Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
chrsam

Hur varmt ska ett VP 250 drev bli ?

Rekommendera Poster


Hej alla experter, har en fråga jag inte lycats söka svar på.

 

Vad är normal arbetstemperatur för ett VP 250 drev

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Konstig fråga. Har Du tempmätare på drevet,det har jag aldrig hört talas om. Dreven ligger ju oftast under vattenytan.

Återkom med ytterligare uppgifter och vad Du menar.

Hälsn.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag undrar är för att enkelt kunna bedöma om allt är ok genom att känna på drevet ibland.

T.ex , ska det normalt vara iskallt, 20, 60, 100 grader, eller mer ?

Jag har ingen tempgivare på drevet (finns det?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss uppvärmning kanske det blir, man snurrar ju runt lite hydraulolja. Men drevet ligger ju i vatten som kyler bra. Borde inte ha många grader över vad vattnet har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det utvecklas inte stor värme i ett drev. Du har stor kylning från vattnet och drevet i sig utvecklar inte mycket värme. Att kunna känna på drevets temperatur för att bedömma dagsformen på det är nog till att glömma.

Dels kan du ju alltid rycka i proppelern för att känna efter glapp. Men annars så får du lyssna efter missljud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,skitsnack pojkar,när man kör en planande båt så är ju en stor del av drevet ovanför vatten.

Således vid full fart kan man känna på drevet,då ska det inte vara mer än ljumt.Om man har en badplattform att ligga på,det har jag gjort många gånger!!

 

Senast ändrad av Gusta | 29 april 2007 | 19:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, inte stor del av drevet som är under vattnet när båten planat ut. Mitt 280 drev blir lite fesjummet, gött att ha fötterna på när man badar... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den värme som utvecklas i drevet borde vara ca 3% av utgående effekt ur motorn. Det är nämligen effektförlusten som man får genom de två vinkelväxlarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns ju tom drev kylare att köpa till vissa drev modeler som blir för varma, det är ett stort problem det där med varma drev, för blir det för varmt bryts oljan ned, jag brukar känna på mitt 100drev ibland när jag kör och det är normalt i plan , varmt så man nästan bränner sig.

och så bör det vara. 

 

notera att man måste vara lite halv galen för att känna på drevet när man kör , är svårt att nå utan att rammla i på dom flesta båtar.

/MVH Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hm.

1 hästkraft är 736 Watt.

200 hk blir då 147 200 Watt i en normal båtmotor.

 

3% av 147200 W = 4416 Watt, 4 kW! Ett vanligt elvärmeelement är på 1-2 kW Watt. Dvs det borde kunna bli hyfsat varmt, ja.

Övre vinkelväxeln ligger normalt i luften medan man kör.

 

Det har jag faktiskt inte tänkt på tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för alla svar, inte iskallt och inte glödhett,  då är allt normalt efter en stunds körning.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...