Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marty

Äntligen beställd

Rekommendera Poster

Var till båten idag! :-)

Förra ägaren fick teaken utbytt på fördäck - den stora - och då sikade de runt kanterna mot plasten - snyggt men det var inte så på övrig teak på båten.

Så vad göra?

Hmmmmm??

Var till Sikakillarna på båtmässan och fick råd.

Beställde 4 olika Sikamedel - skrapade rent runt kanterna - dammsög - och körde med tryckluft. (båten står i värme inomhus).

Idag var de så dags - sika kanterna - harrej-ar va kletigt! \Cool\

Cleaner - vänta - primer - vänta minst 60 min - å sen Sikaflex 291.

Jag blev förvånad att det gick så bra - kletigt men helhetsintrycket ser bra ut - lite mekanisk bortskrapning behövs på plasten och lite även på teaken på några få ställen - men jag är nöjd!

Vänta minst 24 timmar å sen blir det att finputsa runt teakkanterna och efter det en vända med Snappy igen så är den biten klar inför sommaren. Tar inomhus nästa vinter dvs på durken och trappstegen.

Återstår 3-4 dagars vaxande och lägga på sealer innan båten hämtas i slutet på april/början på maj - då jag hoppas att isen har släppt sitt grepp här i norr. :-)

 

Hur går det för dig??

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
varför var teaken på fördäck tvungen att bytas? Och var den inte limmat/seakad från fabrik? I dag kommer iaf Yamarin med limmade durkar, inte skruvade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Citerar Bosse från tidigare inlägg om skillnaderna på 07 och 08.
 
Yamarin 64 DC nyheter 2008:

* LAN-multifunktionsinstrument och teflonkablar för fjärreglage.

* Smalare sittdynor till akterbänken och ryggstöd.

* Akterbänksluckorna går att öppna fastän dynorna är på plats.

* Dynan på akterbänkens BB-sida är delad i två delar med kardborrband.

* En liknande passage till badplattformen som i 76DC. 
 
Minns inte hur mina instrument (-08) ser ut, men tror inte de är likadana som dina. Raymarine har vad jag vet inget motorinterface. Lowrance och Garmin har. Har själv Lowrance, det funkar klockrent med Yamaha och man får upp massor av trevlig information direkt i plottern. Informationen kommer jag förvisso att även få i LAN-instrumenten, men det blir ju så plottrigt. Bättre att ha dem på min 8.4 stora skärm! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marty, vad har du för bil? Har gått och funderat på om jag kommer få upp min båt (likadan som din) då det är dags för 10-timmars service. Min ramp är också brant! Bilen är en Saab 9-3 SS Aero (framhjulsdrift!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den var limmad/sikad men hade spruckit i ett hörn - nog mycket för att Yamarin skulle gå med på ett garantibyte.

Då blev den nya sikad även i kanterna på teaken ner mot plasten - vilket det inte var på de andra teakbitarna i båten. Det var så de gjorde tidigare.

Men nu är snart alla teakbitar sikade runt kanterna. \Cool\

Ser fram emot det nya båtprogrammet som kommer snart. :-)

 

Berätta gärna om era båtbestyr med förändringar och förbättringar av en underbar DC! :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De ändringar och inköp jag ska göra innan sjösättning är;
# Montera ett ankarspel i ankarboxen på styrbord sida. Har köpt ankarspelet, ankare mm men letar efter någon som kan montera det. Har inte tid själv ...
 
# Köpt en Sony CDX-HS70MW stereo som ska monteras. Nu ikväll har jag beställt 6 stycken Infinity 6902 Marine högtalare på 300 watt. Eventuellt får jag komplettera med en förstärkare. Jag mottar tacksamt tips på var dessa lämpligen placeras?! Eventuellt sätter jag 2 stycken inne i ruffen om det är möjligt.
 
# Ska köpa ett kylskåp/kylbox att montera. Är mest sugen på fast installation vilket innebär att jag får såga ur en öppning i soffan där skåpet placeras. Just sågandet gillar jag inte riktigt, men klart snyggaste lösningen!

