Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Johan_M

Ryds 478 Gti eller Ryds 510 Gti???

Rekommendera Poster

Hej!

 

Täntke köpa båt till sommaren, funderar på någon av ovanstående båtar.

Båten skall användas till båtutflykter samt vattenskidåkning.

Vad för slags motor redkommendaras till respektive båt, vilken är att föredra i storlek, är 478 tillräcklig eller skall man satsa på 510?

 

Tacksam för svar!

 

MVH

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni en familj som ska nyttja båten till dagutflykter så ska ni satsa på 510:an. Du finns en risk att du annars kommer att ångra dig. Och häng på en 75 el 80 hästars motor. /Fredrik  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Satsa ett antal tusenlappar extra och köpen 510 GTI. Skillnaden mot 478.an gör sig KLART påtaglig om du ska ut på havet och det blåser lite.

De 30 cm på längden och de bredare skrovet är stor skillnad.

 

Har haft en 510 GTI och varit ute på vattnet med en polare som då hade en 478.a. Vi var rörande överens om att skillnaden var påtaglig, och inte minst med lite last. Ska du däremot använda den på en sjö, modell lite mindre så kan 478.an va ok.

 

Köp en 510.a !!!.. med 75 hk optimax.

Hade en 60 hk fyrtakt på min och det var snudd i underkant vid vattensporter. Kolla gärna min sjöbod på 510.an.

Jag var mycket nöjd med den båten.

 

Lycka till / S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har själv en 568 och funderade på en 510. Valde den större och det tycker jag du också ska göra. Den lilla prisskillnaden mellan 478 och 510 är inte så stor med tanke på vad du får för pengarna. Observera, om du väljer 478 välj INTE 40hk motor. Det är för lite. Vi fick inte upp svågerns båt med 4 pers och lite packning i plan. Så har du råd kör på 510 med en någorlunda stor optimax så kommer du bli mycket nöjd. Det är mitt tips.

 

Tack för uppmärksamheten!

 

Med vänliga hälsningar

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har selv lige fået min Ryds 510 gti med 100hk firtakt og kan kun sige - fantastisk ! Jeg kiggede faktisk på 478 og 510 men besluttede mig for 510 pga. bredde, fribord højde, badplatform størrelse, og plads bag pulten.

 

 

Har komplet hyndesæt og soldynsats/bord.

 

Mvh

 

Malte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oki, då blir det ingen båt under 5 meter iaf :-)

 


Har tittat runt lite ytterligare, t. ex Örnvik har ju oxå en fin båt liknande Ryds 510 GTI. Är det någon som har lite bra inlägg kring om man skall hålla sig till Ryds eller den lite billigare Örnvik?

 


MVH

 


Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik har liknande båt japp , ...

Sannolikt inget fel på dessa alls, för mig föll valet i att jag tycker Ryds gör snyggare båtar än Örnvik. För det inte sagt att de på något sätt skulle vara sämre.

 

Saker är ju smak o tycke.

 

Lycka till

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

har en 510 med e-tec 75.

det finns nog med kraft för den båten.

4200 rpm/33 knop/13.25*17 prop.

det finns ju drygt 1000 rpm till..............

drar lätt 2 ungar i en sk dough nut.

lycka till med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halo igen!

 

Har tittat runt lite här och även på andra båtsidor.

Har visserligen alltid varit lite förskjust i kapell, och som många skriver här, med kapell så förlänger man även säsongen lite....

 

Rydsen har ju en fin 515 och lite den lite nyare 520 GTX, någon som har några synpunkter på dem? Har även tittat lite på Yamarins 5220?!?!?!?

 

MVH

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en ryds 510 gts med 90 hk 2-takt.

Helt underbar. Kanon för båtutflykter, vattenskidor. Den går gott på sjön, lätta att dra efter bilen.

Serva, polera, bottenmåla och åk hela sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Ryds 478 med 50 hk 4-takt i två år och skulle bara vilja lägga till tre synpunkter:

1. med 1-2 personer går den högt även i större vågor och för mig om är lite äventyrlig är det bara kul att profilen är lägre (mer stänk) --- men med hela familjen (3 barn) och lite packning går den tyngre och är det motsjö på en fjärd, då önskar jag att vi lagt till 50.000 kronor och tagit 510GT.

2. Om budgeten totalt är begränsad så kanske du även vill prioritera en tystare motor = 4-takt. Jag har åkt med 2-taktare tidigare och tycker att det är jätteskönt att ligga i 4000 varv och faktiskt kunna prata i normal samtalston.

3. Det talar dock för att betala lite extra och köpa 60 hk till 478, då får du bättre acceleration (bra vid vattenskidor) och kan dra av ytterligare på varv = ännu mer behagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till andra som har eller funderar på att välja en Ryds 478 vill jag även ge tipset att byta från orginalpropeller till lägre tum stigning --- det gör båten MYCKET roligare att köra.

 

Jag har precis bytt från den gamla som var 14 tum orginal, den nya är en 12 tum Solas med 11,6 diameter (lite större, vet inte diameterna på orginalproppen). Att jag bytte två tum ned beror på att säljaren på Propellertrim rekommenderade det.

