Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
janandersson

Merc 3.0 \"tappar andan\" vid gaspådrag - orsak?

Rekommendera Poster


Hej!
Har en Mercruiser 3.0 (förgasare) som så att säga tappar andan när jag drar på från sakta till planingsfart. Känslan är som att den inte får bensin vid ett visst varvtal. Gasar jag på sakta så kan den t.o.m. stanna. Annars tar den sig och sticker iväg och går sedan hur fint som helst. Ibland kan den även misstända vid samma tillfälle.
Har någon möjligtvis en aning om vad detta kan bero på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hade samma problem på en mercruiser 4,6

Efter rengöring av förgasare, flotörhus, munstycken etc.

och bränsletank så gick den som en klocka igen.

Mvh: Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, jag börjar väl med bränslefiltret. Förgasarn vågar jag knappast plocka sönder, det blir nog att köpa en ny då :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl sådana som inte gör annat än plockar isär förgasare hela dagarna!? Lämna in dem till en mekaniker så dom kan kolla på dem... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Min VP 3.0 GL beter sig också så. Det var så redan när den var ny. Märker av det speciellt när den är lite kall. Om jag minns rätt från förra året så tror jag inte det var riktigt lika påtagligt när man kört ett tag och den blivit ordentligt varm. Jag trodde att den kanske blev lite sur på tomgången. Men om jag förstår er rätt är det inget som man borde förvänta sig alltså ?  jag har ju lite garanti kvar så det är alltså något man borde ta upp med båtfirman om jag fattar er rätt ?

 

Trevlig båthelg !

Nic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp samma här, när den är kall är effekten mer påtaglig. När den är varm går det bättre även om andtäppan märks en smula. Jag tror inte det beror på att den gått på tomgång ett tag, jag kan köra på tomgång en timme två timmar (trolling) utan problem, det är bara att gasa iväg efter det. Jag tror mer på att den vill/måste suga i sig mer bensin än vad som levereras för tillfället.

Om du tar din båt/motor till leverantören, kanske du kan rapportera resultatet här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma på min VP 3.0 GS, har fått förklarat för mig att det ska vara så. Inte för att jag är särskilt nöjd med den förklaringen men jag verkar inte vara ensam om fenomenet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

suckar den vid snabb gaspådrag?eller suckar den vid normal gaspådrag,eller suckar den oavsett hur du gasar?.

oftas brukar det bero på accpumpen i förgasaren,samt så kan man behöva packa om förgasaren vilket är lätt at göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid sakta gaspådrag klarar man sig utan accpump, om du nu har en sån, motorn ska inte stanna då, inte när den är varm. Det som tyder på att den går när man gasar lite mer eller snabbare är, att just accpumpen funkar. Prova att pumpa lite med gasreglaget när du gasar på, dör den inte då betyder det att accpumpen funkar. Och att den får för lite soppa när du kör lite som vanligt. Du kan också med motorn avslagen titta ner i förgasaren, vid gaspådrag ska du se små bensinstrålar åka ner i förgasaren, då funkar accpumpen.  

Om det är ett bränsle-relaterat problem blir det oftast lite mjukare symtom än om det är el-problem, blir oftast lite hackigare känsla då....ok, kanske lite överkurs men ändå.

 

Sen vill jag bara säga till hawaii-industries att så ska det INTE vara. Det är väl klart som fasen att det ska funka över hela registret!!

 

Trevlig sommar!!

 

Senast ändrad av magnus8 | 01 maj 2007 | 01:08

 

Senast ändrad av magnus8 | 01 maj 2007 | 01:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt rätt magnus.jag skrev lite otydligt,är det en rochester förgasare?

hur gammal är motorn?

den ska absolut inte sucka vid något register alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter den här tråden. Mitt problem kvarstår men är väl snarare irriterande än hindrande. Om det nu är accpumpen som spökar, vilket det ju verkar vara, är det någonting jag kan göra själv? Typ pilla lite på den där mojängen, blås lite i det där röret, spänn fast med ett buntband. Vill inte gärna behöva ta till utlejd totalrenovering om problemet kanske bara beror på skit i förgasaren e dyl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med många andra här. Har en 3.0 årsmod 2006 och den har betett sig så sedan ny. Men som någon nämnde..det inträffar bara när den inte helt hunnit bli varm verkar det som.

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*suck* vadå ska va så....

 

Finns det NÅGON som skulle acceptera att en bil som är kall hackar lite vid en omkörning 13.gif\ ?????????????????????????????

 

INTE jag iallafall...

 

Dessa motorer har dom byggt i många år och dom finns även i bilar... har du/ni båt med garanti är det bara att lämna in... Det är HELT oacceptabelt...

 

Ni som nu inte har garanti, om det inte hjälper med att byta bränslefilter, vill jag rekomendera en storlek större munstycke och en genomgång av förgasaren på en firma som vet vad dom gör.... INGA jä-la klåpare, utan ngn som faktiskt kan...SAMT att justera tändingen (också där av ngn som vet vad han/hon gör)

/RC

 

får nog understryka endel...smiley-undecided.gif\

 

Senast ändrad av RCarlsson | 25 september 2007 | 14:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl, åtskiliga förgasarmotorer hackar då man drar på, och de ännu är kalla. De chokesystem som bygger på vacuumeffekt i insuget brukar funka bättre än bimetallvarianterna.

Att 3,0:orna inte är några tekniska underverk torde väl få ifrågasätta. Hur det nu är så har de samma konstruktion som exvis B18 o B20, med stötstänger etc. man kan säga att så skall det inte vara på en ny motor. Visst, men konstruktionen är den den är. På en insprutad motor kan du justera bränslemängden på ett helt annat sätt då du drar på när motorn är kall. Nackdelen med det skulle möjligtvis vara att du misshandlar din motor lite mer än du gör med en förgasarvariant som faktiskt tvekar och visar på att den ännu äör lite kall.

Tvekar den även på gåspådrag då den är varm är det en annan femma, skit i accpumpen kan ju vara en möjlig orsak. Dessa motorer är ju dock kända för att tugga topplockspackningar, och man bör väl studra problematiken med något sånär öppet sinne.

Förgasarmotorer generellt har mången gång svårigheter i att anpassa bränsle/luftblandningen vid hastigt gaspådrag till max.

Märk också att rochesters quadraport, eller vad de nu heter, har sekundärspjäll som öppnas av vacuumet i insuget via en klocka. Om denna klocka börjar läcka försenas öppningen av portarna, motorn går då fett och tvekar, men den sitter främst på 5,0:orna

Avseende att byta munstycken kan det där nog vara litet vanskligt, få behärksar detta, dessutom sabbar man miljövärdena, och frågan är om MC vill göra det inom garantitiden. Avseende 3,0:an på bilsidan så är den mycket ovanlig. Besinna också att denna motor inte har en vanlig fördelare; tändningen ställs på lite annorlunda vis är vanliga chevor.

 

 

Senast ändrad av GalenTunna | 25 september 2007 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, tack för svaren. Då gäller alltså certifierad verkstad eller att låta det bero. Jag som var sugen på att pilla på förgasaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Någon skrev att tanken skulle rengöras, förslag på hur detta kan ske?? Jag menar plats, det är ju inte bara att dumpa skiten i sjön. Metod??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja ett svar på detta vore ju roligt...har samma problem med min Bayliner 175 BR från 2006.

Inträffar bara när motorn är kall och när man första gången drar på för att komma upp i plan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...