Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sahlback

Sovkomforten i båt, dvs. bristen.

Rekommendera Poster


Har just kommit hem efter 3 dygn i min daycruiser. Allt funkar bra men madrasserna i ruffen är rätt hårda. Om man som jag gillar att sova på sidan så känner man sig rätt krokig och stel på morgonen. Ett par nätter spelar inte så stor roll men en semestervecka kan nog bli jobbigt. Provade att lägga en vanlig strandmadrass under sovsäcken och det blev lite bättre men...

Hur upplever ni andra övernattare det? Några tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har liggunderlag under mina ruffdynor, känns lite bättre och är samtidigt värmeisolerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du inte dragkedjor på dina dynor? isåfall har du ju mallarna klara och kan köpa ett mjukare skum, det är ju klädseln som är dyr, kolla och känn på madrasser på Jysk och andra lågprisställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är skummet okey så finns det ingen anledning till att byta detsamma.

Men, köp tempur madrass, några cm hög och det blir en helt annan upplevelse.

Denna formar sig efter kroppen, har detta själv samt samma material till kudden, helt fantastiskt.

Kostar en del men är väl värt varenda krona.

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag ska nog börja med att köpa och skära till mjukare skumgummimadrasser och se vad det gör först.

Tempurkudde har jag hört talas om men inte madrasser. Är det nån bäddmadrass man lägger på eller hur funkar dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med en återförsäljare av Tempur. Hon sa att dom är lite känsliga för fukt och det är ju inte jättebra i en båtruff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IKEA låter bra. Kommer du ihåg vilken modell/tjocklek du valde? Man skulle ju vilja köpa en tjock madrass men då går den väl inte i fodralet. Dom är väl ca 10 cm skulle jag tro. Nån som vet så jag slipper åka 20 mil bara för att kolla. smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftmadrass och sovsäck funkar bra för mig :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den är ca 15 cm tjock. Det är bara att ta fram symaskinen och sy nytt runt madrassen. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symaskinen! Nä fy 17. Då har jag hellre en tunnare madrass och nackspärr. 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 180cm bred madrass på Ikea. Lite tjockare variant som heter Sultan Fågelbro. 14cm tjock och i tre lager med luftspalt i mellan lagren. Riktigt mjuk och skön. Madrassen kostrade 700:-

Det första jagf gjorde var att plocka av originalöverdraget och skära till skumgummit med mina gamla dynor som mall. När det va klart tog jag det medföljande madrassöverdraget från Ikea och sydde om det till nytt yttertyg. Eftersom madrassöverdraget som satt på vid inmköpet var rejält, fick det duga som klädsel i båten.

Resultatet blev ganska bra, om jag får säga det själv. Framförallt blev det mjuka kojer och många tusenlappar sparade. Den enda merkostnaden jag haft utöver madrassen är två dragkedjor för en femtiolapp...

bifogar en bild på budgetdynorna

post-22446-1394235037,2113_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

skumplast gradersa i hur mycket olja det är ifört per volym är det madrasser som också ska sittas på krävs större bärighet sen ska det tas med att skumplastens celler krossas och mjukas upp när de blivit inkörda och med åldern kommer de mjukna något mer så köp alltid för hårda.

 

lite företagsreklam här handlar jag alltid:

http://www.skumplastboden.se/

 

när länken tagits bort så sök på goggle på tex skumplastboden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska följa upp både Ikea och Gislavedspåren! Tack för bra idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

skummplast är väldigt billigt hos fabriksförsäljarna så ett byte blir inte så dyrt har även handlat billiga bäddmadrasser där och dessa är öppningsbara och du byter inne kärna efter önskad komfort, stor kvalite skillnad mot ikea sen finns även tempur att tillgå  via denna fabriksförsäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har ju bara 20 min till Gislaved också så det är nog värt ett besök.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag upplevde samma sak som du förra sommaren, dvs. att man fick rätt ont i rygg och leder efter några nätter till sjöss. Någon eller några nätter går bra, sedan får man träsmak i hela kroppen. I mitt fall var det inte för hårda dynor utan för mjuka som var problemet. Med en för mjuk dyna så trycker man ihop skummet så mycket att man känner av det hårda underlaget under dynan.