 

# Beställt ett Coverkapell. De behöver dock malla båten så det blir inte sytt förrän om ett par veckor. Återstår att se vad det blir för material.
 
Ja det var väl allt, förrutom det vanliga bestyret med att lackförsegla båten, olja teaken osv ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ändå berörde detta med ankare och 64DC måste jag passa på att fråga er andra 64a ägare vad ni använder för ankare och var ni förvarar det. Efter mycket om och men bestämde jag mig för ett delta-ankare, men det - liksom breece - är ju alldeles för stort för att få plats i den patetiskt lilla ankarboxen 64DC har utrustats med. Varför har man inte gjort boxen djupare? Det måste ju vara ett hav av oanvänt utrymme under. För min del fick det därför, inte bara för att jag är lat och gärna ankrar med stil \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />, bli en lösning med ankarspel.
 
Ankarboxen i fören tycks ju rymligare, men inte förvarar ni ankaret där i? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yammi!

Jag har en Passat 2.0FSi -06 framhjulsdrift.

Mitt största problem är att rampen övergår i grus efter ett litet tag så jag måste få upp lite fart för att inte få hjulspinn och fastna i gruset.

 

Tänk på att inte veva upp båten helt på trailern för då får du för lite vikt på framhjulen.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Yammi, en fråga: vad använder du för lackförsegling och hur/varför? Kansle en dum fråga.... tvätta, lackförsegla, vaxa, polisha,..............eller?

 

Har bara haft båtar som varit drygt 30 år vid inköp och har därför inte brytt mig så mycket om utsidan mer än tvätta och vaxa.....men har nu köpt ny Yamarin \Smile\

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in och svarar med lite av mina erfarenheter.

Finns MÅNGA bra medel!

I Praktiskt Båtägande tror jag Turtle Marine Sealer vann tidigare nån test - det är ju en form av lackförsegling.

http://www.stp.nu/  Råd&Tips - Båtvård

En annan som påstås vara bra är Nano.

Underarbetet viktigast - som vanligt. :-)

Sen finns ju alla bilmedel som används flitigt Brightguard (tror jag det heter) mfl. Flera av de bästa medlen kan inte vi vanliga konsumenter köpa.

Finns många trådar om detta här på MG.

 

Tror att man ska lära sig ett märke och hålla sig till det - tills man blir överbevisad att det finns nåt bättre. \Cool\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ulfa,
 
i grund och botten beror mitt användande av lackförsegling istället för vax på att jag är pedant.  En lackförsegling har avsevärt mycket längre livslängd än ett bra båtvax och det skyddar mycket bättre. Även efter flera månader glänser det som nyvaxat och är enkelt att spola av eventuell smuts. Då jag sålde min förra båt, som jag kört hårt i 8 år, trodde de att den fortfarande var ny ....
 
Eftersom en lackförsegling är mycket beroende av att underarbetet är väl utfört föreslår jag att du gör det redan första året eller så snart som möjligt. Är båten ny slipper du det jobbiga arbetet att polera båten så där jävulskt noga som annars behövs.
 
Tidigare använde jag Lahega Brightguard som är ett tvåkomponents lackskydd. Först lägger man på ett lager som härdar och utan att polera lägger man sedan på nästa lager som härdar med det första. Ger ett mycket bra resultat. Lahega Brightguard såldes tidigare bara till rekondfirmor med motiveringen att svensson inte skulle kunna hantera det. Numera finns det dock ett nyare medel, Lahega Toughguard, som är ännu bättre så nu säljs Brightguard av t.ex. mekonomen och Toughguard är förbehållet rekondarna. Jag har använt båda, svårt att säga om Toughguarden är bättre. Den är i alla fall dyrare och lite omständig att lägga på då båten måste tvättas med ett visst medel mellan behandlingarna. Toughguard är dock en kopia på PPS som är de som har patentet. PPS säljs i butik! Silver Seal är en annan lysande produkt, ej 2-komponents, men ger lika bra och hållbart resultat.
 
