Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Tom08

Buster L - XL omdömen??

Rekommendera Poster

 

 

Går i köptankar på Buster L eller XL., modell från 2000 och framåt, på de båtar jag är intresserad av sitter en 4 takt 50 hk och på L och 4 takt 50-80 hk på XL.

 

Har läst lite här och noterar att en del refererar till gamla modeller som inte går lika bra i sjön, vad är gammal modell?

 

Vad ska man speciellt titta på, några svaga punkter?

 

Räcker motor för vattensport och upp frakta 6-7 personer stundvis.?

 

Är det stor skillnad på modelelrna i sjögång?

 

Varför Buster då, jo söker en så underhållsfri båt som möjligt för främst transport i mellanskärgården samt för vattensport.

Förtsa motorbåten då jag annars tillbringar tid på seglebåt så man är lite amatör inom detta :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buter L:

Max motor är väl 50 hk och det bör du nog ha på den, speciellt som du skall frakta så många som 6-7 pers ibland (max belastning är 6 pers).

Lämpligast är kanske en med två sidopulpeter samt sittbox/förvaringsbox framför resp pulpet (alt en s k spöbox). Då har ju 3 plus 2 plus 1 i fören ordentliga sittplatser.

50 hk för att frakta 6 pers - du kommer nog upp i planing men det kommer gissningsvis att gå lite trögt. Om inte annat blir det rätt trångt med 6 pers ombord i en Buster L.

Vattensport med endast några ombord funkar nog bra med 50 hk, men skall ni vara många i båten samtidigt lär det bli problem att rycka upp en vattenskidåkare.

Du kan kolla i Busters tillbehörskatalog hur förvaringsboxar, spöbox osv ser ut.

Kapell är väl en smaksak om man vill ha, liksom dynsats.

Om du kan lite tyska så finns två tester på Busters hemsida:

http://www.buster.fi/?id=701

 

Buster XL:

Finns i två generationer, före 2004 och efter.

Den gamla modellen liknar Buster L fast lite större.

Den nya modellen har lite mjukare former och är även lackerad för bättre hållbarhet mot slitage och ser mindre rå ut.

Gamla modellen är godkänd för 7 pers, nya för 7 pers (enl Busters hemsida). 

Är nog att föredra en XL framför en L om ni vill åka 6 pers ibland, samt motorstyrka bör nog vara 80-100 på XL (åtminstone på den nya modellen av XL som även klarar 115 hk galant).

 

Finns tester både av gamla och nya modellen att läsa på Busters hemsida.

http://www.buster.fi/Buster_XL.700.0.html

Finns även en del tester i svensk båtpress på nya Buster XL.

 

En sak som kan vara bra att kolla upp är att den båt ni är intreserad av har skrovnumret instansat i skrovet (har för mig det är i fören det är instansat). En av anledningarna att Busters båtar var mycket stöldbegärliga förr i tiden var just att de inte var ordentligt märkta på detta sätt. Tror det var i början av 2000-talet Buster rättade till detta.

Det går ju även att märka båt och motor numera med t ex Securmark.

 

Om man läser tester på Busters båtar så upptäcker man att de går bra i vattnet och är lättdrivna. Eftersom de är byggda i aluminium är de även lätta och trailerbara även upp i de större storlekarna på bara B-körkort.

Att de kräver lite underhåll är ju också ett plus i kanten. Några skönhetspoäng kanske de inte tar hem men det har väl aldrig varit meningen heller.

Som du kan se i Busters tillbehörskatalog som finns på deras hemsida finns det reservdelar och saker att utöka med om man behöver, men ganska dyrt som du kan se. T ex kapell och dynsats är dyra saker att köpa till (som till alla båtar). 

Nackdelen med Buster är att de är ganska dyra i inköp både som nya och begagnade, men den dag du skall sälja får du tillbaka hyfsat med pengar då de har bra andrahandsvärde (det är ju en kvalitetsbåt). Förr el senare får man byta durken (golvet) då det är en sorts vattenfast svart plywood som ej håller i evighet (kanske håller 10-15 år el nåt sånt).

Friborden på Buster L och gamla XL kanske inte är så jättehöga så man får nog ta det lite piano i sidsjö.

En nackdel ytterliggare blir att en Buster med 4-takt blir ganska stöldbegärlig, mer så i båttäta områden av Sverige där stöldligor kan härja oftare.

