Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Theres

Båtj**veln släppte

Rekommendera Poster

hade kastat i 99 kilo bojsten till min nya Örnvik 525 (740kg med motor) och får till min fasa höra grannen ringa och säga att fören står och slår i bryggan och att båten står och hänger på en annan båt!

 

Så sen åkte jag ut och kastade ut 50 kilo betong så nu hoppas jag den rackarns båten sitter kvar...eller vad tror ni?

 

Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

betongs densitit är inte så hög så räkna med att dina 99 kg inte blir så mycket under vattnet, gjutjärn har betydligt högre densitet tex lastbilsbromsskivor, blir som tallriksankare på botten och hugger i bra vid horrisontalförflyttning men ändå lätt att flytta vid behov om man lyfter dem rakt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betongen ligger på ungefär 2 300 kg /m³.

Räkna sedan bort vattnet det tränger undan, dvs 1000 kg / m³, vilket är ungefär 40% av vikten. Din bojsten håller därmed din båt med ungefär 100 kg grovt räknat, mekanisk hållfasthet borträknat. Gräver den ner sig i lera eller sand håller den bättre än om du har stenen på hård botten.

 

Som rekommendation har Moderna Försäkringar att en bojsten skall väga 560 kg på land eller 300 kg i vattnet för din båt, http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf

Använd det som riktvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen, ska förtydliga lite.

 

Jag slängde först i platta (traktortyngder)i järn på 99 kilo och sedan adderade med 50 kilo betong så jag hoppas det räcker.. om man läser rekomenderat bara betong behöver man ju typ 400 kilo, det låter ju helt sjukt mycket men jag kan inte säga att det är fel heller..

 

fler kommentarer/egan erfarenheter av att bojen drivit iväg..?

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Det är skillnad på vikt i vattnet och vikt på land. I vattnet så försvinner vikt motsvarande den undanträngda vattenmängden.

 

Dvs:

Om man rör ihop en liter betong så väger den ungefär 2,3 kg på land.

 

I vatten får man dra bort vad 1 liter vatten väger, dvs det blir bara 2,3 - 1 = 1,3 kg kvar i vattnet.

 

Så av dina 99 kg betong blir det bara 56 kg.

 

Nikitalords tips om gamla bromsskivor låter vettigt. Järn är tyngre än betong per liter så där får man kvar mera av vikten i vattnet.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 09 maj 2007 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men nu så har han ju inte slängt i 99kg betong.

han har skickat i 99kg järn och lagt TILL 40 kg betong alltså vikt på land totalt 130kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men det saknas fortfarande drygt 400 kg enligt dimensioneringstabellerna...

Och var står det att de 99 kilorna är i järn? 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min s k P-ring (en rund järnring med utstickande hörn som skall gräva ner sig i botten) funkade inget vidare i vinter. Bojen och P-ringen behagade vandra iväg sisådär 500 meter ner längs älven där jag har min båtplats.

 

När jag väl hittade den fick jag ge mig ut i gummibåt förra veckan och sen med rep hala hem hela härligheten in till land och köra hem alltihop till min brygga igen. Övergår mitt förstånd hur isen och strömmen kunde vara så stark.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 09 maj 2007 | 20:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar p-ring. Har haft en 70 kilos i tre säsonger nu till ca 4,5 tons båt. Funkat jättebra och den har inte rört sig alls. Har dock ganska lerig och dyig botten så den har nog grävt ned sig fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar p-ring. Har haft en 70 kilos i tre säsonger nu till ca 4,5 tons båt. Funkat jättebra och den har inte rört sig alls. Har dock ganska lerig och dyig botten så den har nog grävt ned sig fint.

Det är ju precis så man behöver fundera, vad är det för botten? Plan klipphäll så behöver man säkert allt hundratals kg som försäkringsbolagen rekommenderar. Kan man få något att gräva ner sig o suga fast i dy och lera klarar man sig med betydligt mindre vikt, då blir formen mer avgörande.  Finns det grov sten/formationer som det kan kila fast mellan eller bakom så kan man också ha betydligt mindre vikt men en bra form. Ta reda på hur botten ser ut och fundera ut något som kan fastna och ligga still på det underlaget.

 

En av mina kamrater envisades med att ha sin båt på svaj i ett ganska utsatt läge. Det tog ett tag innan han fick ordning på sina vikter, när båten äntligen låg på plats oavsett väder så hade ha en betongklump rakt under bojen, från betongen gick tre kättingar i olika riktningar till två p-ringar och ett cqr-ankare av större modell......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men det saknas fortfarande drygt 400 kg enligt dimensioneringstabellerna...

Och var står det att de 99 kilorna är i järn?

 

 

För oss lantisar är det självklart vad traktorvikter är för något och för er andra så förtydligade TS det hela. "Jag slängde först i platta (traktortyngder)i järn på 99 kilo och sedan adderade med 50 kilo betong så jag hoppas det räcker.."

 

Hoppas det räcker.

Redigerad av excel319
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att TS har fått ordning på det hela nu, 7.5 år senare och drygt 7 år sedan senaste inloggningen :)

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att TS har fått ordning på det hela nu, 7.5 år senare och drygt 7 år sedan senaste inloggningen :)

Ja, eller gav han kanske upp och sålde båten :P  , finns ju alltid fler som kan ha nytta av informationen oavsett hur det gått för TS, men visst är det kul när gamla trådar flyer upp till ytan som om förra inlägget var gjort i går kväll..... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Jag själv tycker det är helt ok att lyfta även urgamla trådar, kanske har man tex ny input som utgör värdefull komplettering. Trådarna blir ju med tiden som en sorts faktabank, även om vissa naturligtvis kan bli inaktuella (produkter som har utgått och liknande). Men som sagt, kul när de flyter upp igen. Man kan väl se det som ett tecken på att sökfunktionen fungerar bra numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det väl DykAnders som lyft tråden för att kunna erbjuda sina tjänster.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det väl DykAnders som lyft tråden för att kunna erbjuda sina tjänster.

 

 

Kalle

 

Det är sant, och det är väl inte lika ok, är väl inte ens i enlighet med forumreglerna? Jag syftade mest på trådlyftning i allmänhet. Tycker generellt sett inte att man ska vara rädd för att göra det, även om man får någon kommentar om det, fast en liten rad i stil med "gammal tråd, jag vet, men..." skadar ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...