Produkterna är alltså samma som man normalt applicerar på bilar! Vill du inte själv göra jobbet kan du lämna in båten till en rekondfirma. Fråga rekondaren vad han föredrar, lackskydd eller vax! Vax är för amatören och den som gillar att gno på båten och sedan behöva göra om det 1 månad senare (trust me, jag har provat). En lackförsegling håller 1-3 år beroende på skötsel. Eftersom du, liksom jag, lär göra om procuduren varje vår så byggs skyddet på och blir bättre med åren.
 
Processen är alltså polera (om du inte har ny båt), lackförsegla. Vaxa inte, det är helt bortkastat och riskerar bara att sabba lackförseglingen. Observera att du inte bör tvätta båten under 14 dagar efter att behandlingen har utförts då det fortfarande härdar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips annars för att hålla båten som ny är att göra som jag, sy upp ett coverkapell som täcker hela båten ända ner till avbärarlisten. Slipper utsätta större delen av båten för smuts, regn, sol, fågelskit och annat obehagligt. Utomlands använder nästan alla kapell som täcker hela båten, men det verkar inte riktigt ha kommit ända upp till oss här i norr. Kostar cirka 8000 sek till en Yamarin 64, vilket är peanuts i sammanhanget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, gissar att din bil utvecklar typ 200 HK så med en V6 255 HK och 350 NM tycker jag att bilen borde orka men eftersom det bara är framhjulsdrift blir man ju lite orolig. Jag har inget grus men rampen är brant. Vill ju inte riskera att hamna i drickat med hela ekipaget eller få folk vid rampen att dra på mungiporna :-) Det vore helt klart sweet medfyrhjulsdrift och vore oljebrännare inte så sega skulle jag ju gärna ha sån också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar Yammi.

 

....Processen är alltså polera (om du inte har ny båt), lackförsegla. Vaxa inte, det är helt bortkastat och riskerar bara att sabba lackförseglingen. Observera att du inte bör tvätta båten under 14 dagar efter att behandlingen har utförts då det fortfarande härdar....

 

Men om man hämtar ut båten från butiken (ovaxad) så är det då polering, lackförsegling och polering igen som gäller?

 

Jag måste sjösätta samma dag - är det möjligt att lackförsegla och sjösätta samma dag (torktid?) ?

Vill inte ha båt plus motor på vagn under natten utan sjösatt och låst vid bryggan.

 

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förutsatt att båten är fräsch i gelcoaten då du hämtar ut den (vilket den lär vara) så skulle jag bara fetta av båten (relativt vanligt att det finns kvar vaxrester från gjutformarna) och sedan applicera lackförseglingen. Då lackförseglingen är lagd ska du inte polera den igen. En lackförsegling har mycket bra hållbarhet, men mekanisk nötning som vid polering tål den naturligtvis inte. Men du kanske menar att polera bort den torra lackförseglingen med polerhandduk, pollertrassel etc? Det ska man självklart göra. Rent arbetsmässigt är det möjligt att utföra arbetet samma dag om man är 2 stycken. Jag vågar inte svara på huruvida det är bra att stoppa båten direkt i plurret efteråt, men jag gissar det! När man lägger det på en bil finns inga andra restriktioner än att ej tvätta bilen inom 14 dagar. Du ska ju ändå inte behandla botten ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraft har du säkert så det räcker, min bil har bara 150hk.

 

Köp ett par klossar att lägga under bakhjulen så riskerar du inte att rulla bakåt (finns på biltema), knyt ett snöre i klossarna så någon kan dra bort dem när du väl fått ekipaget i rullning.

Veva inte upp båten helt på trailern så slipper du för mycket vikt på bakhjulen.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Klossar har jag ju, men smart att sätta snören i dem och låta nån rycka bort dem när (om) jag orkar upp för rampen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ulfa,
 
nu när du har en ny båt så se till att försegla även vindrutorna (speciellt medel)! Då rinner vattnet av utan att du behöver köra torkarna så fort du kommer upp i lite fart! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Köpte UltraGlozz Superpolish idag, lägger på 2 lager enligt instruktionen innan sjösättning. Ska tydligen bli en glashård yta som håller upp till 18 månader.
Länk 
 
Tvättar innan så klart \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />. Hoppas det blir ett bra resultat.

