Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marty

Äntligen beställd

Rekommendera Poster

Vill delge lite erfarenheter från en underbar vecka med båten där vi kört ca 220 sjömil på 4 dagar under en 7 dagarsresa i plus 25 grader eller mer. :-)

Umeå - Vasa - Jakobstad - Holmön - Umeå. 

 

Lite ostrukturerat och lite på skoj. smiley-cool.gif\

- svårt att dricka kaffe under gång med marschfart i över 4-5 m/s lock till kaffemuggen rekommenderas.

- fisknät kan finnas varsomhelst och med förkärlek i farleder.

- Malaxlimpa har Mycket lång hållbarhet och är god.

- för behaglig resa i marschfart ca 25 knop bör det blåsa mindre än 5 m/s.

- det blir VARMT under kapellet när solen lyser.

- nattsockor kan vara bra att ha.

- backspegel är bra att ha.

- stort värmeljus är bra att ha.

- förbrukningsbatteri kan vara bra att ha.

- bärbart startbatteri kan lösa en del problem.

- vid över 7-8 m/s far ALLT löst omkring i marchfart.

- att göra en lista på ALLT som behövs vid första långturen med båten kan vara bra att ha - och dubbelkolla att ALLT är med som står på listan.

- Postafen - sjösjukepiller - receptfritt - är bra och utan biverkningar.

- i Finland var jag den ende av alla svenskar och finnländare som änvände klass 3-kätting med lås.

 

Det var säkert mer - men med Altzheimer Light så kommer man inte ihåg allt. smiley-wink.gif\

 

 

post-22148-1394235140,0417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig..

 

 

Men vad är den stora skillnaden mellan Yamarin 64DC och Bella 620DC förutom priset!?

 

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Bella 620/621 och Yamarin 64DC är enligt mig ganska marginell, jag valde också mellan dessa och det som avgjorde till Yamarins fördel var delvis standardutrustningen (Teak, Bord, Soldyna mm) som man fick köpa till på en Bella, delvis var det känslan (högst personlig reflektion) och sen var det också det faktum att jag ville ha fyrtakt och där kändes det bättre med Yamaha F150 än Mercury Verado 150.

Därmed inte sagt att Verado är en dålig motor men jag visste sen innan att Yamaha F150 är riktigt bra.

 

Prisskillnaden är inte jättestor om man utrustar dem likvärdigt, jag fick prisförslag på Bella 621DC med Verado 150 och då skulle den kosta 349000kr inkl bord och lås och förtöjning, ville jag ha teak så kostade det 30000kr!! extra, solbädden vet jag ej vad den kostar men säkert en hel del.

Fick Yamarinen för 390000kr inkl bottenmålning, lås och förtöjning. Så för mig hamnade bägge båtarna i samma prisklass och då var mitt val ganska enkelt.

 

Men som någon har sagt innan tror jag inte man märker någon jätteskillnad på dessa båtar utan det blir nog den personliga känslan som i slutändan får avgöra.

 

Notera att jag menar nya båtar från fabrik på begagnatsidan kanske prisskillnaden är större.

 

Mvh

Martin 

 

Senast ändrad av Marty | 09 juli 2007 | 17:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkör och känn samt lita på din egen känsla.

Förutom de synliga intrycken, teak soldyna m.m m.m så måste du provköra.

Jag har provat Yamarin 6110, Flipper 630 DC och Bella 621 DC och slutligen Ryds 620 Dc. Valet för mig blev en solklar Bella.

 

Argument ett: Den känns väldigt lättdriven med både 115 hk och uppåt.

Utrymmena är i mångt och mycket identiska ..... men.. Yamarin coh Bella har U-soffa vilket jag föredrar.

 

Argument två: Bella 830 kg motor , Yamarin 1100 kg motor ett argument om du skall traila och har B-kort.

 

Flipper har dock den helt klart bästa sovutrymmet.

Vilket märke du än väljer så kommer du snart sitta här och tala om varför just du gjort rätt val och jag tror att du blir nöjd.

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är min absoluta favvotråd, jättekul att läsa alla erfarenheter och förväntningar.
Nu har jag också blivit med 64 DC, står hos handlarn för leverans någon gång i april eller så. Jag har aldrig varit med om att veckorna går så långsamt som nu. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Särskilt som en del dagar nu i februari har varit klockrena vårdagar.
 
Så nu ägnar jag kvällarna åt att läsa alla aktuella trådar på MG, surfar runt och letar  lämplig stereo, VHF, antennmontage till VHF, vilket GSM-larm jag ska ha osv. Tjejen börjar tycka att jag är en smula besatt...
 
Hur som helst var jag och hälsade på min båt idag hos handlarn och kröp runt i den för att kolla vad som fanns överallt. Under U-soffan bak på höger sida såg jag en hoprullad slangstump på kanske en meter. Och dessutom en röd och en svart elkabel i ungefär samma längd. Någon som vet vad de är tänkta till?
 
Båtförsäljaren sade förresten att jag kunde sova över i båten om jag ville! \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten Sirba.

Detta är också min favorittråd.

