Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tulia

Vad heter era båtar?

Rekommendera Poster

Min granne tycker att min båt ser ut som ..Glasskiosken...med det stora kapellet uppe ,  så då fick det bli så .  9.gif\ 

 

 

 

//JSR

post-11345-1394235052,7978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tequila Sunrise heter vår båt...... party namn :), men men den hette ju det .

post-23912-1394235052,9318_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   Det där med namn på de egna båtarna har aldrig riktigt legat för mig?! Det blir mest arbetsnamn som; storsnipan, snurrbåten, kajaken, stortrissen, grönländarn, roddsnipan etz., men en del har även flera namn, som storsnipan som åxå heter Kajsa-Warg/Man tager vad man haver, och tidigare då hon var förbyggd med en anskrämlig ljusgul plywoodruff kallade ja henne Rulltårtan. Skrovet var/är brunt å hon rullar rätt bra, (initialvek men slutstyv).

 

   Själv har ja aldrig skrivit nåt namn på nån av båtarna. Fast när barna var små fyllde vi igen A:et i ELAN på snurrbåten å satte en prick över, så hon fick heta ELIN, vilket hon gör än idag. Och med Bambinojollen som hette Saffran när vi köpte henne, lossnade nåra av de första bokstäverna, då skrapade nån av ungarna bort nåra till så hon fick heta ra.

 

Bild: Stortrissen, även kallad Blenda efter undertecknads seglande farmor.

post-1968-1394235053,5649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med en 7.4 liters magnum i,finns det bara ett namn SLURPEN.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Scampi heter Strega som betyder häxa på italienska (det är också en italiensk spritsort (likör)). Hon har tidigare hetat (i ordningsföljd) : Strega, Arosenia, Primadonna och så Strega (igen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   Strega va bra! Det skulle ja kunna döpa en båt till, för ja gillar skarpt denna gyllengula* soppa, MEN den ska -som all söt likör -serveras rejält kall!

 

   Undertecknad är präglad på denna särpräglade dryck sedan barnsben (men började drickas senare!)då far ALLTID hade en helpanna stående i kylskåpet. Anledningen var den att han varje år fick en flarra av firman när han fyllde år -och det var bara han som smuttade på den, morsan tyckte det smakade parfym! -å då räckte den alltid ända fram till nästkommande födelsedag!

 

   *det gula färgämnet lär vara ett riktigt rävgift & om ja inte missminner mig har Strega varit på tal om att stoppas i Sverige på grund av detta?!

 

Bild: En gammeldags vacker flaska!

post-1968-1394235054,1009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min heter NO nonsense

 

post-3024-1394235054,1494_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare ägare döpte båten till Agnes och det retade mig lite först, jag ville ju ha nått häftigt. Funderade på att lägga till tant före, då min gamla dagmamma kallades Tant Agnes. Nu har jag dock vant mig vid Agnes och man ska väl inte döpa om båtar i onödan.

 

Tant Agnes höll mig trygg som liten, hoppas Agnes gör detsamma med mig nu som vuxen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Flipper 700 heter Mon Ami, rätt och slätt min vän översatt rakt av från franskan. Och det är vad den är. Min vän! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Döper mina båtar efter mina barn, Desirée & Isabelle = Desibelle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har jag aldrig smakat Strega, får väl skynda på att köpa en flaska. Eller be styvdottern som bor i Milano om en flaska ! Nu blev jag riktigt sugen fast jag sällan dricker starkvaror...

- Vår båt har en säregen historia, hon är varvsbyggd i Visby (nr 523)1979 och köptes som en 50-års present från frun till en man som behövde komma ut tyckte hon. Men han blev visst aldrig riktigt intresserad av segling så den låg mest vid en boj tills nästa ägare tog vid efter några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har döpt min båt till Tux, helt i linje med mina religösa övertygelser ang. operativsystem.

Är inte särskilt vidskeplig och föregående namn var Frida vilket jag tyckte var ett alllmänt tråkigt båtnamn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mazurka.

Gjord i Mazurien, går som en dans.

 

/J

post-4691-1394235063,1222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min birdie 32, heter det givna namnet Eagle!

Fyndigt eller hur!

 

Senast ändrad av tomchm79 | 21 maj 2007 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isibéal var namnet på min Maxi77, enligt legenden en keltisk krigar prinsessa smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har inget namn än...

Men Lilla Mamma har varit på tapeten. Troligen på franska för min mors skull! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett bra namn på franska, petite mère det blir ju lite dubbeltydigt eftersom petite mer som uttalas likadant betyder litet hav.

(svenskt uttal pötitt mär)

 

Senast ändrad av Strega | 23 maj 2007 | 01:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte kommit så långt att döpa båten, men det måste ju givetvis bli något flummigt, terrafobica var ett väldans bra namn, synd bara att det var upptaget,

får väl döpa den till dass bååt eller nåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en plastbåt så det får bli:

Tupperware :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten var redan döpt när jag köpte den.
Milou heter hon efter Tintins hund. Visst kunde jag döpa om henne, men vissa båtar skall man inte byta namn på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är ju vacker som ett smycke, och mitt efternamn är Crona, så det fanns egentligen inga alternativ: CRONJUVELEN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Min Ryds Camping har just blivit döpt - med blot över bogen - till Egir och Ran (en skvätt Lagavulin):

Hon kom att heta Vid-Fröja---Vid efter fornordiskans begrepp för vittberest och Fröja efter fruktbarhetsgudinnan Fröja!

Dekaler beställda idag från LR-design (lrdesign.se.

 

Senast ändrad av us104 | 25 maj 2007 | 16:46

 

Senast ändrad av us104 | 25 maj 2007 | 17:04

 

Senast ändrad av us104 | 26 maj 2007 | 02:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget namn ännu. Funderat på:

 

TJORVEN (Winga 25 är ju lite knubbig - fölåt mig Maria Johansson).

 

ANGÖLICA eller ANGOLICA (från våra namn, ANneli, GÖran, LInus, CAroline)

 

LAURA (Efter min mormor. Samt att Laura även betyder vimsig kvinna i trafiken. Känns verkligen så ibland när vi ska lägga till i hamnar, snipabackning ni vet)

 

Vad tycker ni?

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte båten hade den namnet Lill-Fänta, men efter något års funderande bytte vi nman på segelbåten till Hållidej. Det är, enligt min mening, svårt att hitta ett namn som alla i familjen tycker duger och som man inte tröttnar på. 

 

Hade jag bytt namn på båten idag, hade jag försökt att hitta något kortare, speciellt med tanke på att behöva bokstavera namnet när man anropar via VHF. 

 

Nu blir det Hotel Alpha-Alpha Lima Lima India Delta Echo Juliet, vilket i mitt tycke är lite för långt.

 

 

Idag hade båten nog fått heta Yam-Yam eller enbart Yam (Yam betyder hav på hebreiska).

 

 

Senast ändrad av Macsailor | 25 maj 2007 | 21:19

 

Senast ändrad av Macsailor | 25 maj 2007 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vår stora båt, Flipper Futuran heter Belinda och vår Vega heter Shere Khan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...