 

Senast ändrad av ulfa | 29 mars 2008 | 14:49

 

Senast ändrad av ulfa | 29 mars 2008 | 14:50

 

Senast ändrad av ulfa | 29 mars 2008 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag använder Ultra Glozz, med bra resultat. Behövs inga polermaskiner eftersom det är lättstruket/polerat.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bra. Har du provat på bilen?  Funderar inför vårstädningen av bilen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar nej, har bara hört att det fungerar lika bra. Förresten en god idè får bli en test till våren. På själva burken finns det en bild på både bil, båt,motorcykel och flygplan, så det fungerar säkert lika bra där. Lättarbetat som sagts. Bästa resultat med över 4 plusgrader.

 

/Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 29 mars 2008 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UltraGlozz tillhör ingen av mina egna favoriter. Tycker det var ganska svårjobbat och håller inte riktigt vad det lovar. Är mer av ett vax än en lackförsegling. Dock tror jag ni kommer bli nöjda, skillnaderna är inte enorma och det viktigaste är ju att det blir gjort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxer??

Nån som testat det här??

http://www.marineproof.se/produktkatalog.html?product=12062

http://www.marineproof.se/produktkatalog/fil/4702_Collinite vax testresultat.pdf

Collinite båtvax
Detta vax kom ut som klar segrare i ett stenhårt test, utfört i ur och skur. Läs testet själv under länken. 336 gram. Räcker till tre säsongers vaxning av en 30 fots båt. Collinite Fleetwax #885.

post-22148-1394235406,5304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert fler bra produkter, men UltraGlozz är en kombination av polish och vax, enligt min mening lättarbetad med tanke på detta. Jag har fått mycket bra resultat efter två strykningar som har varat hela säsongen. Tidigare produkter som jag använt har varit mer tungarbetade. Men det finns en hel djungel av dessa produkter så det gäller att hitta den som man trivs med. :-) Det bästa med produkten är att det även rengör smutsen som blivit kvar efter tvätten, det gör iofs de flesta medlen, men hursom så känns och syns Glozzen bra i mina ögon.

 

/Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 29 mars 2008 | 16:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har testat detta vax. Använde det förra säsongen på överdelen av båten då jag fuskade med det som var under relingen.

Generellt är jag nöjd med det.

Fördel: Otroligt hållbar yta. Det var inget behov av att upprepa behandligen i slutet av säsongen.

Nackdelar: Ganska svårjobbat eftersom det är en pasta (liknar mest lumpens skoputsmedel i konsistensen) men kanske var jag inte van bara och sen blev det ingen riktig högglans vilket jag iofs var medveten om. Har för mig att det stod i testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plättlägg - eller vad det nu kallas - rund blyfylld platta.

Håller fast tillräckligt bra där vi håller till. :-)

En stor där bak och en reserv lite mindre i fören - passar precis i facken.

Har lagt liggunderlag i botten och upp efter kanterna i facken.

Ser två svanar idag - på älvens 30-40 cm tjocka is - för första gången i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen 64-ägare som gjort nåt med sin båt i vinter-vår??

Hoppas på lite rapporter utifrån landet - LED-belysning? någon?

-Synd bara att glädjen över nya prylar går över så fort - skrev Bossee  - glädjen finns ännu efter 1 år med båten. :-) Behåller den nog minst ett år till - i väntan på att hitta en nyare med 200 hk på - eller en 68 med 200 hk. Cool

Trot eller ej - men idag var jag ute på isen i båthamnen och tog bottenprover inför ev. muddring - 25-40 cm is i båthamnen och vi stod bara ca 7 m från fritt vatten i älven. Ja det var en provtagare med ifrån ett DYRT företag som tog proverna.

Blir nog sjösättning strax efter 1 maj - om inte svågerns nyinköpta hus kräver all tid. :-)

 

post-22148-1394235431,6716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patric; trist att du får vänta så länge, här är en bild från förra veckan aktivitet när Yamarinen åkte i...Cool

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...