64 DC är en riktigt fin båt, själv kör jag Bella 621 DC.

 

Tycker just en DC i dom storlekarna är suveräna!!!

 

Tänk om det blir en kanonvarm start på April och din levereras i slutet, hugaligen hemska tanke.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till en skön DC!

Slangstump?

Enda slang jag har i det stuvfacket är den slang som går från vattentanken.Näe - vet inte va de kan va.

Ta en bild på slangen så kan jag jämföra med min vattenslang.

 

Absolut ska du testa att ligga i ruffen - ta en siesta och njut - åsså kommer du snart på att det vore skönt med en bäddmadrass. \Cool\ 

 

Själv ska jag provligga i 68an på båtmässan - snart - åker ner 4-5 mars - kanske vi ses. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska se om jag får läge att ta en bild. Vattentank? Har du en sådan i det stuvfacket? I så fall kanske det är förberett för en tank i min också.
Jag räknar med att åka till mässan på onsdagen den 5:e, ska bli kanonkul. Vi kanske ses. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att alla 64or är förberedda för att sätta vattentank i det högra stuvfacket och med kran och tvättställ till vänster om passagerarstolen.

Förbett så att el och slang är fördragna så att de lätt kan kopplas in - kan va nåt överblivet från detta. Tror inte de syns från insidan utan att det ligger färdigt mellan skroven.

Om su skruvar loss golvet i mittre stuvutrymmet där bak så kan man med ficklampa se en hel del. \Cool\ 

Om du sen skruvar loss förvaringsfacket under växel-gasreglaget så ser du andra saker. Sen är det intressant att skruva loss de två luckor som är i rufftaket som leder mot instrumenteringen - kolla eldragning mm.

Min vattentank sitter längst fram i det stuvfacket - tar lite utrymme men det räcker ändå och blir över - utrymmet alltså. Kan ev störa någon som vill lägga ner vattenskidor eller liknande där.

Ses på båtmässan i Yamarinmontern. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Sirba!!

 

Oj vad mycket skoj du har att se fram emot. Kan garantera att du inte blir besviken.

Den där väntan från beställning till leverans är otroligt seg men samtidigt skoj på något vis.

Vad blev det för motor?

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den F150 som satt på ekipaget. Båt och motor är från 2007 och har gått 12 timmar. Den är i absolut nyskick, jag kan inte se någonstans att den över huvud taget är använd.
Fick med mig instruktionsboken hem och där stod att tanken var på 90 liter, såg att någon tidigare i tråden också hade samma uppgift. Men boken var tryckt 2004 så jag förmodar att det sitter en 140 liters tank i den.
Igår åkte jag och köpte en kompass, en Silva 70 med kompensation. VHF har jag också beställt, ska kolla på mässan vilken antenn jag ska ha till den. GPS:en får de flytta över från min 5220 som jag bytte in.
Jag har nog inte längtat så mycket efter april sen jag för många år sedan blev med ny motorcykel, det var ungefär lika plågsamt... \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> 

post-10919-1394235354,8407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150 hk är alldeles perfekt för båten, visst jag hade inte tackat nej till 200hk på akterspegeln men med tanke på försäkringskostnaden med 200hk.....

 

Tanken rymmer 140 liter, räcker faktiskt ganska länge tycker jag.

När man läser dina inlägg blir man rejält sugen på sjösättning, har varit vår i luften här nere i skåne några dagar så det närmar sig \Laughing\.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit på mässan och kollat på tillbehör.
VHF-antennen blev en vit blindkäpp med rostfritt fäste från Hjertmans. Likadant som den utomordentligt trevlige PatricS (här från forumet) har på sin 6420. Se Patrics bild härintill (hoppas att det är ok att jag lånar den Patric). Träffade Patric i Yamarinmontern och vi kröp runt i 64:an tillsammans, han lärde mig mycket om båten, tack för det!
 
Sedan köpte jag några plattfendrar, tycker att de verkar smarta. Vi får väl se när säsongen börjar.
Ett par Baltic Winner Zip blev det till mig och gumman samt lite teakrengöring (till båten då).
Garmin har kommit med en bränslesensor, GFS10, som passar till min 525:a. Det fick bli en sådan också så att jag kan se när jag kör som snålast.
 
Hos Maringuiden fick jag en fleecejacka, tack för det Suzz!
 
Hasse 

post-10919-1394235379,4002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen ser du annars i Yamahas instrument (om motorn är 07 eller nyare). Har iofs också Lowrance motsvarande kabel för att få upp datan i plottern så det är inte fel att ha dubbelt  :-) Får se hur det fungerar när det blir sjösättning, har ju köpt exakt samma ekipage som du så visst har vi något att se fram emot :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Bella är ju jättefina båtar men jag har lite för långt till närmaste Bella-handlare. Så därför blev det Yamarin för min del. Skönt med service på hemmaplan.
 
Hoppas att få i båten i början av april, klart det är kanonväder då! Aprilväder har vi ju alla hört om, varannan dag soligt, varannan dag snöoväder. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
 
Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oops, då kanske jag råkade köpa en grej i onödan.

Men jag ger mig tusan på att presentationen av bränsleförbrukningen är mycket snyggare på plottern. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

 
Yammi, är din 64:a ny för i år eller använde du den förra säsongen? 

