten. Har funkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I min båt låg en stävstege som tydligen tillhört en annan båt. I aluminium. Lyfte av den igår då den inte passar min båt. Säljer den till hugade för 200 spänn. Skall försöka ta ett foto på den idag - återkommer.

 

Hängs på staget i fören och tar liten plats hopvikt.

 

Carl-Axel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att det är bäst med en i rostfritt - så lika som möjligt till pensionärsräckena som den ska sitta fast på. :-)

Såg i ett reklamblad som kom idag att en av de billiga affärena hade en repstege för 39:- kanske vore nåt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa Dig noga för repstege. Gjorde en jättetjusig till min först båt - en Bohusjulle - och höll på att drunkna på kuppen. Tog mig 45 minuter att komma upp i båten igen.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på att göra en ny tråd, men jag återanvänder den här urgamla som jag hittade istället...

 

Vi lägger ibland till vid långgrunda stränder och när man då ska upp i båten blir det väldigt högt att kliva för dem som inte har nog långa ben, så jag funderar på bra lösningar. Vill inte montera en fast stävstege. Fenderstep har ju diskuterats ovan och det finns även en uppföljare numera med två steg (https://danfender.com/c/products/fender2step). Frågan är hur bra en sån funkar att hänga på stäven? Någon som testat? På Danfenders egna bilder hänger den ju bara på sidan av båtarna...

 

Båten ifråga är en Uttern D57.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Funderade på att göra en ny tråd, men jag återanvänder den här urgamla som jag hittade istället...

 

Vi lägger ibland till vid långgrunda stränder och när man då ska upp i båten blir det väldigt högt att kliva för dem som inte har nog långa ben, så jag funderar på bra lösningar. Vill inte montera en fast stävstege. Fenderstep har ju diskuterats ovan och det finns även en uppföljare numera med två steg (https://danfender.com/c/products/fender2step). Frågan är hur bra en sån funkar att hänga på stäven? Någon som testat? På Danfenders egna bilder hänger den ju bara på sidan av båtarna...

 

Båten ifråga är en Uttern D57.

Kommer ju inte att fungera för så fort du sätter en fot på den så trycks den ju in mot den lutande stäven under fören, och då blir du ju hängande bakåt? Nä köp en stävstege som du hänger på pulpit med krokar eller löstagbara dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det fungerar något vidare i stäven eftersom stäven oftast inte är rak.

Oftast sticker fördäck ut och det skulle betyda att fenderstepen skulle åka in under fördäck.

Svårt att klättra ombord när man hänger där som en säck potatis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev pseudonym:

Kommer ju inte att fungera för så fort du sätter en fot på den så trycks den ju in mot den lutande stäven under fören, och då blir du ju hängande bakåt? Nä köp en stävstege som du hänger på pulpit med krokar eller löstagbara dito.

 

8 minuter sedan skrev Wildeside:

Tror inte det fungerar något vidare i stäven eftersom stäven oftast inte är rak.

Oftast sticker fördäck ut och det skulle betyda att fenderstepen skulle åka in under fördäck.

Svårt att klättra ombord när man hänger där som en säck potatis.

Nej, det var det jag funderade på. Tänkte att det nog ändå skulle vara bättre än inget, idag måste man ju ta ett gigantkliv hela vägen upp till stäven. Men visst är stäven brant så det kanske inte funkar alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan alltid köra metoden trial and error eller lyssna på dom som provat eller vet av egen erfarenhet.

Jag har inte provat men fick mej ett gott skratt när jag så en båt där dom prova en liknande variant.

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/stegar/badstege-2000041489?gclid=CjwKCAjwxo6IBhBKEiwAXSYBs9HUhR2aXkN16NVdM7sbwtJHkjapidlKgCDyKBjs3b8iaKlmJwddNBoCuKwQAvD_BwE

 

Är ju ingen stävstege per se, men går ju att hänga var som helst- har en själv och funkar kanon både vid bad i öppen sjö och att klättra in på vid långgrunda stränder... puttar då ut båten, "springer" efter och hoppas på för att komma ut på djupare vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marina16GT:

Är ju ingen stävstege per se, men går ju att hänga var som helst

Men är det inte samma sak här, att staget som ska sitta mot skrovet kräver att det är hyfsat lodrätt för att det ska fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Men är det inte samma sak här, att staget som ska sitta mot skrovet kräver att det är hyfsat lodrätt för att det ska fungera?

Jojo, men man kan väl klättra ombord i aktern eller på sidan? Det finns "ben" du kan förlänga och fälla ut för att få den i lod om sidan lutar utåt... (du ser de ställbara benen mitt på stegen på bilden

Redigerad av Marina16GT
Tillägg av info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Marina16GT:

Jojo, men man kan väl klättra ombord i aktern eller på sidan?

Aha, du menar så. Njae, dessvärre är det just i fören vi behöver kunna klättra upp, det är den som så att säga är vänd mot land. I aktern har vi badstege, så kommer man bara runt dit är det inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...