 

I mina ögon låter det som du kanske behöver en XL i storlek och förmodligen får du mest för pengarna med den äldre modellen med en 4-takt runt 80 hk (Yamaha F80 är rätt vanlig motor på dessa då många Buster sålts via Yamaha Scandinavias återförsäljare som även säljer Yamaha utombordare). Dock kostar en XL med 80 hk fyrtakt en rejäl slant som du säkert redan upptäckt.

Det kan även vara bra att känna till att Yamahas 50-100 hk 4-takt till säsongen 2004 fick EFI (elektronisk bränsleinsprutning, de hade förgasare innan dess) som är en klar fördel (enklare kallstarter, aningens bränslenålare och ev lite mindre ryckig gång).

 

Beg Buster XL: t ex den här verkar ju helt komplett, bara att sjösätta och åka iväg http://www.blocket.se/vi/11739532.htm?ca=7_s

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 01 maj 2007 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en buster Rs 90a tycker den går alldelesförtäfligt bra i sjön!

det som har varit med dom tidigare modeller av buster är att dom slår

lite och det har o göra med formen på skrovet i fören(tror jag), men jag undrar om det bara är att det att båten  är en aluminium båt.

Men dom nyare modellerna har fina sjö egenskaper vad jag har förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker du ska välja den gammla xl-modellen, den är prisvärd jämfört med vad du ska ha den till. den klarar dra upp en person på vattenskidor lätt, plus att den tar 7 pers och en topp fart upp till 40 konop med en 80 hk eller 90 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor

Hej

 

Tycker också det verkar som om du skall satsa på den gamla B XL med 80 - 90 hkr. Vi tittade lite på den modellen innan vi fastnade för den magnum vi köpte beg i 2003. Dock, skall du ha den på v-kusten bör du tänka på ordentlig primning / grundmålning innan bottenfärgen läggs på. Att föredra är såklart en färg utan koppar. Vi använder Jotun Alu, men den räcker inte hela säsongen. Vi får skrubba av minst en - två gånger på sommaren. Båten ligger i från april / maj till dec- januari! så säsongen är lång...

 

För säkerhets skull har vi också zinkanoder på akterspegeln samt på översta främsta steglisten. Den ligger ovanför vattnet vid körning o bromsar således inte.

 

Mvh D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Jag är ute efter en antingen en Ryds 620 DC eller en Buster XL 2005 o nyare. Vad jag gillar med den nyare modellen på XLen är att den ser snyggare ut och är ngt större. Jag har dock för avsikt att i sånt fall köpa en med 115 hk motor på- då det blir en del vattensport osv. Tror att om man väljer en med mindre motor innebär problem vid just vattensport...men vad vet jag.

Hade en Buster RS 94 innan och jag var grymt nöjd med båten (men inte med motorn som strulade en del....)

 

Nackdelen tycker jag är att man får tälta om man ska stanna kvar i skärgården...

 

Senast ändrad av AudiTQ | 02 maj 2007 | 21:33

 

Senast ändrad av AudiTQ | 02 maj 2007 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för alla värdefulla tips...nu analyseras marknaden.

Har även fått upp ögonen för Silver båtarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att den äldre XL modellen är en av de snyggare Buster har tillverkat. Ser ut som en XXL men i något mindre tappning men är ändå godkänd för 7 personer. Lite låg, sportig och djävligt snygga pulpetrutor. Gör 35 knop med 80 hästar. Läste på busters hemsida om en test där de hade 100hk och då gjorde den en bra bit över 40 knop... Den tyngre motorn gör att den får en bra balans i högre sjö jämfört med buster L som i låg fart och vuxna längst fram kan dyka lite i vågorna med oönskade kallduschar som följd. Den nya XL är egentligen en helt ny båt och ska inte jämföras med den äldre. Det är bara namnet som är samma. I mitt tycke är den nya jättefin men för nästan samma pengar får man en XXL med 150hk och 47 knop vilket gör valet enkelt. Den nya XL med 115hk går bara någon enstaka knop snabbare än den gamla med 80hk. Tyngre, högre fribord, större motor men fortfarande bara med plats för 7 (såvitt jag vet). Priset, ja i jämförelse så är den äldre ett fynd... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för tipsen, det blev en fin somar i en Buster L 2002

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...