Hasse 

 

Senast ändrad av Sirba | 09 mars 2008 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min är en 07:a och jag kan inte se bränsleförbrukningen på de medföljande instumenten.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bo. vet du vad yamahas mätare som visar förbrukningen kostar?
Jag har oxå en Garmin enhet som är kompatibel med deras nya flödesmätare.
Frågan är vad som är bäst, yamahas egna eller garmins lösning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du klickar på mätarna i länken jag gav ovan så kan man se priserna i US dollar på Commandlink bränsleflödesmätarna.

Brukar väl landa på ca gånger 10 i svenska kronor med frakt, moms, tull.

 

Fyrkantiga Commandlink bränsleflödesmätaren: $585.45

 

Runda kombinerade hastighets-/bränsleflödesmätaren: $607.77

 

Vanlig icke Commandlink Yamaha bränsleflödesmätare (rund): $647.48

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/410/1709/9227/all/all/2325/0/detail.aspx

 

 

Vad kostar Garmins flödesgivare?

 

Själv har jag Navman 3100 Fuel bränsleflödesmätare men den tror jag inte tillverkas längre.

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins flödesmätare kostar 1995 SEK på Hjertmans.
 
Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som Garmins flödesgivare blir billigast att köpa då.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marty,
 
nej tyvärr hade Yamarin det inte som standard på 64orna på 2007 årsmodell, vilket var en av de stora uppdateringarna till 2008 (som jag köpt). 76orna hade däremot LAN-instrumenten som tyvärr är svindyra att köpa i Sverige 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad som skiljer 2007 och 2008 års modell av DC 64?
Förutom instrumenten då.
 
Undrar Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


OK, trodde din också var en 07:a.

 

Tack för svaret.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 64 DC nyheter 2008:

* LAN-multifunktionsinstrument och teflonkablar för fjärreglage.

* Smalare sittdynor till akterbänken och ryggstöd.

* Akterbänksluckorna går att öppna fastän dynorna är på plats.

* Dynan på akterbänkens BB-sida är delad i två delar med kardborrband.

* En liknande passage till badplattformen som i 76DC.

 

Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyhet?

Upptäckte på mässan att deras 64a saknade dräneringshål i ankarboxarna där bak.

Märkligt - blöta ankare och blöta tampar bör väl vattnet kunna rinna av och ut ur facket - eller?

När ändrades detta?

2007 eller 2008?

 

Tyckte också att ruffen var 10-15 cm längre än 2005 årsmodell - är inte möjligt sa en försäljare!

 

Min första båtmässa är nu avklarad - blir fler! \Cool\

 

Slutsats: min 6420 från -05 står sig BRA i jämförelse med de flesta båtar i den storleksklassen! :-)

 

 

Senast ändrad av PatricS | 09 mars 2008 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare försäkring!?

Fick igår brev från mitt försäkringsbolag Båtklubbarnas egen försäkring i 40 år och upptäckte att de gjort en del ändringar.

Dels har de sänkt premien - vet inte varför eller hur - kan de ha nåt att göra med att hustru har tagit förarintyg ?????? \Cool\

 

Sen verkar de ha höjt knopgränsen i år igen - ifjol höjdes det till 40 knop - och i år verkar de ha höjt till 45 knop.

YES - nu kan jag kanske övertala hustru att nästa båt (en 68?) ska ha en 200-hästare därbak!! :-)

 

Isen ligger än några veckor på Umeälven. \Frown\

 

Hur många  (vem/vilka) har 200 hk eller mer  på sin 64?

Funderar på att köpa en sån inom ca 2 år. \Cool\

 

Senast ändrad av PatricS | 15 mars 2008 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också gjort av med en massa pengar på en 64 DC, leverans den 15 maj. Det blev en 07:a som har gått som demobåt och säljs med garanti som en ny båt. Längtar tills den ska hämtas! \Tongue

 

Har en tråd med fråga om var man ska montera stereon i den men läste precis i denna eminenta tråd att det var förberett för det i 07:orna. Jag antar att det är i Yamarinloggan till vänster om ratten...

 

Lite oroande att det enligt uppgift inte sitter LAN-instrument i 07-orna, det var ju standard på Yamahas motorer fr o m -07. Hur ser man ifall det är LAN-instrument eller ej?

 

I min sitter en Raymanrine A65 plotter, kan man få upp t ex bränsleekonomi i den istället om det inte är LAN-instrument i båten?

post-24392-1394235404,2898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, det var inte bra att de höjt gränsen till 45 knop\Laughing\.

Nu kommer jag att gå och tråna efter en 200 hästare, försäkrinspremien har ju varit den anledning som kylt ned mig när jag börjat drömma om fler knop \Smile\.

 

Fast iofs vete tusan om jag fått upp ekipaget på rampen om jag hängt på ytterligare 50kg, det är på gränsen redan nu (brant ramp), luktade lite bränd koppling\Laughing\.

 

Grattis Henkr till nya båten, tror tyvärr inte du har de nya LAN mätarna då jag också har en 07:a och saknar dem.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...