Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rost

Motor startar inte!!??

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Mercury 50hk 4-takt -98 som jag sjösatte för ca 2 veckor sedan. Motorn startade och gick hur bra som helst i samband med sjösättningen men i helgen när jag skulle ut vägrade den starta och jag kan inte komma på vad problemet är!!??

 

Någon som kan hjälpa mig?

 

Det som verkar fela är att motorn aldrig tänder. Startmotorn går och bränsle kommer fram till stiften. Även testat torka av stiften för att kolla så det inte var för mycket bränsle där. Inte en enda gång har motorn hostat till eller visat någon ansats till att någonsin ha fungerat. Det är alltså bara startmotorn som går. Det är ungefär som om man skulle haft säkerhetsbrytaren igång, fast det har jag inte. Kan det vara glapp i den??

 

Jaja, hoppas iaf att någon kan hjälpa mig. Lite surt när den strular FÖRSTA gången man ska använda den för säsongen!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade samma problem med min förra styrpulpetare där det satt en Evirude på. Felet visade sig vara nödstoppet. Plasthölet hade murknat sönder. Startmotorn snurrade men motorn helt död.

 

mvh

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


OK
Hur exakt menar du? Låg plasthöljet som nån slags brytare eller? hmmm...
Nödstoppet bör väl ha någon slags metallisk del som slutar leda strömmen fram till motorn eller är det kanske tvärt om det fungerar att plastbrytaren slår bort en befintlig ledning (strömgenomföring) ?
Hur åtgärdade du ditt problem då?
Andreas 15.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gummihöljet var som en hatt som satt över en fjädrande tryckknapp. Gummit var så murket att knappen hade åkt rakt igenom. För att lyckas komma ut på sjöv vid tillfället då det hela pajade fick jag lägga i en plastbit i gummihöljet så att kanppen trycktes in igen.

Gick att köpa ny reservdel i modifierat utförande.

 

/Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gissar också på dödmansgreppet alternativt tändningslåset.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.
Jag var ute hos båten och skruvade ner dödmansgreppet och la metallbrickan i  själva kontakten i lite olika lägen och försökte starta motorn. Den gick faktisk igång 2 gånger i början men sen var det dött igen. Lät i och för sig som att gasreglaget fungerade nu men den startade inte. Felet verkar i alla fall delvis ligga i dödmansgreppet.
Jag tänkte klippa kablarna och testa så men undrar hur dödmansgreppet fungerar?
Stannar motorn när det inte finns koppling från de 2 sladdarna som går in i kontakten eller stannar den när de 2 kablarna kopplas ihop???
Skulle vara bra att veta så jag vet vad jag ska testa och om jag eventuellt behöver felsöka på annat håll också.
Nån som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK
 
För den som är intresserad har jag nu fått igång motorn och det var dödmansgreppet som var felet.
 
Det är tydligen så att de 2 kablar som går in i nödbrytaren INTE ska ha kontakt för att motorn ska fungera. När kablarna kopplas ihop stannar motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NU STARTAR MOTORN INTE IGEN!!!!

 

NÅGON som har några nya förslag på fel???

 

Det verkar alltså inte vara dödmansgreppet/nödstoppsbrytaren som är felet utan jag hade bara tur/otur att motorn gick igång när jag fimpade dödmansgreppet.

 

Förslag förslag någon?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INGEN KUNNIG PERSON SOM HAR NÅTT TIPS???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta här är nog ute och kryssar en dag som denna... 26.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då gör jag väl ett till försök då.
 
Var ute hos båten igen. Helt död motor (förutom startmotorn då). Det jag klurar på är bränsletillförseln just nu. När jag försöker pumpa upp trycket i slangen får jag inget tryck i själva pumpen. Det åker bara fram och tillbaka. Kopplar jag loss slangen och pumpar sprutar det ut bensin. Jag har även bytt själva pumpen så den är det inget fel på.
 
Kan det vara detta som är felet? Hur felsöker jag i så fall??? Pumpar man upp trycket fram till bränslepumpen eller igenom den fram till tändstiften??? Kan bränslepumpen vara trasig och bara fungera ibland???
 
Många frågor men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Vill ju helst inte lämna in motorn till verkstad.
 
//Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå-

 

Har du kollat soppa slangs anslutningen till motorn. Kan ju vara så att det kommit in lite skit där när du haft bort den för att kolla att du fick fram bensinen.

Den funkar ju så att du pumpar upp ett tryck till motorn med bensin innan du startar och sedan så suger motorn i sig bensin.

 

Misstänker att du bytt soppa filter! E det gamal bensin i tanken så kan den ju innehålla vatten och som i sin tur leder till för dålig octanhallt. Om tanken kanske stått halvfull under vintern.

 

Du får testa och hoppas att du får igång den. Vet hur det känns då ja har stora motorproblem sj..

 

Lycka till

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat med startgas?

Tänder den på startgas är det ingen fel med gnistan -> soppan

Tänder den inte alls -> oftast gnistan

/Lycka till

 

 

Senast ändrad av t-boy | 04 juni 2007 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att fundera på om det kan vara något glapp i någon kabel.
Du sa att den startat efter att du varit och rivit i nödstoppet och sen död igen. Låter lite som du ruckat till något som kanske kan vara glapp.
I början konstaterade du ju att stiften blev blöta men ingen gnista. Hur är det med det nu? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo, stiften är fortfarande blöta men jag får inte någon tändning på någon cylinder alls. Låter inte alls kul om det är glapp någonstans. Hur jobbigt är inte det att hitta felet på!!?? Något tips på felsökningsväg för att hitta felet?


 
Bränslet är nytt för i år och tanken stod tom i vinter så det bör inte vara vatten i tanken heller som en tidigare båtvän skrev. 
 
Får testa startgas nästa gång. Var sprayar jag in gasen någonstans på en båtmotor? Har inte sett något luftfilter. Finns det på båtmotorer??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


OK. Får försöka det också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du kollaat om du har bra gnista på stiften. En sån där sprakande blå?
 
Då du har blöta stift har du nog bränsle men är det något med tändningen? Verkar vara någon glappkontakt då den ju startar ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert att detta är felet, men anslutningen kommer med tiden att läcka mera så du får problem, så byt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det för dig som skrev tråden?

har lustiga problem själv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PROBLEMET LÖST!!!

I höstas identifierade jag problemet!

Problemet låg i glapp i Triggerspolens kablar. Dessa var gjutna så jag kunde inte fixa glappet själv utan har nu köpt en ny triggerspole till motorn.

Det kommer bli en bra båtsommar i år Skrattande

 



Senast ändrad av Rost | 06 april 2009 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...