Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas

Bygga en båt

Rekommendera Poster

Har funderingar på att bygga en egen motorbåt på ca: 20-30 fot. eller är det för stort/litet? bredden vet jag inte, den beror ju på längden, men typ 2m, vad är max måtten/vikten man får lov att ha utan skepparexamen? Har ingen större koll på båt modeller eller vad dom heter men hade tänkt mig en spetsbåt (dom heter väl så?) 2 stolar en soffa för 3, och en sov plats för 3-4, inget lyxhotell men. Vet ni nån bra sida om mer info om vad man bör tänka på, bygg tipps osv. Tänkte göra i glasfiber. Man får ju först bygga en for så man har nått att gjuta av. om jag inte är helt ute så går det att göra i masonitskivor? och sedan sprya dom med silikon. Motor, ja förslag, en eller två? det blir begangnat i allafall, man kan ju börja med det. Jo, jag har förstått att det inte är det lättaste (rent av idiotiskt?:shock:) och det är mycket jobb med det. Men skulle det gå tror ni? eller är det bättre att tälja en bössa ;-) Tar gärna emot synpunkter och förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp begagnat och renovera istället, det blir säkrare billigare och betydligt bättre Lars-Göran :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja, då hade jag inte suttit uppe och skrivit detta kl 0325 :lol: det är det som är grejen att få sin egen konstruktion, eller hur det nu stavas...även om den kanske inte blir helt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra som förre ägaren till vår båt gjorde: Köp en halvrisig båt, t.ex. en i grunden bra snipa, typ Nidelv 24, Joda 24, Monark 69 el. dyl. Riv ur det mesta av inredningen och börja snickra. Vår bår blev fantiskt fin med massvis av träkänsla. Teakdurk, fernissad mahogny på skotten, fint nåtad teak på kartbordet m.m. Vackert och trivsamt. I stort sett inget av den ursprunglioga plasten i inredningen syns längre. Att bygga ett skrov från grunden kräver nog massvis av båtkunnande och erfarenhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas! Tycker det är jätte bra att man försöker att förverkliga sina drömmar och ide´r, rent konkret så gå in i vårt Branschregister sök Ö-Metall, de har en ny vattenskärningsmaskin mm kontakta honom så hjälper de till med ritningar mm i cadd. Lycka till och låt oss följa ditt projekt mvh suzz :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller storleken innan du måste ha skepparexamen så behöver du inte vara orolig för den storleken du har tänkt dig. Kustskepparintyg krävs för att framföra fritidsskepp, skepp defineras som fartyg som har en störstalängd större än 4m och en största bredd större än 4m. Om du tagit dig vatten över huvudet avgörs väl av vilken förväntning du har, både vad gäller pengar och arbetstid. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu slant du allt litet på tangenterna, norpan. ;-) 12 meter är gränsen vad gäller längden för att ett fartyg skall klassas som skepp. Som du riktigt skriver skall DESSUTOM bredden vara över 4 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev verkligen inte rätt såklart skall längden överstiga 12m och ingenting annat!!! Jag skall kontrollera att alla tangenter sitter som de skall på tangentbordet :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stod lite om att bygga båt i senaste numret av Praktiskt Båtägande (nr 7 2005).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...