 

Jag bytte därför ut skummet denna vinter. Utnyttjade BTL-inredningar i Tyresö (www.btl-inredningar.se) för detta jobb. De rekommenderar egentligen ett 2-3 cm riktigt kompakt skum i botten och 10 cm kallskum ovanpå (de som kallas kompakt respektive polyeter, -40kg på sid. 5 i deras produktkatalog). Mitt gamla kallskum var 9 cm tjockt. För att jag skulle kunna behålla den gamla klädseln valde jag 2 cm kompakt skum i botten och 7,5 cm  polyeter ovanpå. Dessa två lager limmades ihop och ovanpå sattes ett lager med fibervadd.

 

När jag fick tillbaka den nya stoppningen satte jag tillbaka den gamla klädseln, som bara var 5 säsonger gammal och rätt fräsch. På undersidan sitter en plywoodskiva som klädseln var häftad i. Den nya stoppningen var knappt 10 cm tjock, den gamla bara 9cm. Men det fanns tillräckligt med tyg för att det skulle gå att sätta tillbaka det.

 

Har lagt tillbaka dynorna i båten och provlegat, men ännu inte sovit i båten. Det känns dock betydligt bättre och jag tror att jag kommer sova som en kung denna sommar.

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 2 9cm tjocka bäddmadrasser på Ikea och behåller dom vanliga dynorna under. Känns som det kommer att bli riktigt skönt. Får se om man klipper och syr till dom till V-form så småningom men det blev rätt bra som det var.

Tack för alla förslag!20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skakar liv i en gammal tråd. Någon som har köpt madrasser till sin båt nyligen ? Är skummadrass bäst till en fuktig miljö som det kan vara i ruffen ? 

 

jag såg att Sultan Fågelbro inte fanns längre i Ikeas sortiment. Tanken va nog att köpa en 180*200 skummadrass och skära till madrassen, finns det någon som har tips eller bilder på detta ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har vanliga sittdynor men ganska tjocka, 10 cm skulle jag tro. På kvällen lägger vi på några billiga bäddmadrasser från Jysk. Det blir hur bra som helst, säger jag som alltid sover på sidan och väger 90+. Bäddmadrasserna förvarar man inomhus när man inte är ute med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort Version

Jag hade åxå typ 8-10 cm tjocka dynor i förpiken, sover på sidan, och tyckte det var på tok för obekvämt. Provade först med "vanlig" bäddmadrass men det hjälpte nada.
 

Uteslöt tempur

Frugan, skaffade tempur-bäddmadrasser hemma, dom har jag aldrig sovit riktigt bra i, vet inte varför men tror det beror på att dom är så "tröga" att när jag vänder eller flyttar mej, blir det kvar en grop ganska länge... eller nåt, Nä mej passar dom inte alls, frugan gillar dom. (så du måste testa)

 

Gjorde extra "bäddmadrasser" av skumgummimadrasser från Jysk (8-10cm)
Skumgummit räckte ej till på längden men det fanns överskott i fotänden som jag använde och limmade med spraylim. Funkat fantastiskt bra i 2,8 säsonger.

 

 

Långa

Måttade mot originaldynorna. Förpiksmadrasserna var längre än Jysk men bredden räckte precis.

Materialet räckte gott och vät till. Kapade till samma mått som förpikmadrassen. Limmade överskott som förlängning med spraylim (funkar kanon). kapade till resten.

Sydde om madrassöverdraget så det passade.
Gjorde likadant på båda förpiksmadrasserna, trots att frugan sagt att hon inte behövde nån extra madrass.

Det tog visserligen lite tid, började vid 9, när frun gått till jobbet. Hann åka till båten innan hon kom hem (kl4) är inte 100% på när jag var klar men tippa på att det tog 4-6 timmar för en helt nybörjare. Det svåraste var att komma på hur jag skulle trä symaskinen, det näst svåraste att tänka spegelvänt eftersom "man" ju syr ut-och-in.
Efter det har jag sytt både kapell, sprayhood, repat segel mm. Rätt intressant pyssel faktiskt.

