Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
dawolf

Traila långt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderar på att skaffa en lagom styrpulpetbåt plast 5m, 700kg kanske som jag tänkte ha på trailer eftersom båtplatser i Göteborg är få samt slippa massa havstulpaner.

 

Sen har jag lite funderingar, fungerar det att traila runt i Sverige med tanke på den belastning som båten utsätts för på svenska knöliga vägar. Kan man dra den några hundra mil på en sommar (Norrland t.o.r.) utan att vara rädd för sprickbildningar eller sånt? Kanske en dum fråga men jag vet inte...

 

/Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara så länge trailern är justerad rätt och att du har hela båtens tyngd på kölrullarna och inte på sidorullarna.

Trailade själv min båt(ca 1100kg) 180 mil när jag köpte den och det satte inga spår.

 

Jan

post-13320-1394235051,0946_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra att höra.

 

Finns det fler som ligger och kryssar upp och ner i Sverige med båt på släp? Jag var i USA en sommar och där kör ju massa folk omkring på somrarna med sina Bayliners.

Här hemma känns det inte lika vanligt?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hyrde ett släp och åkte 100 mil på en dag(!) tog en jäkla tid men det gick bra. Man får såklart ta det lungt där vägen är dålig, om inte annat för att undvika kast eller obalans i släp eller bil.

 

spänn fast åten stenhårt är mitt tips och skydda gärna relingen med kartong, trasor eller liknande för att minska repor/slitage som kan bli av spännbanden.

 

Om du inite har ett riktigt släp så hur ett ordentligt bromsat släp som har många rullar som båten stöttar emot så ska det inte vara några problem.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En aluminiumbåt är ofta lite robustare än en glasfiberbåt. Troligen bättre med en sån om du skall kuska omkring på lite sämre vägar.

Jag menar en 4-5 mm marinaliminium skall mycket till innan den tar skada även på gropiga vägar om du har en bra trailer.

 

Bromsad, registrerad trailer skall du ha förstås som är lättanvänd. Kan rekommendera Bålstasläpet (har REG 1350) med vagga och grå stödhjul (finns luftfyllda el solida gummi) är bra trailers. Fins gångbräda som tillbehör så blir det ännu lättare att lägga i och ta upp båten. 

 

Buster X el liknande, Yxlö 501, Anytec 522 SP är alla stabila aluminiumbåtar som tål tuffa tag.

Buster: http://www.buster.fi/?id=530

Yxlö: http://www.yxlomarin.se/index2.htm

Anytec: http://boats.anytec.se/

 

Aluminiumbåtar brukar vara lättare än motsvarande glasfiberbåtar, som kan vara en fördel när du skall traila.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 maj 2007 | 15:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...