Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lanzar2

Vikt Mercury 50hk och 60hk

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om någon vet vikterna på mercurys 4cyl 50hk från -83, och 3cyl 60hk från -90. Funderar på att byta till 60:an och undrar hur mycket tyngre den är.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Är det den nya modellen med hel kåpa? Då är det en helt ok motor som knappast kan vara tyngre än den gamla 4 cylindriga.

Den 3 cylindriga (med två förgasare!) som har den gamla delade kåpan är inte mycket att ha..har haft en sån och det är nog en av deras mest misslyckade modeller.

 

/Jan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel, så väger min Merc 50 -81 4cyl 85 kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tyvärr är det den med delad kåpa. Borde jag lämna kvar med 50hk då istället måntro....?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ditt beslut..men jag fick informationen om att det hade gått ut servicemeddelanden på den modellen på flera punker.

Bränslepumpen va underdimensionerad och det resulterade i att bara den undre förgasaren (av två) fick bränsle, som slangarna är kopplade orginal. Då går alla tre cylindrar på en förgasare vilket inte kan ge något annat än härdsmälta på övre kolven och skuret vevlager. (Det hände på min)

Det andra som jag hörde var att tändboxen skulle bytas ut för att den kunde också orsaka haveri pga fel tajming ibland...fråga mej inte hur.

Men det förståss om alla saker är åtgärdade och övre förgasaren är den som först får bränsle från pumpen kan den hålla länge. Kolla med någon Mercuryservice om vad som skulle göras för att va säker.

 

Servicekillen som jag pratade med avslutade med typ. motorerna va inge vidare bra men när nya kåpan kom var det helt andra grejor under

 

/Jan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...