Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ErikJohansson

Någon som har ritningar på gamla racergaloscher?

Rekommendera Poster


Jag har nu under en längre tid sökt efter ritningar på gamla klassika racergaloscher men det var svårare än jag trodde att hitta. När man bläddrar i gamla Teknik för alla från 50-60 talet hittar man flertalet som sålde ritningar till dylika konstruktioner i storleken runt 2,5m. Man tycker ju att det borde vara någon som köpte ritningar alternativt har någon gammal tidning med någon ritning. Så jag tänkte att detta forum kanske skulle kunna vara en hjälp på vägen att få tag på ritningar.
Det jag fått tag på i ritningsväg är den gamla hobbexbåten Racerbåt, men förutom att det är en undermålig ritning så tilltalar inte själva båten mig. Inte alls samma läckra linjer som alla de fina galoscher man ser på bilder från tävlingar på 40-, 50- och 60-talet. Vidare vet jag att en racergalosch presenterades i Teknik för alla under 1948, men att få tag på alla numren i byggserien verkar kunna ta ett tag.


Jag är tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.
 
/Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ritninga på Flugan finns på detta forum har jag sett
Men det kanske inte är just en sån båttyp du är ute efter?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tävla med galosh gör man fortfarande, har vid flera tillfällen sätt tävlingar på Saxviken, Siljan. Skulle gissa att du kan få hjälp med att komma över ritningar om du kontaktar SVERA, http://www.svera.org/

(Flugan är inte samma-lika som en Galosh)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, vet inte vad det där är, den båten man brukar kalla galosch är den sådan som finns på bilden.

classic_krylbo01-004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag har noterat att namnet galosch har innefattat både 3-punktare som den du visar och mer traditionella små racerbåtar som den jag länkade till. I TfA byggserien t.ex. var det ingen 3-punktare, men 12 år senare presenterade dom ytterligare en båt som dom kallade för racergalosch vilket var en 3-punktare. 3-punktare är det dock inte så svårt att hitta ritningar till, men den andra typen verkar det värre med.

 

Vad som dock står helt klart är att det på femtio och sextiotalet fanns en uppsjö av olika ritningar på dylika båtar att tillgå i vårt land... så mitt hopp om att hitta någon/några som fortfarade har kvar ritningar finns fortsatt kvar.

 

/Erik

 

Senast ändrad av ErikJohansson | 09 maj 2007 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...