Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Botved

Kylning av 280-drev

Rekommendera Poster

Hur kyls 280-dreven? Jag skulle behöva ta motorns kylvatten en annan väg än genom drevet, påverkar det drevets kylning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har en sötvattenkyld motor, är drevet inte alls inblandat, mer än att sjövattnet för att kyla avgaslimpan också kyler ner sötvattnet inne i värmeväxlaren
Sen går inte kylvattnet GENOM drevet, det tas FRÅN/VIA drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har väll en par miljarder kubik vatten runt drevet, troligen räcker det. Att kylvattnet går genom drevet har nog inget med kylande funktion att gör. Men det är ju väldigt praktiskt så varför byta bort det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för liten kapacitet på det intaget för att klara mina nya motorer, därav måste jag antingen ersätta intaget, eller komplettera. Mercruiser har ju kylproblem på Alpha dreven och får komplettera med dusch ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt tas kylvattnet till motorn in via ett rör bredvid drevet istället för genom drevet. Men jag ska göra tvärtom, bygga tillbaka till orginal så det tas igenom drevet istället. Mest för att ha så lite prylar som möjligt som sticker ner i vattnet och som skapar friktion. (också 280 drev)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


det ända som kyler ett 280 drev är vattenflödet in till motorn,trots det så blir toppen nästan glödande när man planar för då ligger bara botten av revet i vattnet,om du ska använda skrov intag så ska slangen mellan drev tas bort och man ska plugga intaget i sköldeb.

då av vatten trycket när du åker så kommer den att gå igenom drevet och spryta på skölden för att sen stänka och kyla ner toppen på drevet.

Jag har på mitt alpha drev dusch samt så får kylvatnet spruta på skölden sen kyla fronten på toppen på drevet.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...