Lyckades smussla in "frugans" madrass i akterruffen. Min bäddade jag med överdragslakan. Såg lite kufiskt ut med en tjock och en tunn madrass i förpik men inte så anmärkningsvärt som man kan tro. Fru blev vansinnigt avundsjuk.. Om hon "hade förstått skillnaden, hade hon ju såklart"...

...misstänker att hon trodde hon skulle "åka på" syjobbet.. Hon sover också som en liten....

 

Förvarar madrasser i båten, har hinktorrbollar, en i varje sovkabin, en i salongen, hittills inte märkt tillstymmelse av fukt.problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=), ser att, efter lite omflytt av text blev kort och lång- versionerna långa båda två =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skakar liv i en gammal tråd. Någon som har köpt madrasser till sin båt nyligen ? Är skummadrass bäst till en fuktig miljö som det kan vara i ruffen ? 

 

jag såg att Sultan Fågelbro inte fanns längre i Ikeas sortiment. Tanken va nog att köpa en 180*200 skummadrass och skära till madrassen, finns det någon som har tips eller bilder på detta ? 

 

Jag gjorde ungefär så till min båt som ett provisorium, för att få bättre madrasser i förpiken på min båt.

 

http://thallatha.blogspot.se/2012/06/nya-madrasser-i-forpiken.html

 

Där står det ganska noga i text och bild hur jag gjorde och varför och en massa annat trams.

 

Nu ett antal år senare och en massa övernattningar kan jag konstatera att madrasserna nog är en aning för mjuka. Det finns ju madrasser med olika densitet.

 

Eller  så är det nog egentligen jag som är för tung. :(

 

Men det har fungerat rätt skapligt - och jag sover alltid gott i båten.

 

Har haft två tankar.

 

Antingen lägga ett liggunderlag ovanpå madrassen eller köpa nya madrasser med kraftigare skum eller liknande.

 

Liggunderlag skulle jag ju kunna fixa redan nu till sommaren och nya madrasser bör man ju helst beställa på hösten om man vill ha dem till efterföljande sommar.

 

Hantverkare är också människor, som skulle vilja ha ett liv på våren - erfarenhetsmässigt en omöjlighet - och slippa få sparken på hösten - även det egen erfarenhet.

 

Det där med ventilation under kojerna.

 

Tänker varje gång frågan är upp att det skall jag kolla mer i detalj när jag är ute och seglar. Dvs om mitt arrangemang har givit nån effekt. När jag är ute och seglar kommer jag aldrig ihåg att kolla.

 

Av det drar jag en slutsats.

 

Förr när man hade madrasser rakt på den hela kojbotten blev det plaskblött i och under madrassen. Det uppmärksammade man titt som tätt.

 

Sen jag borrade hål i skivan under och la det dyra ventilerade underlaget under madrasserna, har jag över huvud taget aldrig tänkt på eller märkt att det är fuktigt under madrasserna, trotts att jag legat i samma koj i båten, över en månad i sträck. Dvs några timmar varje natt (anm för läsare som märker ord :P - nämner inga namn, men man kaj ju alltid snegla)

 

Med all sannolikhet fungerar det efter som jag aldrig märker att det blir blött.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man föredrar för hårdhet i madrasser är nog högst individuellt. Jag sover bäst på hårda underlag. Allra bäst på en stum tagelmadrass som jag hade under två år. Den gav liksom med sig några millimeter, men sen var den stum.

 

Jag hälsar på mina föräldrar då och då, och där är gästsängen jag sover i utrustad med en riktigt mjuk resårbotten. Jag sjunker ihop i en grop, kan inte röra mig under sömnen, och vaknar ofta med en sovande arm och ett begynnande ryggskott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser i olika exemplar av samma båt, att den halvbreda sängen (inte en lyxdubbelsäng men ändå ca 120cm bred), att madrassen antingen är delad på längden eller också tvärsöver på mitten. Det tycks slumpmässigt hur de skurit och sytt madrassen. Eller är de inte det? Är en madrass delad på längden avsedd för två barn, och madrass delad tvärs över avsedd för vuxna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bero på vad det är för luckor och förvaring i botten under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...