Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinG

Vatten i oljan

Rekommendera Poster

Om man har vatten i oljan vad brukar vara det vanligaste felet?

motorn är en mercruiser 3,0 4cyl med sjövatten kylning.

 

Motor går bra för övrigt.

 

Något svårstartad dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är motorn?

Ofta är det topplockspackningen men kan vara sönder rostade kylkanaler också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

topplockspackningen skulle jag sätta mina pengar på.

bara att plocka ner toppen och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ej expert på inombordare, men oljekylaren är en annan möjlig källa till läckage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena.. jag har själv haft vatten i oljan på en av mina maskiner, där var det så att avgasventilen till en cylinder visade sig vara bränd ( typ..halv..3.gif\) vilket i kombination med läckande knä gjorde att motorn sög isig vatten bakvägen och fyllde cylindern med vatten...

resultat.. vatten i oljan, trodde först det var startmotorn eftersom maskinen inte ville gå runt (tack för det.. hade den gjort det kunde allt varit skrot), plus byte av lite limpor och knän, renovering av en topp mm.

Tips. Börja med att ta ett komp.prov har du komp i alla cylindrarna så är det inget ventilproblem.

Då är nog det troligaste att topplockspackningen har sagt upp sig, precis som sagts tidigare..

(i all bedrövelse... var GLAD för att problemet kom nu och inte när du har din efterlängtade semester...min var ingen hit förra året)

 

 

Senast ändrad av RCarlsson | 24 april 2007 | 07:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

hade vatten i oljan på b20. Då var det packboxen på axeln till proppellern som läckte. Det var billigt och enkelt att fixa.

 

/skarp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycke vatten brukar man få i oljan vid dessa fel.

 

jag har pumpat ut all olja nu, jag börja det med att pumpa upp en liter i en flaska (från botten av tråget)

den har stått i 24timmar nu och då kan man se att det är Ca 15mm vatten på botten av flaskan.

oljan från tråget är ljusbrun men under ventilkåpan är den gräddvit.

kan det vara så att det endast är kondensvatten som blivit under vintern?

 

motorn är uppstartad och varmkörd 1 gång efter vinterförvaringen ca: 20min körning.

 

Senast ändrad av MartinG | 24 april 2007 | 15:57

 

Senast ändrad av MartinG | 24 april 2007 | 16:01

 

Senast ändrad av MartinG | 24 april 2007 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sätt tryck på vattnet och skruva ur olje pluggen å se om de rinner ut nåt vatten den vägen...om de rinner el droppar ut vatten så så lyft antingen toppen å kolla packningen annars får du slita loss oljetråget. då ser  du vart  vattnet runnit i från efter som de oftast blir rent där de runnnit. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har beställt grejjer till att byta toppackningen nu.

något mer man bör byta samtidigt som man har toppen borta?

 

Något speciellt man bör tänka på innan man byter topppackningen?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

innan du demonterar vill jag absolut rekomendera ett komp prov.

 

annars är det som alltid... ha alla verktyg som du behöver framme - te x momentnyckel (ta också reda på viket moment som gäller för just DIN maskin)

- var NOGA när du demonterar så du vet vart allt satt (så du inte får en burk med skruvar över...kan blir jobbigtsmiley-surprised.gif\)

- när du har toppen i handen kolla hur ventilerna ser ut.. har komp provet visat låga värden kan det vara idé att låta en verkstad planslipa toppen och kolla ventilsätena.. ( när du ändå har isär toppen...det är ju inget man vill göra ofta)

- byt ( men det har väl dom du beställt grejer av sagt till dig hoppas jag) grenrörspackning ( mellan topp och limpa) samt insugs packning & ventilkåpepackning och thermostat packninig..

 

hoppas att jag inte glömt ngt smiley-sealed.gif\

 

Lycka till !smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...