 

Första provturen i går. Toppfarten minskade bara från 31,0 till 30,8 knop --- men det beror nog på att när jag testade inför bytet så var det bara 5 grader i vattnet, mot 13 grader nu (kallare vatten påstås vara trögare för att det är tyngre).

 

Men framför allt är jag mycket NÖJD med att ha fått klart snabbare acceleration. Med hela familjen i båten var jag tidigare tvungen att trimma in max för att komma upp snabbt -- nu går det fort upp ändå, även om jag har trimmat ut drevet en bit för bästa planing. Det är jätteskönt att slippa ändra trim när man saktat in för ett större svall och sedan vill upp i fart igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en HR 510? Prislappen är oerhört attraktiv på den och man får vansinnigt ovanligt mycket båt för pengarna törs jag nog lova och rent kvalitetsmässigt håller den minst samma kvalitet som Ryds 510. Planlösningen i HR 510 och Ryds 510 GTI är väldigt lika med bl.a. ett fällbart bord i aktern och aktertofterna i hörnen. I HR-priset ingår bl.a. teaklaminat durk, dynor runt om och mycket mer som standard. Sådant som du får betala rätt mycket extra för i Ryds. Ska kanske tillägga att jag inte har någon som helst koppling till något båt eller motorfabrikat och inte ens till någon butik eller annat som har med båt att göra! Jag är helt fristående men jag tycker helt enkelt att en HR 510 är ett betydligt bättre val än Ryds 510 och svårare än så är det inte.

 

Kapell är ett mycket klokt köp om du frågar mig. Värt vartenda öre! Det utökar möjligheten att komma ut oftare under kalla och kanske regniga sommardagar plus att den dessutom förlänger säsongen under vår och höst rätt mycket. Till HR 510 kostar ett kvalitetskapell (Sunbrella Plus) ca. 7.900 kr vilket faktiskt är väldigt billigt om man jömför med t.ex. Ryds. (Även om priserna kan variera mellan handlarna.) Jag tror att HR och Ryds anlitar samma kapelltillverkare om jag inte har helt fel.

 

När det gäller motorstyrkan så tycker jag personligen att du inte ska gå under 80 hk. 70 hk är i minsta laget oavset vilket båtfabrikat du än väljer rund 5 m och runt 500 kg. Med 90 hk får du både kraft och fart, och man får då den marginalen som behövs om det blåser upp med 5-6 personer ombord. Är man bara två personer ombord så räcker visserligen 70 hk också, men marginalerna blir då betydligt sämre om ni kommer att vara 5-6 personer i båten. Det är då som man märker skillnaden eller om man ska dra tup eller vattenskidor. Med en starkare motor så får man dessutom en mycket lugnare gång, det blir tystare i marshfart och man sliter mindre på motorn om man håller marshfart med en 90 hk än om man ska ha samma fart med en 70 hk eftersom en svagare motor får jobba hårdare för att leverera samma energi. Lycka till med båtköpet oavsett vad du än köper för något!

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på Google  www.google.se på Höga Rodd 510 och den verkar snarare likna gamla Ryds 511 GTS, också med mittpulpet och snurrstolar i mitten.

 

Mittpulpet är en annan typ av båt, med sina egna fördelar. Som jag ser det främst:

1. Bättre sikt framåt

2. Lättare att komma upp i planing (förarens tyngd längre fram)

3. Lättare för passagerare att byta sittplats (gillas av barn)

4. Ofta fler sittplatser

 

Styrpulpet längst bak, har andra fördelar

A. Bekvämare för föraren i högre fart (slag i vågorna känns mindre)

B. Lättare att trimma upp fören (ger högre toppfart)

C. Tar vågor bättre (tyngdpunkten längre bak)

D. Mer plats för packning i mitten

 

Av dessa skäl har mindre styrpulpet nästan alltid ratten längst bak. Det är rimligen också bäst om man är ensam i båten. Mittpulpet verkar passa bättre på båtar kring 6 meters längd som är tyngre och även kräver större motor.

 

Senast ändrad av Jonas478 | 07 juni 2007 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Jonas 478 har helt rätt! Jag tänkte 511 GTS fast jag tänkte 510 om du förstår hur jag menar he he! så kan det bli ibland, men det gör ju inte HR 510 sämre för det. Men visst är det en annan båttyp. Och som sagt....HR 510 har samma planlösning som Ryds 511 och inte Ryds 510.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Får börja med att tacka för alla tips och förslag!

Efter en del letande gick jag över till att titta allt mer på Örnvik 500 från 2003 och framåt.

 

För ca 2 veckor sedan fick jag tag i en, blev en Örnvik 500 från 2003 med en Mariner 75-hk från 2004.

 

Skall köra upp den till sommarstugen till helgen då semestern börjar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS TILL ETT MYCKET BÄTTRE BÅT VAL HAR SKJÄLV EN RYDS FRÅN 06 MYCKET DÅLIG KVALITE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...