Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
anpal

Bra rengöringsmedel för däck???

Rekommendera Poster

Hej, Undrar om någon har ett bra tips för att göra rent däcket med halkskyddsspår i. Att göra rent skrovet och andra \släta\ ytor har jag inget problem med, där har vi rubbing, polish etc men ett skrovligt halkskyddat skarndäck är helt omöjligt att få rent. Minns en reklam för ett par år sedan där man marknadsförde ett rengöringsmedel för badrum \så enkelt att även män tycker det är roligt!!!\. Man sprayar på, låter det verka ett par minuter och sedan är det bara att spola av! Finns det något sådant för halkskyddade skarnbdäck? Gärna med en dödskalle på flaskan och texten \använd skyddsmask, vid hudkontakt - kontakta genast läkare!\ Förstår ni vad jag menar? Fram med tipsen, jag är så trött på att skura, skura och efter avspolning är skiten kvar, vilket undermedel kan du rekommendera? /André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det skulle jag också vilja veta.

 

Tvättade och skurade båten hela fm i går.

Känns som om jag kan skura halkskyddet hur mycket som helst utan ngot vidare resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag fick tips av någon att pröva VIM, provade själv igår och med en skurborste så tar det rätt bra. 19 kr för 750ml på ÖB.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men men men?  Jag kör över alla mönstrade ytor med högtryckstvätten. Rent.

 

Jo, det stänker lite så man får som vanligt använda högtrycket först och göra resten av rengöringen efteråt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag testade vanligt tvättmedel för plastmöbler. Mycket praktiskt med sprayflaska. Spruta på, låt verka en stund, tvätta och skölj av.

Det blev bättre än vad jag hade förväntat mig.

 

Tuta och kör 26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett kanontipps av en före detta medlem här på forumet. (Wille)

 

Ett jättebra tipps då jag hade massa svarta fläckar efter mögel och annan skit från presseningen som satt för tät i vinter. Fläckar på vit gelcoate.

 

Hans tipps var, fasad och mögeltvätt, Biltema ca 65 kr för 4 liter.

 

Tvättat nu i helgen och det blev jättebra. 

 

Tack Wille, om du kikar in här någon gång.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag förstår vad du menar :-)

Ska själv testa en produkt med en sködpadda på i veckan. Ja jag vet att det finns starkare saker men det går jag inte in på.

På med Avfettning (miljömärkt)- vänta några minuter och sen högtryckaren på detta.

Så här står det i bruksanvisningen:

- Tar effektivt bort asfalt, tjära, olja och fett från bilar, båtar och annat som utsätts för hårt sittande smuts.

Återkommer med resultat - om jag kommer ihåg det :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Universalbolaget har en produkt som heter universal som man för på med en svamp och sedan går på med rotborste för att sedan skjölja av med vatten.

Funkar kannon bra. Jag lånar av en granne som köpt produkten på båtmässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm

Fungerade inte med superavfettning!

Testade att pensla på Water Line (fosforsyra)- blev bra. :-)

Men .... :-(

Havstupanerna / snäckorna som blev kvar efter tvätten i höstas verkar vara svåra att få bort.

Är det bara mekanisk nötning som funkar?

Kan man mjuka upp dem med nåt medel innan skrapning?

Isskrapa eller cikel?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärchers T-racer Altantvätt :-) Funkar kanon. På med skiten, låt verka, lite skurborste om så behövs o spola av - voila, the work is done. Ska till o med vara skonsamt för miljön.

 

Senast ändrad av ArneT | 06 maj 2007 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar!!!

 

Tack för alla tips. Jag skyndade iväg till Biltema och satsade 65 kr för 4 liter på fasad- och mögeltvätt vilket visade sig fungera bra. Hade jag haft högtryck så hade det säkert fungerat ännu bättre.

 

/Tack tack.

 

Apropå universal, jag köpte också en sådan burk på mässan. Det visade sig inte fungera så bra på mönstrad yta såsom halkskyddsdäck men skrovet däremot, oj-oj.

 

Jag började först med båtpolish men gav snabbt upp, provade lite med Universal och smutsen lossnade nästan av sig självt. Helt enkelt kanon på glatta ytor som fribord-

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!! Precis samma problem hade vi på vårat däck.... Gav upp tills jag kom in på macken och såg turtles plast tvätt för plastmöbler.... läste på flaskan och det stod att det gick bra att använda till båtar. Köpte en flaska för lite över 80 spänn och for till båten och sprayade på .... Skiten bara åkte av i ett naffs. Efter att vi sprayade så tog jag trassel och gnodde rent, däcket blev dock lite matt men nu var det ju rent och jag tog maskinen med rena polerings hättor och bara vaxade. Efter att vaxet torkat va det bara att torka av , hur lätt som helst. Helt klart värt att pröva. Inga rester eller nå annan skit i räfflorna.

 

// Rille

post-23912-1394235040,4701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättare min nyinköpta plastbåt som stått på land i över 3 år. riktigt skitig. Jag körde med biltemas (finns andra märken) Vax Schampo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig testat mitt egna tips här nedan på just på halkskyddande skarndäck, men på resten av båten, bilar och mycket annat: Asfaltborttagare! Den finns att köpa på OK/Q8 i sprayflaska och är oerhört effektiv till alla de ställen som jag har provat den på! Jag skulle nog tro att det medlet fungerar precis så bra som du önskar, dvs. spraya på, låt verka 3-4 minuter och spola sedan av med mycket rikligt vatten. Asfaltborttagare använder jag varje år till min båt (överallt) och även till bilen. Asfaltborttagare är ett avfettnings och rengöringsmedel med den skillnaden att den är ganska stark men betydligt mer effektiv än de sedvanliga rengöringsmedlen. Törs nästan garantera att du blir mer än nöjd om du skulle prova den!!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men många mögeltvätt innehåller även blekningsmedel. Hur går det då, när båten har självlens och vattnen rinner ut över en målade skrov? Färgen bleknar ju?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sprutade på någon typ av motortvätt spray. Detta använde jag inne i båten då jag hade kladdat rätt mycket med motorn i våras och det fanns olja och fett på hela durken. Sprutade på, lät verka i någon minut och knuggade lite med en grov svamp. Sen var det bara att torka av. Blev bländande vitt. Durken är också lite halkskydds mönstrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En långsiktlig lösning :

 

   Måla de skrovliga ytorna med antihalk färg. Du har fortfarande ett halkfritt däck men skrovligheten blir grundare och lättare att tvätta med vanligt båtschampo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...