Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nisse_Hult

Teaklaminat i en Ryds 510: Hur fästa och hur många delar är det?

Rekommendera Poster

Har precis fått hem en Ryds 510 GTI. När den väl var hemma tyckte jag den var väldigt kal invändigt, så en uppsättning teaklaminat inskaffades.

Har två frågor som någon insatt förhoppningsvis kan svara på:

 - Säljaren menar att laminaten ska både limmas och skruvas, men jag tycker det verkar vara lite mycket att även skruva att skruvskallarna ju blir fullt synliga. Ska man verkligen behöva skruva? Erfarenheter?

 - Säljaren menar att satsen laminat var komplett, men har för mig att det är en del till främre ankarlucka en del som sitter runt den bakre ankarluckan. Det som ingick var ett komplett golv inne i båten plus två delar runt motorn. Säljaren hade inga båtar med laminat på plats, så jag kunde inte kolla. Är det någon som har en 510 med laminat som kan svara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svarap på alla dina frågor men mitt tips är att inte limma alls. Min 511GTS som kom med laminat från Ryds var skruvad med sikaflex i skruvhålen. Fördelen med detta är att det går att ta bort dem på vintern och göra rent under. Speciellt i den typen av båt tror jag det är svårt att få det helt tätt under när ytan är rugglig och risken för frysskador känns stor. Nackdelen med skruvar är ju att det är lite jobb men personligen hade jag inte limmat fast dem.

Den 510Gti som jag känner till (en bekant) har teakdurk där du beskriver och inte på luckorna. Durken är rent hela motorn så att säga där bak, detta är ju dock ingen garanti vad som skall ingå i satsen men ett tecken på att det stämmer det du har fått. Båten i detta fallet är en -04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

JAg hade ju en GTI med laminatgolv. Främre ankarluckan, eller överhuvudtaget där man kliver på, där fanns ingen laminat alls.

Beträffande aktern, så titta i min sjöbod , i mitt album. Jäg har bilder från aktern på min GTI

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hittade den här gammal tråden och undrar hur du, Nisse Hult, valde att fästa teak laminaten. Eller hur ni andra valt att fästa denna laminat.

Jag har också införskaffat ett set på 7 delar till min Ryds 510 och är osäker på hur jag ska göra.

Om man väljer att limma med tandad spackel så går det ju aldrig att återställa durken om laminaten skulle bli ful med åren.

tips och tankar tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...